علائم بیماری اِم اِس MS چیست؟ روش های درمان

written by ویدا نورمحمدیان 17 شهریور 1397
علائم بیماری اِم اِس MS چیست؟ روش های درمان اِم اِس کدامند؟

بیماری اِم اِس علائم متفاوت و با شدت مختلف دارد. درحالیکه اکثر افراد مبتلا به ام اس خستگی و بی حسی در دست و پا را احساس می­کنند، درحالت شدیدتر،  بیمار ممکن است فلج شدن عضو، از دست دادن بینایی و اختلال در عملکرد مغز را تجربه کند. برخی از معمول­ترین علائم بیماری اِم اِس به شرح زیر است :

مشکلات بینایی

مشکلات بینایی یکی از معمول­ترین علائم بیماری اِم اِس به شمار می­رود. التهاب روی اعصاب بصری تاثیر می­گذارد و اختلالاتی در بینایی ایجاد می­کند. این اختلالات می­تواند شامل دوبینی، تاردیدن و یا حتی از دست رفتن بینایی شود. بیمار ممکن است خیلی سریع متوجه مشکلات بینایی نشود چرا که این مشکل خیلی کُند رخ می دهد. معمولا این اختلالات با درد نیز همراه خواهد بود.

بی حسی و مور مور شدن

ام اس روی اعصاب مغز تاثیر و باعث می شوند سیگنال های متناقض به بدن ارسال شود و یا هیچ سیگنالی ارسال نشود که نتیجه آن بی حسی خواهد بود. احساس مور مور شدن یا بی حسی یکی از علائم اولیه بیماری اِم اِس است. این علائم بر دست و پا، انگشتان و صورت نمایان می­شود.

درد و گرفتگی عضلات

دردهای شدید و گرفتگی غیرطبیعی عضلات یکی دیگر از علائم اولیه بیماری اِم اِس هستند. تقریبا نیمی از افرادی که به بیماری ام اس مبتلا هستند این دردهای شدید و مزمن را داشته اند. درد و گرفتگی بیشتر در پاها نمایان می شوند.

خستگی و احساس ضعف

تقریبا 80درصد بیماران ام اس در مراحل اولیه این بیماری احساس خستگی و ضعف شدید داشته اند. این خستگی ها غیرمعمول و ناگهانی پدیدار می­شود و ممکن است چند هفته طول بکشد. احساس ضعف بیشتر در پاها نمایان می­گردد.

مشکلات تعادل و سرگیجه

بیماری ام اس مشکلاتی از جمله نامتعادل بودن و سرگیجه نیز برای برخی از افراد بهمراه دارد. شاید این علائم در ابتدا خیلی شدید نباشد و بیمار فقط احساس سرگیجه های خفیف داشته باشد یا وقتی می­ایستد احساس­ کنید اتاق می­چرخد.

اختلال در عملکرد روده و مثانه

تقریبا 80 درصد بیماران ام اس اختلال در مثانه و روده را تجربه می­کنند. این اختلال ممکن است همراه با تکرر ادرار یا حتی از دست دادن کنترل ادرار  باشد. هرچند این علائم قابل کنترل بوده و می­توان از تشدید آنها جلوگیری کرد.

مشکلات ادراک و شناختی

تقریبا نیمی از بیماران ام اس دچار مشکلاتی از جمله کمبود حافظه، نداشتن تمرکز، مشکل در صحبت کردن و مشکلات احساسی از جمله افسردگی می­شوند.

این بیماری همچنین می­تواند بر احساسات فرد تاثیر گذاشته و همانطور که گفته شده افسردگی یکی از معمول­ترین مشکلاتی است که ام اس برای فرد همراه دارد. از دیگر مشکلات اینچنینی می­توان به تغییر رفتار ناگهانی، بیقراری، گریه و خنده غیرقابل کنترل اشاره کرد.

از علائم ثانویه بیماری اِم اِس می توان این موارد را نام برد

  • مشکلات شنوایی
  • لرزش غیرقابل کنترل
  • مشکلات تنفسی
  • مشکلات در خوردن و هضم غذا
  • مشکلات در تکلم
  • حمله عصبی

اگر متوجه هر یک از این علائم بیش از حد یا غیرمعمول شدید، به پزشک مراجعه کرده تا اگر مبتلا به این بیماری هستید زودتر به مداوای آن بپردازید.

آیا بیماری اِم اِس درمانی دارد؟ راه های درمان ام اس چیست؟

تا به امروز درمان قطعی برای بیماری اِم اِس کشف نشده و تمام روش های درمانی برای کند شدن و جلوگیری از پیشرفت این بیماری ارائه می­شود. معمول­ترین آنها درمان­های دارویی هستند. داروهایی برای جلوگیری از خستگی و جلوگیری از پیشرفت تجویز می­شود. هرچند علائم بیماری ام اس برای برخی از افراد به قدری کم است که بدون نیاز به دارو به زندگی و فعالیت های روزانه خود ادامه می­دهند. اما درکنار مصرف دارو، بیماران ام اس باید نکات دیگری را نیز در زندگی خود رعایت کنند.

ورزش کردن : ورزش روزانه می تواند به بیمارکمک کند که قدرت بدنی را افزایش دهد و در برابر علائم بیماری ام اس از جمله مشکلات در تعادل و ایجاد درد در ماهیچه ها مقاوم تر بماند. ورزش های آبی از جمله شنا کردن و پیاده روی در آب انتخاب خوبی است. سایر ورزش های معمول و مناسب برای فرد مبتلا به ام اس شامل حرکات کششی، پیاده روی، دوچرخه سواری، پیلاتس و یوگا می­شود.

داشتن رژیم غذایی مناسب : همه افراد باید رژیم غذایی سالمی را پیش بگیرند. افراد مبتلا به بیماری ام اس نیز از این قاعده مستثنی نیستند. آنها حتی باید بیشتر مراقب غذاهایی که می خورند باشند. تحقیقات نشان داده برای این افراد غذاهایی که امگا3 دارند از غذاهای چرب دیگر مناسب ترند. همچنین پزشکان مصرف ویتامینD را نیز به این بیماران پیشنهاد می­کنند.

قرار گرفتن در هوای خنک و مطلوب : برای برخی از بیماران، گرما منجر به تشدید بیماری می شود. بیمار باید از ماندن در آفتاب برای مدت طولانی اجتناب کند.

استراحت: بیماری ام اس باعث خستگی و ضعف در بدن می­شود برای مقابله با این مشکل، بیمار باید به خوبی استراحت کرده و از خستگی دوری کند.

دوربودن از استرس : استرس یکی از عوامل تشدید کننده بیماری ام اس است. مدیتیشن، یوگا و ماساژ می­توانند انتخاب­های خوبی برای کنترل استرس باشند.

اگرچه بیماری اِم اِس تا به امروز قابل درمان نبوده است اما بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، به زندگی عادی خود ادامه ­می­دهند.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه