راهکارهای محافظت از کفش چرم

written by بانوی شهر 10 آذر 1396
راهکارهای محافظت از کفش چرم

اگر می خواهید با صحنه ی دلخراش پوسته شدن یا سفیدک زدن کفش چرم محبوبتان روبرو نشوید، همین حالا راهکارهای محافظت از کفش چرم را از طریف این دستورالعمل ساده بیاموزید.

باید بدانید که اگر کفش های چرم را به موقع تمیز نکنید و به آن ها رسیدگی نکنید، بر اثر رطوبتی که معمولا در پاییز و زمستان و از طریق برف و باران به کفش نفوذ می کند، عمر کفش بسیار پایین می آید و خیلی زودتر از توقع از قیافه می افتد.

شما برای این کار به چند چیز ساده نیاز دارید که اغلب همین الان در خانه یافت می شود.

با محافظت به موقع از کفش چرم می توانید آن را تا چند فصل بپوشید.

  • محافطت از کفش چرم در 7 مرحله

چیزی که نیاز دارید :

  • پارچه ی لطیف و خشک
  • پارچه ی خیلی کم نم دار
  • جوش شیرین
  • واکس بی رنگ (در صورت امکان واکس زین اسب)
  • محافظ چرم
  • اسپری ضد آب

مرحله اول : میزان خرابی کفشتان چقدر است

کفش چرم - زندگی بانوی شهر

آیا روی کفشتان نمک می بینید و شوره در حال خراب کردن کفش شماست؟ یا شاید کثیفی و گل روی کفش جمع شده؟ یا کفش بر اثر راه رفتن در باران و برف خیس شده است؟
برای محافظت از کفش چرم به نسبت کثیفی و آلودگی که روی کفشتان دارید، روش های مختلفی برای پاک کردن آن وجود دارد.

مرحله دوم : تمیز کاری

کفش چرم - زندگی بانوی شهر

مهم نیست کدام مورد کثیفی برای کفش رخ داده است. اولین اصل محافظت از کفش چرم این است که این آلودگی و کثیفی ایجاد شده را هر چه زودتر و قبل از خشک شدن از روی بوت یا کفش چرم خود پاک کنید. این کمک می کند که آلودگی ها آسیب بیشتری به چرم وارد نکند.

برای لکه های نمک، آب و سرکه ی سفید را به نسبت 1 به 1 باهم مخلوط کنید و لکه ها را با یک پارچه ی لطیف آغشته به این محلول پاک کنید.

برای لکه های کثیفی معمول دیگر از کمی صابون زین یا واکس و یک پارچه ی اندکی نم دار استفاده کنید.

مرحله سوم : صبر کنید تا کفش کاملا خشک شود

تجربه نشان داده برای محافظت از کفش چرمی به بهترین نحو، قبل از پاک کردن خط و خش های احتمالی از آن، کفش یا بوت چرم باید کاملا خشک شود.

نکته ی خیلی مهم این است که بگذارید کفش در یک مکان نسبتا گرم و در هوای آزاد خشک شود و از گرم کردن آن به طور مستقیم مثلا با گرفتن سشوار یا گذاشتن آن روی شوفاژ جدا خودداری کنید.

مرحله چهارم : خط و خراش ها را پاک کنید.

کفش چرم - زندگی بانوی شهر

خط و خراش هایی که با برخورد کفش به جایی ایجاد شده را با نمدار کردن یک دستمال نرم و سپس زدن آن به پودر جوش شیرین از بین ببرید. این دستمال را روی تمامی خطوط بکشید تا کاملا پاک شوند، سپس کل کفش یا بوت را با یک دستمال پاک کنید.

مرحله پنجم : روغن یا محلول محافظ چرم

کفش چرم - زندگی بانوی شهر

در این مرحله از  محافظت کفش چرم می توانید از واکس بی رنگ یا روغن مخصوص چرم استفاده کنید. تنها چیزی که لازم دارید یک تکه پارچه ی تمیز است. پارچه را به روغن آغشته کنید و همه جای کفش را خوب با آن بپوشایند. روغن را به همه ی درز ها و دوخت ها هم بمالید.

مرحله ششم : اسپری محافظ

کفش چرم - زندگی بانوی شهر

استفاده از اسپری محافظ برای محافظت از کفش چرم پس از هر بار تمیز کردن و پیش از پوشیدن آن ها در اول فصل ایده ی خوبی است. از اسپری های ضد آب روی بوت یا کفش خود پس از خریدن و قبل از پوشیده شدن یا پس از تمیز کردن استفاده کنید. برای اسپری کردن مراقب باشید که حتما کفش شما کاملا خشک شده باشد.

مرحله هفتم : مکان نگهداری

کفش چرم - زندگی بانوی شهر

بعد از تمیز کردن کفش یا بوت آن را در هوای گرم و آزاد رها کنید تا کاملا خشک شود. از قرار دادن آن ها در معرض گرمای مستقیم و شدید خود داری کنید چرا که چرم را خراب می کند.

کفش چرم باید نفس بکشد پس آن را هرگز در کیسه های نایلونی نگه ندارید. از کیسه های پارچه ای استفاده کنید یا در جا کفشی بگذارید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید