لایه برداری از پوست با روشهای خانگی

written by مهدیه طجرلو 6 مهر 1397
لایه برداری از پوست با روشهای خانگی

لایه برداری از پوست ، به نحوی با نوسازی کلاژن همراه است. پوست بعد از پیلینگ یا لایه برداری جوانتر، شادابتر و باطراوت تر می گردد و هرچه عمق پیلینگ بیشتر باشد، اثرات آن مدت بیشتری باقی خواهد ماند. هرچند برای لایه برداری حتما باید با نظر متخصص پیش رفت اما روشهای خانگی برای پیلینگ سطحی نیز وجود دارد.

در میان اسیدهای بکار رفته برای پیلینگ شیمیایی، اسیدهای آلی میوه ها کاربرد بیشتری دارند. مانند اسید سیتریک (در مرکبات)، اسید مالیک(در سیب)، اسید تارتریک(در انگور) و اسید لاکتیک (در شیر ترش) اسید لاکتیک با افزایش رطوبت اپیدرم از خشکی پوست جلوگیری می کند.

این اسید به مقدار زیاد در ماست تازه وجود دارد. در ضمن اسید سیتریک باعث افزایش سنتز کلاژن شده و چین و چروک های ظریف را ازبین می برد. اسید گلیکولیک باعث پوسته ریزی و نوسازی سلول های پوست می شود. اسیدهای آلفا هیدروکسی (اسیدهای میوه) به عنوان یک ماده پوسته کننده سریع عمل می کند و باعث ریختن سلول های مرده و سطحی پوست می شود، با ریختن سلول های پیر و مرده پوست، سلول های جوان و شاداب پدیدار می شوند که باعث زیبایی ظاهری پوست می گردند.

فواید لایه برداری با میوه ها و گیاهان

فایده لایه برداری پوست با میوه ها و گیاهان طبیعی و اسیدهای طبیعی آنها، کم خطر و بی ضرر است و عوارض جانبی ندارد. فقط برای گرفتن نتیجه بهتر مستلزم تکرار و تداوم در کار می باشد. به نظر می رسد توجه زیاد به پیلینگ با اسیدگیلیکولیک به خاطر اثر مفید و عوارض کمتر و قرمزی کمتر می باشد. بعلاوه پس از پیلینگ های گیاهی بیمار می تواند فعالیت های روزمره خود را نیز ادامه دهد و نیاز به چند روز استراحت دارد. محلول های پاک کننده یا پیلینگ از نوع قوی تا ملایم متفاوتند. محلول های گیاهی از نوع ملایمند و هرکسی بخواهد می تواند براحتی از آن روش استفاده کند و آن را روی پوست خود بکار برد.

در این روش روپوست (اپیدرم) از لایه سلول های مرده سریعاً پاک می شود و روپوست جدید پدید می آید که نمای روشنتر و صاف تری به پوست می دهد.

مراقبت های لازم پس از انجام لایه برداری پوست

پس از انجام هر نوع پیلینگ، پوست به اشعه خورشید به میزان چندین برابر حساس می گردد، لذا مراقبت از آفتاب اساس مراقبت های بعدی را تشکیل می دهد. باید از ضد آفتاب های قوی تر استفاده نمود و لایه حفاظتی ضخیم تری از آن روی پوست مالید. بعلاوه از نور خورشید به طور مستقیم پرهیز نمود. رعایت بهداشت پوست بعد از لایه برداری از نکات مهم خصوصاً در انواع عمیق تر می باشد تا از خطر عفونت در پوست جلوگیری شود.

بهترین زمان لایه برداری پوست چه زمانی است؟

بهترین فصل برای انجام لایه برداری پوست یا پیلینگ، پاییز و زمستان یا اوایل بهار می باشد. زیرا اشعه خورشید از نفوذ کمتری برخوردار است و با توجه به اینکه دوره ترمیم و بازسازی سلول های پوستی یک ماه است، برای جوانی و طراوت مداوم پوست، تکرار پیلینگ هر 3 تا 6 ماه یکبار توصیه می شود. با لایه برداری منظم پوست روند رشد سلولهای جدید را افزایش دهید.

 لایه برداری از پوست باماسک جوانه گندم

 لایه برداری از پوست باماسک جوانه گندم

ماسک جوانه گندم علاوه بر لایه برداری پوست و پیلینگ، ماسک شاداب کننده پوست نیز می باشد. جوانه گندم را در ظرفی ریخته، آن را آسیاب و کاملاً له کنید. شیر یا ماست را آرام آرام به آن اضافه تا قوام خمیری شکلی پیدا کند. پوست را بشویید و پس از بخور دادن پوست، ماسک آماده شده را با حرکات دورانی و از پایین به بالا روی پوست بمالید و با حرکات چرخشی _ دورانی ماساژ دهید و پس از ده دقیقه صورت را با آب بشویید.

لایه برداری از پوست با ماسک عسل

لایه برداری از پوست با ماسک عسل

مواد لازم 

  • شیر 3 قاشق غذاخوری
  • آرد 3 قاشق غذاخوری
  • عسل 2 قاشق غذاخوری

عسل را با حرارت ملایم به حالت روان در بیاورید و شیر و آرد را به میزان مساوی آرام آرام به آن اضافه کنید و هم بزنید تا مادة خمیری یکدستی بدست آید. مادة آماده شده را روی پوست بمالید و آرام روی زمین دراز بکشید. پس از 15 دقیقه درازکشیدن، تنفس آرام و عمیق با نوک انگشتان، ماسک را با حرکات دورانی روی صورت بمالید. بعد با پنبه آغشته به شیر، ماسک را به صورت ملایم از روی پوست پاک کنید. آنگاه پوست را با آب ولرم شستشو دهید.

لایه برداری از پوست با روشهای خانگی ، مدت زمان بیشتری برای گرفتن نتیجه لازم دارد ولی به دلیل استفاده از مواد طبیعی، اثرات جانبی کمتری همراه خواهد داشت.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه