5 روغن طبیعی برای متعادل کردن هورمون های بدن

written by بانوی شهر 17 مرداد 1396
5 روغن طبیعی برای متعادل کردن هورمون های بدن

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که اختلالات هورمونی تنها خانم ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما مردان نیز از این تاثیرات بی‌بهره نیستند. علائم اختلال هورمونی برای هر فردی متغیر است، اما رایج ترین این علائم عبارتند از افزایش وزن، استرس، افسردگی، نوسانات خلقی، مشکلات باروری، و خستگی. خوشبختانه، روغن‌هایی وجود دارند که در صورت ترکیب با سبک زندگی سالم، می توانند هورمونها را بطور طبیعی متعادل کنند.

1 ) روغن گیاه مریم گلی

متعادل کردن هورمون های بدن - شادابی و سلامتی

متعادل کردن هورمون های بدن - شادابی و سلامتی

از زمان قرون وسطی تاکنون، روغن گیاه مریم گلی –  Clary sage برای درمان بیماری های متعدد که در اثر درد و اختلالات هورمونی ایجاد می‌شوند، مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از مطالعات اخیر که در مجله Phytotherapy Research به چاپ رسیده است، نشان داده است که استنشاق گیاه مریم گلی می تواند سطح کورتیزول ( هورمون استرس ) را به میزان 36 درصد کاهش داده و سطح هورمونهای تحریک کننده‌ تیروئید (TSH) را بالا ببرد.

شرکت کنندگان در این تحقیق خانم های بالای 50 سال بودند که به سن یائسگی رسیده بودند، و برخی از آنها به افسردگی مبتلا بودند. محققان می‌گویند روغن گیاه مریم گلی دارای اثرات ضد افسردگی است که مزاج را بهبود بخشیده و سطح کورتیزول را به میزان زیادی پایین می‌آورد.

مطالعات دیگر نیز به مزایای متعدد روغن گیاه مریم گلی در درمان اختلالات هورمونی دست یافته‌اند. فایده اصلی گیاه مریم گلی، تنظیم تولید استروژن در بدن است. بسیاری از مشکلاتی که هم اکنون افراد گرفتار آنها می‌شوند شامل انواع سرطان ها و ناباروری در نتیجه سطوح بالای استروژن رخ می دهند. دلیل  این امر نیز مصرف غذاهای سرشار از استروژن است.

از آنجا که گیاه مریم گلی ترشح استروژن را تنظیم می کند، در درمان اختلالات هورمونی بعنوان یک هورمون مفید در نظر گرفته می‌شود. اگر هدف شما پیدا کردن یک درمان طبیعی برای علائم پس از یائسگی است و یا آزمایشات نشان داده است که سطح استروژن شما بالاست، به فکر اضافه کردن روغن گیاه مریم گلی به رژیم غذایی خود باشید. شما می توانید آن را به پوست خود بمالید و یا آن را به وان حمام اضافه کرده و از دراز کشیدن در ان لذت ببرید.

2 ) روغن آویشن

متعادل کردن هورمون های بدن - شادابی و سلامتی

مطالعات نشان داده است که روغن آویشن توانایی متعادل کردن سطوح پروژسترون در بدن را دارد. علی الخصوص  اینکه روغن آویشن ترشح پروژسترون را تحریک می‌کند. بیشتر آقایان و تعداد زیادی از خانم ها سطح پروژسترون پایین دارند که با شرایطی چون ناباروری، اختلال عملکرد جنسی، افسردگی، و … در ارتباط است.

توانایی روغن آویشن در تحریک تولید پروژسترون، آن را تبدیل به عنصر ضروری کرده است که می‌تواند در متعادل کردن هورمون های بدن به شما کمک کند.

برخی از فواید روغن آویشن عبارتند از تحریک جریان قاعدگی، تسکین عصبانیت و اضطراب، و رفع بی‌خوابی. این روغن همچنین علائم سندرم خستگی مزمن را کاهش داده و گردش خون را افزایش می‌دهد.

3 ) گل سرخ

متعادل کردن هورمون های بدن - شادابی و سلامتی

سالیان زیادیست که روغن گل سرخ بعنوان تقویت کننده طبیعی قوای جنسی به دلیل توانایی آن در تقویت و حمایت هورمون های سالم بدن، استفاده می‌شود. روغن گل سرخ همچنین در بهبود مزاج نیز تاثیری بسزا دارد. از طریق تنظیم تولید انتقال دهنده‌های عصبی در مغز، روغن گل سرخ مزاج را تقویت کرده و استرس را کاهش می‌دهد.

4 ) دیگر روغن‌های مفید 

متعادل کردن هورمون های بدن - شادابی و سلامتی

متعادل کردن هورمون های بدن - شادابی و سلامتی

روغن اسطوخودوس ( لوندر Lavender ) و بابونه در کاهش استرس مفید هستند. از طریق کاهش طبیعی سطوح کورتیزول، این روغن ها به بدن در مقابله با بیماری‌ها کمک می‌کنند. روغن بنزن یی دیگر از روغن‌های مفید است که برای رفع التهاب مورد استفاده قرار گرفته است. تحقیقی در هلند به این نتیجه رسیده است که روغن لیمو که از پوست لیمو تهیه می گردد، عملکرد کبد مانند تنظیم هورمون را از طریق کاهش کلسترول کبد بهبود می‌بخشد.

چگونه از روغن ها استفاده کنیم؟

راه های متنوعی برای استفاده از روغن‌ها وجود دارند. شما می‌توانید آنها را با لوسیون یا کرم مورد استفاده خود ترکیب کنید. به دلیل داشتن اندازه مولکولی کوچک سریعاً در بدن جذب می‌شوند. برخلاف بسیاری از محصولات دارویی، روغن های بدست آمده از منابع طبیعی می‌توانند بدون ایجاد اختلالات دیگر، شرایط نامتعادل را از بین ببرند. ترکیب این روغن‌ها با هم خواص شفادهندگی آنها را تقویت می‌کند.

سخن آخر

اگر فکر می‌کنید که اختلالات هورمونی سلامتی شما را به خطر انداخته‌اند، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

اضافه کردن این روغن های طبیعی به رژیم غذایی هم با تایید نظر پزشک توصیه می‌شود. مواد شیمیایی سمی و استرس که نتیجه انتخابهای سبک زندگی مدرن هستند، بدن ما را در برابر اختلالات هورمونی آسیب پذیر کرده است. از آنجا که کنترل مواد شیمیایی سمی که وارد بدن می‌شوند، مشکل است، می‌توانید با تغییر در سبک زندگی، سیستم ایمنی را تقویت کرده و استرس را کاهش دهید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه