عوارض جانبی لیرز موهای زائد را بشناسید

written by هانیه زاهدی 31 تیر 1397
عوارض جانبی لیرز موهای زائد را بشناسید

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ابداع روش و دستگاه های جدید برای عمل های زیبایی، انتخاب بهترین و کم عارضه ترین روش مورد بحث قرار گرفته است. هر روش محاسن و معایب مخصوص به خود را دارد و تقریبا هیچ عمل زیبایی بدون عارضه جانبی نیست. اما آنچه تفاوت دارد نوع عارضه و مدت زمان نقاهت آن می باشد که انتخاب بهترین روش بر همین اساس صورت می گیرد. در این مقاله سعی شده بهترین راهنمایی برای استفاده از روش لیزر موهای زائد مورد بحث قرار گیرد.

عوارض جانبی لیرز موهای زائد چیست؟

استفاده از لیزر موهای زائد در بین افرادی رایج است که راه حلی برای حذف مو می خواهند که در مقایسه با برخی روش های دیگر دائمی تر باشد. لیرز، رشد موهای جدید را از طریق فولیکول مو متوقف می کند. شما باید نسبت به عوارض جانبی استفاده از این روش، آگاهی باشید.

آیا  لیزر موهای زائد بی خطر است؟

اکثر افرادی که از این روش استفاده می کنند، متوجه می شوند که روشی قابل تحمل و بی خطر است. در بلند مدت هیچ عوارض سلامتی در این روش وجود ندارد. با این وجود برخی از افراد پس از استفاده از لیزر موهای زاید، تجربه عوارض جانبی جزئی را داشته اند. برای گرفتن نتیجه مطلوب از درمان لیرز، حتما باید به متخصص مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:  فواید و معایب لیزر پوست

آیا این روش درمانی دردناک است؟

مدتی بعد از درمان، ممکن است پوست حالت شکنندگی و قرمزی پیدا کند. این احساس توسط بسیاری از مردم به عنوان آفتاب سوختگی توصیف می شود. به هر حال این یک فرآیند طبیعیست اما دردناک نه!

لیزر موهای زائد

عوارض جانبی

بعد از لیرز موهای زائد، ممکن است عوارض جانبی ایجاد شود که اکثرا موقت و جزئی هستند. اما در صورتیکه طولانی شوند، باید به متخصص مراجعه کنید. در اینجا برخی از عوارض جانبی لیزر موهای زائد رایج را توضیح می دهیم :

قرمزی و سوزش

لیرز موهای زائد باعث تخریب فولیکول موهای حذف شده می شود. در پی تخریب فولیکولها، در بدن واکنشی انجام می شود که شما نتیجه آن را به صورت قرمزی و سوزش در قسمتی از پوست احساس می کنید. پوست ممکن است کمی متورم شده و حالت شکنندگی و خارش پیدا کند. این علائم اغلب کوتاه مدت هستند. متخصصان پوست ممکن است از بی حسی موضعی استفاده کنند تا روند واکنش پوست شما را کاهش دهند. پس از واکنش اولیه، سوزش باید به طور معمول در عرض چند ساعت پس از درمان کاهش یابد. معمولا قرمزی و با یک دوش آب سرد و یا یخ بسته، برطرف می شوند.

قرمزی و سوزش بغد از لیزر موهای زائد

تغییر رنگ پوست

گاهی اوقات ممکن است در قسمت لیزر شده پوست، تغییر رنگ جزئی داشته باشید. این تغییر رنگ  شاید تیره تر یا روشن تر از پوست طبیعی باشد. با گذشت زمان، این تغییرات محو می شود و پوست دوباره به حالت عادی باز می گردد.

پوسته پوسته شدن

ممکن است ناحیه ای از پوست که تحت تاثیر لیرز قرار گرفته، پوسته پوسته شود. این نگرانی جزئی اما ناخوشایند است. پوسته پوسته شدن منجر به ایجاد زخم و چروک می شود. برای مراقبت از پوست می توانید از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:  لیزر خانگی چیست؟

خطر عفونت های پوستی

آسیب به فولیکول های مو می تواند باعث عفونت پوستی شود. ناحیه آسیب دیده را همانند یک زخم درمان کنید تا بهبود یابد. هر گونه علائم عفونت را به متخصص پوست گزارش دهید. هرگز کرم های آنتی بیوتیک بدون نسخه را برای سطح وسیع عفونت پوستی استفاده نکنید.

آسیب چشمی

هنگامی که پزشک روی پوست شما کار می کند، ریسک بالایی در مورد آسیب چشم وجود دارد. در هنگام درمان هم شما و هم پزشک برای جلوگیری از آسیب چشمی، باید از محافظ چشم استفاده کنید.

آسیب چشمی عوارض لیزر موهای زائد

عوارض جانبی غیرمعمول

عوارض جانبی نادر پس از لیزر موهای زائد، شامل موارد زیر است :

تاول و سوختگی

اگر لیرز موهای زائد به درستی انجام نشود، خطر ایجاد تاول و سوختگی وجود دارد. چرا که برای حذف موها، از لیزر با درجه حرارت بالا استفاده می شود. با این حال اگر لیرز توسط شخص واجد شرایط انجام شود، احتمال ایجاد تاول و سوختگی بسیار کم است.

اسکار یا جای زخم

به طور معمول اسکار به عنوان اثر جانبی لیرز مو محسوب نمی شود. با این حال اگر درمانگر اشتباه کند، ممکن است اتقاق بیفتد اما برای متخصصان واجد شرایط، این پیامد وجود ندارد. اگر پس از لیرز، مراقبت پوستی صورت نگیرد، این احتمال وجود دارد که  اسکار ایجاد شود.

نظریه

لیزر موهای  زائد اگر به درستی انجام شود، موثر و بی خطر است. بعضی از افراد ممکن است بعد از درمان عوارض جانبی جزئی مانند تورم، قرمزی و سوزش داشته باشند که این موارد در خانه قابل درمان است. در صورتی که متوجه علائم عفونت شدید، باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه