نکاتی اساسی برای محافظت از کودکان در فضای مجازی

written by یلدا صدر 5 مرداد 1398
نکاتی اساسی برای محافظت از کودکان در فضای مجازی

امروزه دسترسی همگان به اینترنت و وسایل مختلف الکترونیکی مانند لپ تاپ، تبلت، گوشی های هوشمند و بازی های رایانه ای آسان شده است. علی رغم مزایای اینترنت و سهولت در انجام کارهای الکترونیکی، این واقعیت که کنترل والدین برفعالیت های کودکان و نوجوانان در اینترنت و محافظت از آنان در برابر خطرات فضای مجازی سخت تر از گذشته شده است، قابل کتمان نیست. با گسترش قابل توجه شبکه های اجتماعی آنلاین چگونگی محافظت از کودکان در فضای مجازی تبدیل به دغدغه بسیاری از خانواده ها شده است. بانوی شهر به بررسی نکاتی مهم برای محافظت از کودکان در فضای مجازی می پردازد تا از بروز آسیب در رده سنی کودکان و ایجاد تنش در خانواده ها جلوگیری شود.

محافظت از کودکان در فضای مجازی

7نکته ی مهم برای محافظت از کودکان در فضای مجازی که باید والدین بدانند

 از نرم افزار کنترل والدین استفاده کنید

براساس مطالعات صورت گرفته مشخص شده است که 56 درصد از نوجوانان در سن 16 سالگی فعالیت های خود در فضای مجازی را از والدین شان پنهان می کنند. نتایج این مطالعات ناخوشایند است؛ اما نرم افزار کنترل والدین می تواند فعالیت های کودکان در فضای مجازی را بسیار شفاف تر کند.

ویژگی های  نرم افزار کنترل والدین:

این نرم افزار فعالیت اینترنتی کودکان را ثبت می کند و مطالب نامناسب در فضای مجازی را فیلتر می کند. برخی از نرم افزارهای کنترل والدین ویژگی های پیشرفته تری دارند همچون:

  • توانایی محدود کردن دسترسی به کلمات کلیدی خاص، بازی ها و وب سایت ها.
  • تهیه گزارش های مفصل درباره فعالیت آنلاین فرزند شما
  • ایجاد زنگ هشدار از طریق پیام متنی در صورت عضویت کودکان در شبکه های اجتماعی ممنوع شده برای این رده سنی.

هرچند امروزه بسیاری از نوجوانان و حتی برخی کودکان از طریق دستگاه های شخصی(مانند تلفن های هوشمند و تبلت) به اینترنت دسترسی دارند اما اگر فرزند شما زیر 7 سال سن داشته باشد، بهتر است قابلیت آنلاین بودن وسیله الکترونیکی وی را محدود کنید زیرا این کار باعث می شود کودکان در فضای مجازی محافظت شوند. برای بهبود رابطه بین کودکان و والدین و جلوگیری از تنش بین آنها بهتر است از ابتدا به فرزندتان بگویید که فعالیت وی در فضای مجازی تحت نظارت آنان قرار دارد.

در منزل محل مناسبی برای قراردادن رایانه تعیین کنید

در سال های اخیر به دلیل افزایش دسترسی به وسایل هوشمند جیبی همچون گوشی همراه، میزان استفاده از رایانه کاهش یافته است. اما در صورتی که در منزل از رایانه یا لپ تاپ استفاده می کنید بهتر است مکان مناسبی برای آن درنظر گرفته شود تا هنگامی که کودکان از آن استفاده می کنند، امکان نظارت والدین وجود داشته باشد.

محافظت از کودکان در فضای مجازی

سایت های مورد علاقه را نشانه گذاری کنید

کودکان بیشتر وقت خود را صرف «جستجو» در وب می کنند بنابراین این احتمال وجود دارد که آنها با تصاویر یا مطالب نامناسب مواجه شوند. در زمان جستجوی اینترنتی فرزندتان بهتر است سایت های مورد علاقه آنان را نشانه گذاری کنید تا راحت تر در موتور جستجو قرار گیرد.

برای محافظت از کودکان در فضای مجازی از دانلود بی رویه پیشگیری کنید

کسانی که قصد سوءاستفاده از فضای مجازی را دارند برای فریب کودکان در سایت ها  اغلب از آگهی های رنگی، تبلیغات و بازی های پرطرفدار استفاده می کنند تا کودکان با کلیک برروی این تصاویر یا مطالب، عکس های نامناسبی را مشاهده کنند یا به دام این افراد سودجو بیافتند. برای محافظت از کودکان در فضای مجازی بهتر است به آنها آموزش لازم ارائه شود تا چنین آگهی هایی را دانلود یا کلیک نکنند. همچنین از فرزندانتان بخواهید قبل از دانلود مطالب از شما اجازه بگیرند.

محافظت از کودکان در فضای مجازی

برای محافظت از کودکان در فضای مجازی برای استفاده از اینترنت برنامه محدودیت زمانی را تنظیم کنید

هرچه کودکان بزرگتر شوند و استقلال بیشتری کسب کنند کنترل کردن آنها دشوار تر می شود. با این حال تنظیم قوانین خاص در منزل برای استفاده از اینترنت در این کنترل موتر واقع می شود. به والدین پیشنهاد می شود که برای محافظت از کودکان در فضای مجازی به آنها حق اتصال به اینترنت را در شب ندهند تا از آسیب های فردی و  اجتماعی جلوگیری شود. تصور براین است که کودکان به هنگام شب در فضای مجازی تحت نظارت والدین قرار ندارند به همین دلیل احتمال دارد که توسط افراد سودجو مورد سوءاستفاده (جنسی و عاطفی یا اطلاعاتی) قرار گیرند.

در بین اعضای خانواده قوانین و مقرارت استفاده از وسایل الکترونیکی را تنظیم کنید

اینترنت به بخش پیچیده زندگی کودکان ما تبدیل شده است، گاهی اوقات فراموش می کنیم که استفاده از آن مزیت است، نه حق. بهتر است در خانواده  قوانین مربوط به استفاده از اینترنت را تنظیم کنید و این قوانین تعیین شده را بخشی از منزل که در معرض دید است، قرار دهید(مانند آشپزخانه). به کودکان خود بگویید که این قوانین برای حفاظت از آنان دربرابر خطرات احتمالی فضای مجازی است و بهتر است همه اعضا آن را رعایت کنند.

محافظت از کودکان در فضای مجازی

روابط اجتماعی را در خانواده و محیط های مختلف حفظ کنید

روند زندگی با پیشرفت تکنولوژی های اینترنتی در حال تغییر است. بسیاری از افراد بیشترین وقت خود را به فضای مجازی اختصاص می دهند درحالی که از تعاملات اجتماعی دورتر و دورتر می شوند.

صحبت کردن با والدین و حضور در مکان های فرهنگی و اجتماعی یکی از راه هایی است که به محافظت از کودکان در فضای مجازی کمک می کند.

امروزه کودکان در جامعه مبتنی بر تکنولوژی متولد شده اند و از همان اوایل کودکی یاد می گیرند چگونه به اینترنت دسترسی پیدا کنند. به عنوان پدر و مادر، مسئولیت ما این است که با آنها در مورد خطرات اینترنت صحبت کنیم، عادت های ایمن مقابله با اینترنت را به آنها آموزش دهیم و از استراتژی هایی فوق بهره ببریم تا به آنها کمک کنیم در امنیت کامل از مزیت های فضای مجازی و تکنولوژی های پیشرفته بهره ببرند.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه