روشهای طبیعی محافظت از پوست را بشناسید

written by مهدیه طجرلو 7 مهر 1397
روشهای طبیعی محافظت از پوست را بشناسید

پوستتان قرمز، سفت و داغ شده است. “من فقط چند دقیقه بیرون ماندم.” جمله‌ایست که بسیاری از افراد هنگام آفتاب سوختگی می‌گویند. اما حتی اگر به نظر شما یک آفتاب سوختگی جزئی باشد، پوست هرگز آن را فراموش نمی‌کند. برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست، باید از ضدآفتابی استفاده کنید که با پوست شما متناسب باشد. علاوه بر ضد آفتاب مناسب، لازمست SPF طبیعی پوست را نیز با استفاده از غذاهای خاص تقویت کنید.

هرچند یک رژیم غذایی متعادل هرگز جایگزینی برای ضدآفتاب نیست و مصرف کرم ضدآفتاب جای خود را دارد. محافظت از پوست یک موضوع جدی بوده و باید از تناسب محصولات با پوست خود اطمینان حاصل کنید.

ویتامین‌هایی که پوست را در برابر پرتوهای ماورا بنفش (UV) حفاظت می‌کنند

ویتامین A

محافظت از پوست

این ویتامین پوست شما را نرم  و خوشرنگ، و در برابر آفتاب سوختگی محافظت می‌کند. ویتامین A را تنها در فرآورده‌های حیوانی مانند تخم مرغ، پنیر، کره، و ماهی تُن (Tuna Fish) می‌توان یافت. از طرفی دیگر، غذاهایی مانند هویج، اسفناج، و کلم بروکلی حاوی کاروتن هستند که بدن آن را تبدیل به ویتامین A می‌کند. از آنجا که کاروتن و ویتامین A هر دو قابل حل در چربی هستند، توصیه می‌شود برای کمک به جذب این غذاها، مقداری چربی مصرف کرد. (برای مثال، چند قطره روغن نباتی در آب هویج)

 ویتامین C

محافظت از پوست

ویتامین C نه تنها سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، برای تقویت محافظت پوست از خود در برابر آفتاب نیز بسیار مهم است. این ویتامین باارزش، که با اثرات آنتی‌اکسیدانی همراه است در لیمو، پرتقال، گریپ فروت، توت فرنگی، سنجد و همچنین، فلفل، سیب‌زمینی و رازیانه یافت می‌شود.

 ویتامین E

محافظت از پوستویتامین E سیستم ایمنی را تقویت کرده و یک آنتی‌اکسیدان است. این ویتامین مانند سپری در برابر رادیکال های آزاد عمل می‌کند (این رادیکالها از طریق پرتوهای UV ساخته می‌شوند و می‌تواند فرایند پیری را تسریع کرده و باعث ایجاد بیماری شوند.)

در صورت مصرف منظم، ویتامین E می‌توان از خرابی پوست بعد از آفتابگیری‌های مکرر جلوگیری کرد. این ویتامین در غذاهایی مانند روغن آفتابگردان و آووکادو، گردو، بادام،  و همچنین محصولات سبوس‌دار یافت می‌شود.

برای محافظت از پوست این غذاها را از دست ندهید

  • هندوانه، پاپایا و گوجه فرنگی حاوی لیکوپن هستند که به غذاها رنگ غلیظ می‌دهد. این ترکیب شیمیایی یک آنتی اکسیدان مهم است که پوست را از داخل محافظت می‌کند.
  • ماهی (مخصوصاً سالمون) حاوی اسیدهای چرب امگا3 است و از ترشح آنزیم‌های حاصل از پرتوهای UV جلوگیری می‌کند.

پس، همانطور که دیدید، اگر به طور منظم این ویتامین‌ها و غذاها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، بدن شما بهتر می‌تواند رادیکالهای آزاد ناشی از نور خورشید را به دام انداخته و آنها را غیرفعال کند. این یک روش خوب برای مبارزه با آسیب هایی است که نورآفتاب برای پوست به وجود می‌‌آورد. علاوه براین، آنتی‌اکسیدان ها می‌توانند فرایند بازسازی پوست را تقویت کرده و از پیری زودرس جلوگیری کنند.

همانطور که گفته شد، این روشهای طبیعی محافظت از پوست را باید بصورت روش هایی تکمیلی به کار گرفت و هرگز نباید استفاده از ضدآفتابهای با کیفیت و وسایل محافظت در برابر آفتاب (لباس، کلاه، و …) را کنار گذاشت.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه