علل بوجود آمدن آکنه و داروهای موثر بر آن

written by ژاله نوذری 9 خرداد 1397
علل بوجود آمدن آکنه و داروهای موثر بر آن

آكنه يكی از بيماری های شايع پوستی است كه بر زیبایی پوست اثر می گذارد. این امر باعث اعمال فشار شدید روانی بر فرد و آسیب رساندن شدید به پوست می شود. بانوی شهر شما را با بیماری آکنه، علائم، راه های درمانی و همچنین کاربرد کرم های ضد جوش و ضد آکنه آشنا می سازد.

آکنه جز اختلالات مزمن درطبقه بیماری های پوست است که در بین 80 درصد نوجوانان و جوانان دیده می شود. این بیماری بر واحدهای پیلوزباتی پوست اثر گذاشته و ممکن است منجر به ضایعات خفیف تا شدید پوستی شود.

 آکنه - شادابی و سلامتی

جوش و آکنه از سنین نوجوانی یعنی حدودا  از 12 سالگی به بعد بر روی پوست ظاهر می شوند و بهبودی آن یک تا دو سال به طول می انجامد. با این حال در برخی افراد این عارضه تا بزرگسالی ادامه می یابد که این مساله معمولا بیشتر در زنان رخ می دهد. بروز آکنه ها موجب اثرات منفی بسیاری بر نوجوانان می شود از جمله احساس ناراحتی، استرس عاطفی، اختلال خلقی، بدریخت انگاری بدن و حتی گاهی باعث ایجاد زخم های دائمی بر پوست می شود. همچنین ممکن است موجب اضطراب و حس شرمندگی و خجالت درمبتلایان شده و سلامت جسمانی و اجتماعی نوجوانان در معرض آسیب قرار می گیرد.

عوامل متعددی در ایجاد و یا تشدید این آسیب های پوستی شناخته شده اند. برخی از این عوامل عبارتند از :

  • ژنتیک
  • جنسیت
  • دوره بلوغ و نوجوانی
  • استرس
  • سیگار کشیدن

 آکنه - شادابی و سلامتی

  • مصرف داروهایی مانند آندروژن، هالوژن، کورتیکواستروئیدها
  • استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی

پژوهش ها نشان داده است که داشتن زمینه ژنتیکی همراه با تولید هورمون ها (به خصوص آندروژن ها) باعث ایجاد حجم غیر طبیعی چربی پوست شده، که عامل اصلی بروز آسیب پوستی و ایجاد جوش و آکنه است.

در زمینه درمان آکنه و جوش هر روز به تعداد افرادی که عمدتا علاقه مند به درمان های طبیعی و به طور کلی ایمن تر هستند، افزوده می شود. استفاده از داروهای مکمل و جایگزین (CAM) برای درمان آکنه امروزه در محافل علمی مورد بحث است. کاربرد جراحی، فیزیوتراپی و مصرف برخی داروها نیز مورد بررسی قرار گرفته است. حفظ رژیم غذایی خاص به درمان آکنه کمک می کند. توجه داشته باشید به هنگام برنامه ریزی رژیم غذایی برای درمان آکنه، باید از عوامل فردی آگاه باشید و رژیم غذایی را با در نظر گرفتن شرایط بالینی فرد تنظیم کنید. برخی از این عوامل فردی عبارتند از : ناحیه ایجاد آکنه ها، شدت ضایعات ناشی از آکنه، میزان ترشح غدد درون ریز(زمان دقیق عادت ماهیانه بانوان) و در نظر داشتن درمان ترجیحی انتخابی توسط خودبیمار (خوراکی یا موضعی).

کرم های ضد جوش و ضد آکنه، آنتی باکتریال های قوی هستند که در درمان جوش های سرسیاه و سرسفید بکار می روند. بیشتر آکنه ها با استفاده از این کرم ها رفع می شوند.

 آکنه - شادابی و سلامتی

از جمله کاربرد کرم های ضد اکنه می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • از این کرم ها برای رفع و یا کاهش جوش های بعد از اصلاح پوست آقایان و بانوان استفاده می شود.
  • به عنوان روشن کننده پوست مورد استفاده قرار می گیرد.
  • برای رفع جوش های ناشی از مصرف قرص های ضد بارداری مناسب است.
  • باعث حفظ لطافت و شادابی پوست می شود.
  • یکی از کاربردهای اصلی کرم ضد آکنه خاصیت ضدخارش پوستی آن است.

 آکنه - شادابی و سلامتی

هدف تولید و استعمال کرم های ضد آکنه درمان ضایعات آن و جلوگیری از ایجاد زخم های دائمی و یا بروز مجدد آکنه است. افراد باید دقت کنند که بعد از استعمال موضعی کرم ممکن است بهبودی کامل به 3 تا 6 هفته زمان نیاز داشته باشد.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه