11 فایده شگفت‌انگیز هل

written by ناهید پورمرز 18 اردیبهشت 1397
11 فایده شگفت‌انگیز هل

فواید هل برای سلامتی شامل حفاظت از دستگاه گوارش، کنترل کلسترول، کنترل سرطان، رهایی از بیماری‌های قلبی عروقی و بهبود جریان خون در بدن است. هل برای درمان بیماری‌های دندان و عفونتهای مجاری ادراری مانند التهاب مثانه یا سیستیت (cystitis)، نفریت (nephirit) و سوزاک (gonorrhea) مفید است. این گیاه  با خواص افزایش دهنده میل جنسی همراه و از آن بعنوان دارویی برای درمان ناتوانی جنسی، اختلال نعوظ، و انزال زودرس استفاده می‌شود.

هل چیست؟

منشأ هل به هندوستان، نپال و بوتان  برمی‌گردد. امروزه، این گیاه در بیشتر مناطق گرمسیری آسیا، شامل هند، چین، بوتان، ویتنام، مالزی، کره و ژاپن قابل دسترسی است. هل را شاه ادویه جات نامیده‌اند و یکی از گرانترین ادویه‌ها به شمار رفته و بعد از زعفران و وانیل، در رده سوم جهان قرار دارد.

باور بر این است که کاشت  این گیاه ابتدا در مناطق گرمسیری و مرطوب هندوستان آغاز شد. از لحاظ گیاه شناسی، متعلق به خانواده Zingiberaceae است و نام علمی آن Elettaria cardamomum است. دو گونه اصلی یا زیرگونه هل وجود دارد که نام علمی آنها Elettaria، هل سبز و واقعی، و Amomum، هل سیاه، سفید و قرمز، است.

سازمان ادویه‌جات هند، سه گونه هل را به رسمیت شناخته است که شامل Malabar, Mysore و Vazhukka است. یک گونه دیگر نیز به نام Njallani وجود دارد که همراه با سه گونه دیگر شهرت زیادی پیدا کرده است.

هل به  شکل یک تخم کوچک با دانه سیاه یافت می‌شود. هم دانه و هم تخم دارای بو و طعم مطبوعی هستند. بنابراین، در غذاهای هندی بعنوان چاشنی‌های طعم دهنده مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از هل تنها محدود به غذاهای گرم و پرادویه نیست؛ بلکه از آن در تهیه انواع دسرها و نوشیدنی‌ها برای کامل کردن شیرینی آن استفاده می‌کنند. چای هل و چای زنجبیل نوشیدنی‌های بسیار معروف هندوستان هستند. در هندوستان، هل را یک گیاه می‌دانند و از آن بعنوان یکی از عناصر در آیورودا (علم باستانی طب و زندگی هندی) و طب سنتی چینی یاد می‌کنند. آنها بر این باورند که هل می‌تواند عفونتهای دندان و لثه، گلو، انسداد ریه‌ها، سل ریوی، التهاب پلک‌ها، اختلالات گوارشی و کلیوی، سنگ‌های صفراوی را درمان کند و نیز پادزهری برای سموم به شمار می‌آید.

فواید هل - زندگی بانوی شهر

خواص تغذیه‌ای هل

براساس اطلاعات وزارت کشاورزی ایالات متحده و پایگاه داده‌های تغذیه ملی، 100 گرم هل حاوی 300 کیلوکالری انرژی، 68 گرم کربوهیدرات، 11 گرم پروتئین، 28 گرم فیبر رژیمی، و فاقد کلسترول است.

هل سرشار از ویتامین‌های متعدد و مواد مغذی شامل نیاسین، پیریدوکسین، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین A، ویتامین C، سدیم، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منگنز، منیزیم، فسفر و روی است.

فواید سلامت‌زای هل

هل یک ادویه ایده‌آل با فواید بسیار است. رایجترین فواید هل عبارتند از :

  • پیشگیری از سرطان کلورکتال

سرطان، به ویژه سرطان کلورکتال یا روده بزرگ، یکی از کشنده‌ترین سرطان‌ها در دنیاست. هزینه‌های رو به رشد درمان سرطان و عوارض جانبی، محققان را بر آن داشته است تا به دنبال روشهای درمانی جایگزین باشند. مطالعات انجام شده نشان داده است که استفاده از هل در درمان سرطان کلورکتال به میزان 48 درصد با نتایج مثبت همراه بوده است.

  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی

مطالعات انجام گرفته در بخش فارماکولوژی و دارو سازی کالج داروسازی دانشگاه ملک سعود در عربستان سعودی نشان داده است که استفاده از هل برای درمان بیماری‌های قلبی باعث پایین ‌آوردن ضربان قلب و یا کنترل ریتم ضربان قلب و فشار خون می‌شود. مواد مغذی موجود در هل افزایش چربی در بدن را خنثی کند. در آزمایشاتی که در بخش فارماکولوژی و سم‌شناسی آزمایشگاه هندوستان در پون انجام گرفت، آنزیم‌های آنتی اکسیدانی هپاتیک و قلبی به موشهای آزمایشگاهی که با رژیم غذایی پرچرب تغذیه می‌شدند، تزریق شد. این آنزیم‌ها سطح کلسترول را در موشها تحت تاثیر قرار دادند و به میزان قابل ملاحظه‌ای توانستند آن را کنترل کنند.

  • ضد افسردگی

هل همچنین، با خواص ضد افسردگی همراه است. عصاره این گیاه یکی از روغن‌های اصلی مورد استفاده در رایحه‌درمانی است. از روغن هل نه تنها برای درمان افسردگی، بلکه برای درمان بیماری‌های متعدد از اختلالات معده گرفته تا بیماری‌های ریوی استفاده می‌شود.

  • پیشگیری از بیماری‌های گوارشی

هل در طب سنتی آیورودا، طب چینی، و نظام طبابت یونانی برای درمان اختلالات گوارشی مورد استفاده قرار گرفته است. عصاره متانولی بدست آمده از هل، عنصری است که در کنترل اختلالات گوارشی، مانند اسیدیته، نفخ شکم، و گرفتگی معده بسیار مؤثر است.

  • خواص ضد میکروبی

هزاران سال باور عمومی بر این بوده است که هل با خواص ضد عفونی همراه است. در علوم مدرن، این باور بدان معناست که هل دارای خواص ضد میکروبی است. آزمایشات روی عصاره هل انجام گرفتند. مشاهدات حاکی از آن بود که روغن‌های بدست آمده از هل توانستند رشد و گسترش بسیاری از میکروبهای خطرناک را که باعث سمی شدن غذا می‌شدند، کنترل کنند.

  • خواص ضد التهابی و ضد اسپاسمیک هل

براساس طب سنتی آیورودا، هل در رفع دردهای زانو و عضلات مؤثر عمل می‌کند. اسپاسم‌های عضلانی غالباً در افراد مسن گزارش  شده است. انقباض ناگهانی عضلات باعث ایجاد این اسپاسم‌ها می‌شوند. وقتی ماهیچه منقبض می‌شود، می‌تواند بروز ناگهانی درد را به همراه داشته باشد. یک تحقیق حیوانی انجام شده، نشان داد که هل می‌تواند بعنوان یک درمان کنترل کننده اسپاسم‌های عضلانی مورد استفاده قرار گیرد. شواهد تجربی اخیر نشان می‌دهند که هل دارای خواص ضدالتهابی و همچنین، ضد سرطانی است.

فواید هل - زندگی بانوی شهر

  • مراقبت از دندان

هل، قرنهاست که  در طب هندی آیورودا و طب چینی برای رفع مشکلات دندان مورد استفاده قرار گرفته است. بعد از اختراع آنتی‌بیوتیک، مشخص شد که این داروها با نتایج مضر و همچنین عوارض جانبی بسیار همراه هستند. برخی از این عوارض عبارت بودند از مسدود کردن باکتری‌های پروبیوتیک مفید برای بدن در روده‌ها. با این وجود، استفاده از ادویه‌ها، از این جهت بهتر است که تنها میکروبهای عفونی را مسدود می‌کنند، نه باکتری‌های پروبیوتیک را. مطالعه‌ای که در بخش انگل‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا به انجام رسید، وجود خواص ضد میکروبی در هل را تأیید کرد.

  • خواص ضد آسمی

هل می‌تواند بعنوان درمان آسم و دیگر مشکلات تنفسی مورد استفاده قرار گیرد. یک از مطالعات انجام گرفته در این زمینه نشان داده است که عصاره‌های خام هل در باز کردن لوله‌های هوای مسدود در حیوانات آزمایشگاهی مؤثر است. این مطالعه ابتدایی سرمنشأ مطالعات و بررسی‌های بیشتر شده است.

  • سم‌زدایی بدن

فرایندهای متابولیکی در بدن ما سم  و رادیکالهای آزاد تولید می‌کنند که برای سالم ماندن، باید از بین رفته و یا از بدن دفع شوند. در غیر اینصورت، سموم انباشته شده می‌توانند بیماری‌های متعدد از جمله سرطان، و پیری زودرس را به دنبال داشته باشند. هل بعنوان یک فاکتور سم زدا عمل می‌کند. عناصر بیوشیمی و روغن‌های موجود در هل با اثرات سم‌زدایی همراه هستند.

  • بهبود گردش خون

در روشهای درمانی سنتی مانند رایحه درمانی، از هل برای از بین بردن علائم آسم و برونشیت از طریق بهبود گردش خون در ریه‌ها استفاده شده است. روغن هل در گروههایی از افراد که از استرس رنج می‌بردند مورد مطالعه قرار گفت و روشن شد که این گیاه در بهبود گردش خون این افراد بسیار مؤثر عمل می‌کند.

  • درمان گلو درد، حالت تهوع، و استفراغ

در طب سنتی، هل درمانی برای رفع حالت تهوع به شمار آمده است. هل یک ماده نیرو بخش مؤثر و محرک است که برای برطرف کردن احساس تهوع و استفراغ مفید است. همچنین، درمانی برای گلود درد به شمار می‌آید. هل را می‌توان در آب جوشاند و برای کنترل دردهای گلو، هر روز صبح آن را غرغره کرد.

دیگر کاربردها و فواید هل

  • خواص آفرودیزیاک (تقویت کننده میل جنسی)

از آنجا که هل طعم شیرینی دارد، گذشتگان بر این باور بوده‌اند که این گیاه با خواص تقویت کنندگی میل جنسی همراه است. هل نه تنها بعنوان یک آفرودیزیاک در نظر گرفته می‌شود، بلکه روشی برای افزایش نیروی جنسی و جلوگیری از انزال زودرس به شمار می‌آید.

  • اختلالات مجاری ادراری

در طب آیورودا، از هل برای درمان بیماری‌های مجاری ادراری و عفونتهایی استفاده شده است.

  • سکسه

سکسکه، به ویژه برای بچه‌ها، می‌تواند بسیار آزاد دهنده باشد. چندین روش در طب سنتی برای توقف سکسکه پیشنهاد شده است و یکی از رایجترین روشها، ترساندن فرد است. این روش، بیشتر اوقات ممکن است مؤثر باشد. با این وجود، هل یک درمان مؤثر دیگر است. چند تخم هل را درآب بجوشانید. با نوشیدن این آب، می‌توانید از شر سکسکه خلاصی یابید.

  • خوشبوکننده دهان

هل را می‌توان برای تازه کردن نفس، جوید. طعم و بوی هل به دلیل وجود اسانس‌های روغن آن است. بی‌دلیل نیست که روغن هل یکی از عناصر اصلی آدامس‌های جویدنی است.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه