5 فایده نوشیدن آب

written by ویدا نورمحمدیان 8 خرداد 1397
5 فایده نوشیدن آب

به طور معمول پیشنهاد می شود روزی حداقل 8 لیوان آب بنوشیم، شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که چرا دائم به ما می گویند آب بنوشید ؟ 60% از بدن ما از آب تشکیل شده است همین مساله به اندازه کافی نوشیدن آب را مهم می سازد اما در کنار این نکته بسیار مهم، دلایل علمی دیگری نیز برای نوشیدن آب وجود دارد. بانوی شهر در این مطلب به 5 فایده نوشیدن آب اشاره می کند.

آب به حداکثر رسیدن عملکرد فیزیکی بدن می شود

نوشیدن آب - زندگی بانوی شهر

اگر بدن به اندازه کافی آب نداشته باشد عملکرد فیزیکی آن به مشکل بر می خورد. این مساله زمانیکه ورزش می کنید یا در هوای خیلی گرم هستید، بیشتر نمایان می شود. کم آبی بدن حتی زمانیکه فقط 2% از آب خود را از دست داده است بر عملکرد تاثیر می گذارد. اغلب افرادی که ورزش می کنند، بین 6 تا 10% آب بدن را در اثر تعرق از دست میدهند و به همین دلیل، غالبا در حال نوشیدن آب هستند.

کم آبی بدن در کنترل دمای بدن اختلال ایجاد کرده، تحرک سخت تر شده و باعث احساس خستگی بیشتر می شود. اگر در حال ورزش کردن باشید از لحاظ فیزیکی و ذهنی، ورزش کردن برایتان دشوارتر می شود. مواقعی که ورزش می کنید، باید بیش از 8 لیوان در روز آب بنوشید تا عملکرد بهتری داشته باشید.

آب بر انرژی و عملکرد مغز تاثیر می گذارد

5 فایده نوشیدن آب

تحقیقات نشان داده حتی اگر بدن بین 1 تا 3 درصد وزن دچار کم آبی شود تاثیر زیادی بر عملکرد مغز خواهد داشت. این تحقیق روی زنان جوانی که ورزش می کردند انجام شد و نشان داد اگر بعد از ورزش حداقل 1.36% بدنشان در اثر تعرق آب از دست بدهد، میزان تمرکز آنها کمتر شده و سردرد بیشتری را تجربه خواهند کرد.

همین تحقیق روی مردان جوانی که ورزش می کردند نشان داد از دست دادن حداقل 1.59% آب بدن باعث شده آنها عملکرد مغزی ضعیف تر و احساس نگرانی و خستگی بیشتری را تجربه کنند.

نوشیدن آب می تواند به درمان سردرد کمک کند

5 فایده نوشیدن آب

کمبود آب در بدن می تواند باعث سردرد یا تحریک میگرن شود. بسیاری از افراد نمی دانند سردرد، ناشی از کمبود آب بدن است، مشکل این دسته از افراد با نوشیدن آب برطرف می شود. هر چند بستگی به نوع سردرد، در بیشتر موارد نوشیدن آب باعث کاهش شدت درد می شود.

نوشیدن آب یبوست را درمان می کند

5 فایده نوشیدن آب

یبوست در برخی از افراد مشکل بزرگی است که برای درمان آن به داروهای مختلف روی می آورند. معمولا برای درمان چنین مشکلی خوردن مایعات و بخصوص نوشیدن آب پیشنهاد می شود. افرادی که معمولا به اندازه کافی آب نمی نوشند بیشتر با این مشکل رو به رو می شوند.

نوشیدن آب به درمان سنگ کلیه کمک می کند

5 فایده نوشیدن آب

سنگ کلیه زمانی بوجود می آید که میزان مواد خاص مثل کلسیم، اگزالات و اسید اوریک در کلیه زیاد شده و کریستال هایی را در کلیه شکل می دهد. به مرور زمان این کریستال ها بزرگ تر شده و به “سنگ کلیه ” تبدیل می شوند. معمولا افرادی که پیش تر سنگ کلیه داشته اند دوباره به این بیماری مبتلا می شوند. بنابراین بسیار مهم است که از بروز این مشکل جلوگیری شود. یکی از مهم ترین و موثرترین روشها، نوشیدن آب و مایعات فراوان است. هرچه مایعات بیشتری بنوشید حجم ادرار در کلیه بیشتر می شود، این مساله مواد معدنی را در کلیه رقیق کرده و از تجمع و کریستالی شدن آنها و در نهایت تبدیل شدن به سنگ کلیه جلوگیری می کند.

نوشیدن آب - زندگی بانوی شهر

برای اینکه بدانید در طول روز به اندازه کافی آب می نوشید یا نه، برنامه Waterlogged که یک اپلیکیشن رایگان موبایل است می تواند به شما کمک کند. اگر فراموش می کنید چند لیوان آب در طول روز خورده اید، این برنامه در ساعات مشخص به شما یادآوری می کند که آب بنوشید. برنامه Waterlogged را روی گوشی های اندروید و آیفون به صورت رایگان دانلود کنید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه