9 مزیت ویتامین B12 برای سلامت

written by بانوی شهر 18 تیر 1397
ویتامین B12 - زندگی بانوی شهر

ویتامین B12  یا کوبالامین، یکی از ویتامین های اساسی مورد نیاز بدن است که بدن نمی تواند آن را تولید کند. این ویتامین به صورت طبیعی در محصولات حیوانی وجود دارد اما به برخی از غذاها نیز افزوده می شود و البته به صورت داروی خوراکی و تزریقی نیز در دسترس قرار دارد.

ویتامین B12، نقش های اساسی در بدن دارد به عنوان مثال از کارکرد طبیعی سلول های عصبی پشتیبانی می کند و برای تشکیل گلبول قرمز و سنتز DNA نیز مورد نیاز است.

مقدار توصیه شده برای مصرف روزمره توسط بزرگسالان 2.1mcg است که البته این مقدار برای زنان باردار و شیرده، افزایش می یابد.

ویتامین B12، به روش های مختلفی برای بدن مفید است مثلا سطح انرژی بدن و حافظه را افزایش میدهد و یا از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

در اینجا به 9 مزیت ویتامین B12 بر اساس بررسی های علمی اشاره میکنیم :

کمک به تشکیل گلبول های قرمز و جلوگیری از کم خونی

ویتامین ب 12، نقش مهمی در کمک به بدن به منظور تشکیل گلبول های قرمز ایفا می کند. کاهش سطح ویتامین ب 12 باعث کاهش تشکیل گلبول های قرمز و یا جلوگیری از تشکیل آنها به شیوه درست می شود. گلبول های قرمز سالم، شکلی مدور و کوچک دارند اما درصورت کمبود ویتامین ب 12، شکل تخم مرغی و بزرگ تری پیدا می کنند.

بیشتر بخوانید:  آیا از نشانه های کمبود ویتامین D در بدن و عوارض آن آگاه هستید؟

جلوگیری از بروز برخی از مشکلات عمده در حین زایمان

سطح مناسب و کافی ویتامین ب 12، برای داشتن یک دوره بارداری سالم ضروری است. مطالعات نشان داده اند که رشد صحیح مغز و سیستم عصبی نوزاد نیازمند وجود مقدار کافی ویتامین ب 12 است. کمبود این ویتامین در مراحل اولیه بارداری می تواند ریسک بروز نواقصی در سیستم عصبی را افزایش دهد. حتی کمبود شدید ویتامین ب 12 در مادر می تواند سبب زایمان پیش از موعد و یا سقط جنین شود.

کمک به سلامت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان

کافی بودن سطح ویتامین B12بدن به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند. مطالعه صورت گرفته روی بیش از 2500 بزرگسال نشان داده که افراد مبتلا به کمبود ویتامین ب 12، دچار کمبود مواد معدنی موجود در استخوان ها می شوند.

این استخون ها به تدریج و با گذشت زمان، ضعیف و شکننده می شوند بنابراین خطر پوکی استخوان نیز افزایش میابد.

کاهش خطر دژنراسیون ماکولا یا لکه زرد

دژنراسیون ماکولا، نوعی بیماری چشمی است که بر قدرت بینایی بیمار تاثیر میگذارد. تامین ویتامین B12 برای بدن می تواند به جلویگری از دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن کمک کند.

مطالعه صورت گرفته روی 5000 زن 40 سال و بالاتر، نشان میدهد که ویتامین ب 12 به همراه فولیک اسید و ویتامین ب 6 می تواند خطر این بیماری را کاهش دهد.

 ویتامین B12 - زندگی بانوی شهر

کمک به تقویت روحیه و کاهش علائم افسردگی

تاثیر ویتامین ب 12 بر روحیه افراد هنوز به صورت کامل درک نشده است. به هر حال این ویتامین، نقش اساسی در سنتز و متابولیسم سروتنین ایفا می کند که تنظیم روحیه را بر عهده دارد.کمبود ویتامین ب 12 سبب کاهش سروتنین و ایجاد حالت افسردگی در افراد می شود. مطالعات صوت گرفته نشان میدهد، استفاده از مکمل های ویتامین B12 برای بهبود علائم افسردگی در افراد مبتلا به کمبود این ویتامین، بسیار موثر بوده است.

بیشتر بخوانید:  چه علائمی نشان دهنده کمبود ویتامین ث در بدن است؟

کمک به مغز از طریق جلوگیری از تخریب نورون ها

کمبود ویتامین ب 12 به ویژه در بزرگسالان منجر به زوال حافظه می شود. این ویتامین نقش مهمی برای جلوگیری از تحلیل مغز ایفا می کند که شامل از بین رفتن نورون ها و از دست رفتن حافظه است. مطالعه صورت گرفته روی بیمارانی که در مراحل اولیه دمانس یا زوال عقل قرار داشتند نشان میدهد که ترکیب ویتامین های ب 12 و مکمل های اسید چرب امگا 3 می تواند روند زوال عقل را کندتر کند.

افزایش سطح انرژی بدن

ویتامین B12 نقش مهمی را در تحریک بدن به تولید انرژی ایفا می کند. از آنجا که ویتامین ب 12 در آب حل می شود بدن نمی تواند مقدار اضافی آن را ذخیره کند. مقدار اضافی وارد شده به بدن از طریق ادرار دفع می شود.

ارتقای سلامت قلب

افزایش سطح امینو اسید هموسیستئین می تواند منجر به افزایش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی شود. اگر مقدار ویتامین B12 بدن کاهش یابد، مقدار هموسیستئین افزایش میابد.

کمک به حفظ سلامت پوست، مو و استخوان ها

استفاده از مکمل های ویتامین ب 12در بسیاری از افراد مبتلا به بیماری های پوست، مو و ناخن تا حد زیادی به بهبود وضعیت سلامت این افراد کمک کرده است.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه