چرا کودکان باید كثيف كارى كنند؟

written by سولماز هومن زاده 16 شهریور 1397
كثيف كارى کودکان

كثيف كارى بچه ها هنگام بازى مزایای شگفت انگیزی دارد. بچه ها و كثيف كارى هميشه همراه هم هستند. با این حال، معمولا مادران و پدران تمام تلاش شان را ميكنند تا از بريز و بپاش هاى فرزندانشان جلوگيرى كنند. البته همه كثيف كاری ها مثل هم نيستند؛ مثلا دستهاى نشسته هنگام خوردن شام و كوه اسباب بازی هايى كه هيچ وقت تميز نميشوند، هرگز قابل قبول نيستند ولى بعضى از آنها براى بچه هاى شما مفيد هستند. دلايل زير براى شما توضيح ميدهد كه چرا بايد به فرزندتان اجازه بدهيد كه كثيف كارى كند.

میتواند سلامت آنها را بهبود بخشد

 كثيف كارى کودکان

تحقيقات زيادى نشان داده اند که خاک چیزیست که بچه ها به آن نیاز دارند. مری روبوش، متخصص میکروبشناسی و ایمونولوژی، در کتاب “چرا خاک خوب است : 5 روش برای دوست شدن با میکروبها” استدلال میکند که “قرار گرفتن در معرض خاک، سیستم ایمنی کودکان را قوی میکند و به طور مادام العمر از آنها در برابر میکروب ها محافظت میکند.”

این فرضیه که خاک میتواند کودکان را در برابر آلرژی و بیماری محافظت کند، پدیده ای است که همچنان توسط محققان مورد مطالعه قرار میگیرد. در حالیکه دانشمندان در مورد این مسئله همچنان اختلاف نظر دارند، پیشنهادی که برای والدین دارند این است : بازی کردن در خاک خیلی بد نیست و در واقع میتواند مفید باشد. با این حال، هنوز باید قوانین بهداشت را رعايت کنید. به فرزندتان یاد بدهید که پس از بازی در گل و یا در معرض میکروب قرار گرفتن، دست هایش را بشوید. و همانگونه که دکتر روبوش در کتاب خود اشاره میکند، در زمینه واکسنهای فرزندان به روز باشید.

این نوع بازی ها، انواع حس هاى كودك شما را درگیر می کنند

 كثيف كارى کودکان

حس کردن گل زیر پاهای برهنه، صدای پرنده، بوی چمن، این تجربیات حسی، به کودک کمک میکند تا جهان را بهتر از هر کتابی تجربه کند. شما با خواندن كتاب براى كودك میتوانید همه چیز راجع به توت را به او بگوييد، ولى تا زمانی که او رنگ های واقعی آنها را نبيند، نخورد و طعمشان را حس نكند، نمیداند که توت چیست.

تحقیقات نشان میدهد زمانی که چندین حس به طور همزمان با هم تحریک میشوند، مغز بهتر ميتواند چيزهايى كه تجربه كرده را به خاطر بسپارد، بنابراین، با استفاده از مواد طبیعی که چندین حس را به طور همزمان درگیر میکنند، سعی کنید اعداد، رنگ ها و کلمات جدید را به فرزند آموزش دهید.

مهارت های حرکتی کودک را تقویت می کند

 كثيف كارى کودکان

هرچند، راه های دیگری جز کثیف کاری نیز برای تقویت مهارت های حرکتی ظریف کودک وجود دارد. به عنوان مثال، اسباب بازیهای زیبا و تمیز وجود دارند که بچه ها را تشویق میکند تا با چیزهای ظریف و کوچک بازی کنند. ولی این بازیها هدف تعریف شده ای دارند، به عبارت دیگر، یک کودک تنها میتواند آنچه را که انتظار میرود و از پیش براى آن برنامه ریزی شده انجام دهد. بنابراین فرصتی برای آزمایش چیزهایی فراتر از محدودیت و چارچوب های موجود در آن اسباب بازی ندارد.

به فرزندتان کاغذهای نقاشی بزرگ، کمی رنگ قابل شستشو و هر وسیله و ابزار جالبی که برای نقاشی کردن دارید بدهید. خواهید دید که او احتمالا هیجان بیشتری پیدا خواهد کردو از عضلات دست و انگشتان کوچکش استفاده میکند. اینها عضلاتی هستند که ما برای هر کاری از آنها استفاده میکنیم از غذا خوردن گرفته، تا بستن دکمه ژاکت و گرفتن مداد در دست.

بازیهای بدون محدودیت باعث میشوند که کودک برای استفاده از عضلات بزرگ و مهم بدنش مثل عضلات پاها، بازوها، پشت، شانه ها و غیره تشویق شود. کارهای زیادی وجود دارد که کودک میتواند در فضای بیرون انجام دهد. شما احتمالا از خلاقیت او در حیاط و یا پارکی که کمی بیشتر از درخت، حوضچه های کوچک و گودال خاکی دارد، تعجب خواهید کرد.

باعث میشود که بچه ها بیشتر فکر کنند

 كثيف كارى کودکان

با دادن شانس بالا رفتن، پایین اومدن، پریدن و کثیف کاری کردن شما به کودک این فرصت را میدهید که از تخیل خود برای خلق هر چیزی که میخواهید استفاده کند. همچنین به او اجازه میدهید تا جواب «اما و اگرهایش» را پیدا کند؛ چه اتفاقی می افتد اگر آب را روی خاک بریزم؟ چه اتفاقی می افتد اگر چمنها را بکنم؟» در اینجا فرزند شما میتواند سؤالاتش را بپرسد، اتفاقات اطرافش را مشاهده کند و تغییراتی ایجاد کند تا ببیند که آیا نتایج کارش نیز تغییر میکند یا خیر. بله، آنها کثیف میشوند، اما در عین حال مانند یک دانشمند فکر میکنند، و این باعث‌ میشود که تبدیل به کودکان و انسانهایی شوند که در طول مسیر زندگی دائما بپرسند و پاسخ دهند.

باعث میشود بچه ها در زمینه تمیز کردن بهتر باشند

 كثيف كارى کودکان

شاید عجیب باشد ولی، اغلب آسانتر است که از بچه ها بخواهیم که بعد از یک کثیف کاری اساسی، اطراف را تمیز کند، البته باید قبل از شروع بازی برای کثیف کاریها چارچوب تعریف کنید و برای تمیز کردنش نیز قانون.

اول اینکه یک فضای مشخص برای اینکار در نظر بگیرید (یک فضا در خانه، یک فضا خارج از خانه). فضایی که در آن کودک بتواند کثیف کاری کرده و لازم نباشد بلافاصله آنرا تمیز کنید.

به فرزندتان کمک کنید تا برای گذشتن از مرحله کثیفی به تمیزی آماده شود، مثلا از ۱۵ دقیقه قبل از پایان بازی به او یادآوری کنید. سپس ۱۰ دقیقه و بعد ۲ دقیقه قبل از پایان باز به او یادآوری کنید. هنگامی که شروع به جمع کردن قسمتهایی از بازی و فعالیتها میکنید، در مورد اینکه در مرحله بعد قرار است چه اتفاقی بیفتد با او صحبت کنید. این یادآوریهای تدریجی کمک میکند که بچه ها برای چیزهایی که در انتظارشان است هیجانزده شوند؛ حتی اگر زمان خوابشان را به آنها یادآوری کنیم.

ابزارهای خاص تمیز کردن مثل جارو و خاک انداز در اختیارش بگذارید و با صدای بلند شروع به خواندن آهنگ مورد علاقه اش کنید. به این ترتیب تمیز کردن نیز یک بازی میشود.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه