تمریناتی برای مبارزه با استرس

written by مهدیه طجرلو 4 مهر 1397
تمریناتی برای مبارزه با استرس

ناگهان به سراغ شما می‌آید. در شرایطی که آمادگی روبرو شدن با آن را ندارید. احساس تنهایی و بی کسی مانند یک موج شما را در بر می‌گیرد. این زمانی است که استرس به سراغ شما می آید. همه چنین موقعیت هایی را تجربه کرده‌ایم و با خود می‌گوییم : می توانستم قبل از اینکه وضع به اینجا بکشد، کاری بکنم؟ قبل از اینکه نگرانی و استرس من را در بر گیرد، چکار باید می‌کردم؟ چگونه با روزهای پر هیجان کنار بیایم؟ متخصصان همگی براین باورند که ورزش، کلید مبارزه با استرس است. کسانیکه مرتباً ورزش می‌کنند، استرس خودرا کاهش داده، توانایی ذهن را بهبود بخشیده  و سلامتی فکر خود را ارتقا می‌دهند.

استرس از کجا می‌آید؟

استرس در محیط کار، در خانه و حتی در وقت های آزاد نیز می‌تواند، سراغ شما بیاید. دلایل فراوانی برای واکنش بدن و ذهن به استرس وجود دارد. از آنجا که هر فردی متفاوت از دیگری است، عوامل استرس‌زا نیز متفاوت دریافت می‌شوند. به همین دلیل است که برخی از موقعیت ها ممکن است برای افرادی تهدید کننده باشند؛ اما دیگران آن را استرس مثبت تلقی کنند که آنها را به سمت عملکرد بهتر سوق می‌دهد.

وقتی استرس مکرراً یا مداوم رخ می‌دهد، بدن قدرت مدیریت آن را ندارد، پس به یک امر منفی تبدیل می شود. در نتیجه هورمون های استرس ترشح شده و (آدرنالین، نورادرنالین، و کورتیزول) بدن را برای مدت کمی کارآمدتر می‌کنند. بدن در این حالت برای مبارزه یا فرار آماده می‌شود (درست مانند اجداد ما که از حیوانات وحشی فرار می‌کردند). ما می‌خواهیم زنده بمانیم و این به معنای فرار از موقعیت های خطرناک و تهدید کننده زندگی است.

بیشتر بخوانید:  استرس در دختران نوجوان

ورزش هایی برای مبارزه با استرس

واکنش بدن در دوران پیری به استرس هنوز هم به بدن و ذهن کمک می‌کند تا تعادل لازم برای زندگی در دنیای امروز را باز یابد.

برای پاک کردن ذهن کدام ورزش ها را به طور مرتب انجام دهیم؟

نظرات مختلفی در این باره وجود دارد :

  • بسیاری از متخصان، دویدن را توصیه می‌کنند. چراکه یکی از اولین مهارت های اکتسابی ماست. آنچه دراینجا حائز اهمیت است باقی ماندن در محدوده ایروبیک ( سرعت بالا بدون کم آوردن نفس) است تا فشار زیاد به بدن تحمیل نشود.

مبارزه با استرس

  • یوگا یک روش مؤثر دیگر برای پاک کردن ذهن و مبارزه با استرس است. با تمرکز بر تنفس، وارد حالت مدیتیشن می‌شوید. سازمان بهداشت جهانی، 2/5 ساعت تمرین در هفته را پیشنهاد می‌دهد.

مبارزه با استرس

مهم اینست که با ورزش انتخابی خود یک رابطه مثبت داشته باشید و از انجام آن لذت ببرید. هیچ فایده‌ای در انتخاب ورزش یا تمرین رقابتی و سخت که استرس بیشتر ایجاد می‌کند، وجود ندارد. کلید کار در پیدا کردن ورزش مناسب برای شما نهفته است. شما ممکن است با 10 کیلومتر دویدن احساس آرامش کنید- اما این بدان معنا نیست که بدن دوست شما نیز به همین مقدار دویدن نیاز دارد. برای مبارزه با استرس سعی کنید نوع و میزان ورزشی ک مناسب شرایط بدنی و ذهنی شماست را پیدا کنید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه