كتابخانه اى براى فرزندان!

written by سولماز هومن زاده 26 خرداد 1397
كتابخانه اى براى فرزندان!

همه ما دوست داريم كه فرزندانمان عاشق كتاب خواندن باشند، ولى آيا هيچ وقت فكر كرده ايد كه چگونه ميتوانيم در اين زمينه به آنها كمك كنيم و عادت كتاب خواندن را تبديل به يك بخش خوشايند از زندگى آنها كنيم؟ وظيفه ما به عنوان پدر و مادر اين است كه فرزندانمان را تشويق كنيم كه خواندن را از خانه شروع كنند و چقدر ايده آل است اگر بتوانيم براى اينكار يك فضاى راحت وسوسه انگيز در گوشه دنجى از خانه و يا اتاقشان درست كنيم. شما با درست كردن يك كتابخانه كوچك براى آنها در منزل، به کودکان ياد ميدهيد كه كتاب خواندن فقط مخصوص كتابخانه و مدرسه نيست بلكه يك قسمت مهم از زندگى خانوادگى شماست!
كتابخانه - شاذابی و سلامتی

كتابخانه بچه ها فضاى زيادى از منزل شما را اشغال نميكند، حتى يك گوشه از اتاق فرزندتان ميتواند يك فضاى ايده آل براى اينكار باشد. تنها چيزى كه به آن نياز داريد قفسه كتاب، كتاب و ايده است. پيشنهادهاى زير به شما كمك میكند تا بتوانيد فضايى را ايجاد كنيد كه نه تنها براى خواندن و مطالعه فرزندتان مفيد باشد بلكه او را تشويق كند در مورد آنچه كه ميخواند فكر كند و خلاقيت و قدرت تخيلش را بالا ببرد.

مكان مناسب انتخاب كنيد

يك فضاى خوشايند و وسوسه انگيز طراحى كنيد. حتما يك جای مخصوص براى نشستن کودک در نظر بگيريد و مطمئن باشيد كه نور این فضا براى خواندن مناسب است.

كتابها را در دسترس آنها قرار بدهيد

طبقه بنديهاى كتابخانه را به گونه اى قرار دهید كه قد فرزندتان به آنها برسد و بدون نياز به شما، بتواند از آنجا كتاب بردارد. براى اينكه انتخاب كتاب براى آنها راحت باشد، كتابها را به گونه اى در طبقات قرار دهيد كه بتوانند جلد روى كتاب را ببينند.

كتابخانه - شادابی و سلامتی

در صورت نياز، كتابها را ترميم كنيد

اگر كتابهايى كه داريد خراب و يا پاره شده اند، از چسب هاى شفاف براى ترميم كردنشان استفاده كنيد.

كتابها را تغيير دهيد

هر از چند گاهى كتابهاى جديد بخريد و جلوى چشمشان در قفسه هاى كتاب بگذاريد تا آنها تشويق شوند كه خواندن داستانهاى جديد را هم امتحان كنند!

كتابخانه - شادابی و سلامتی
به علاقه فرزندتان در زمينه كتاب توجه كنيد

كتابها و مجله هايى را براى فرزندتان تهيه كنيد كه به موضوعات آنها علاقه دارد و از خواندنشان هيجانزده ميشود. شايد در اين زمينه بتوانيد از معلم و يا مسئول كتابخانه مدرسه كمك بگيريد.

كتابها را معاوضه كنيد

با پدر و مادرهاى ديگر قرار بگذاريد كه كتابهاى بچه ها را به يكديگر قرض دهيد. بچه ها ميتوانند كتابهاى مورد علاقه شان را به دوستانشان بدهند و كتاب هاى جديدی از آنها بگیرند.

كتابخانه - شادابی و سلامتی

تجربه فرزندانتان را از كتاب خواندن فراتر ببريد

آنها را تشويق كنيد در مورد كتابهايى كه ميخوانند فكر كنند و داستان آن را به زبان خودشان براى شما تعريف كنند. از آنها بخواهيد كه با استفاده از خلاقيتشان و ابزارهاى مناسبى كه در دسترس دارند، شخصيتهاى داستان را دوباره خلق كنند و كاردستى هاى جديد درست كنند.

از آنها بخواهيد كه كتابهاى مخصوص به خودشان را درست كنند

كتابخانه - شادابی و سلامتی

كاغذ، مداد، مداد رنگى و ماژيك در اختيار کودک بگذاريد. تشويقش كنيد كه كتابهايى بنويسد و طراحى كند. قرار دادن كتابهايى كه آنها طراحى كردن در كتابخانه منزل، يك حس فوق العاده خوب را به شما منتقل ميكند.

مطمئن باشید هم شما و هم فرزندتان از داشتن کتابخانه ای کوچک لذت خواهید برد.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید