مضرات مصرف بیش از حد پروتئین

written by ویدا نورمحمدیان 31 مرداد 1397
مضرات مصرف بیش از حد پروتئین

پروتئین یکی مواد اصلی رژیم غذایی روزانه را تشکیل می دهد. بدن برای داشتن انرژی بیشتر، احساس سیری، ساخت و ترمیم ماهیچه ها، عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن و تغذیه مناسب، روزانه به میزان خاصی پروتئین نیاز دارد. علاوه بر اینها پروتئین از آمینو اسیدهایی درست شده که بافت های بدن از جمله ماهیچه ها، رگ ها، مو، پوست و ناخن ها را می سازند. همه اینها نشان می دهند پروتئین یک ماده ضروری در رژیم غذایی است اما چه می شود اگر آن را بیش از حد مصرف کنیم؟ بانوی شهر نشانه های خوردن بیش از حد پروتئین را معرفی می کند.

بدن ما به چه میزان پروتئین نیاز دارد

مضرات مصرف بیش از حد پروتئین

میزان پروتئین مورد نیاز بدن به فاکتورها و شرایط متفاوتی بستگی دارد. اینکه روزانه چه میزان فعالیت دارید و یا اینکه چقدر عرق می کنید این میزان را تغییر می دهد. اما حد متوسط برای مصرف روزانه پروتئین که فقط باعث می شود بدن دچار کمبود پروتئین نشود، طور متوسط مردان و زنان حدود 50 تا 62 گرم پروتئین در روز نیاز دارند. اما این به این معنا نیست که نباید بیشتر از این میزان مصرف کنند بلکه همه چیز به میزان فعالیت روزانه و سوخت و ساز بدن هر فرد بستگی دارد که می تواند این عدد را بالاتر ببرد.

بدن می تواند برخی از اسید های آمینه را با هم ترکیب و در بدن بسازد اما برخی دیگر که به آنها اسیدهای آمینه ضروری گفته می شود فقط از طریق رژیم غذایی به بدن می رسند. پروتئین های حیوانی از جمله گوشت، ماهی، شیر و تخم مرغ هر 9 اسید آمینه ضروری را دارند اما برخی از منابع پروتئین گیاهی (به استثنا دانه سویا) تمامی این اسیدهای آمینه را ندارند. مهم است که از منابع پروتئین متنوع در طول روز مصرف کنید تا اسیدهای آمینه ضروری به میزان کافی به بدنتان برسد. بخصوص افرادی که گیاهخوار هستند حتما باید این مساله را در نظر داشته باشند.

نشانه های خوردن بیش از حد پروتئین چیست؟

احساس افسردگی و ناخوشی می کنید

نشانه های خوردن بیش از حد پروتئین

این طبیعیست که برخی از روزها احساس خوبی نداشته باشید اما اگر چند روز پشت سر هم چنین حسی داشتید ممکن است نتیجه خوردن بیش از حد پروتئین باشد. وقتی پروتئین زیاد می خوریم اغلب کربوهیدرات کمتری مصرف می کنیم. مغز نیز از شکر کربوهیدرات ها استفاده می کند بنابراین اگر این میزان کم باشد موجب می شود احساس افسردگی یا ناخوشی داشته باشید. در رژیم غذایی روزانه میزان پروتئین و کربوهیدرات را به تعادل برسانید. در چنین شرایطی بهتر است مواد غذایی همچون میوه، ماست، برنج قهوه ای و بلغور جو دوسر بخورید تا این میزان را به تعادل برسانید.

تمرکز ندارید

نشانه های خوردن بیش از حد پروتئین

شاید در اثر کار زیاد در روز خسته شوید و مجبور به نوشیدن قهوه برای رفع خستگی باشید اما تمرکز نداشتن و یا هشیار نبودن متوالی می تواند بخاطر مصرف بیش از حد پروتئین باشد. کمبود قند در مغز باعث کندی عمل آن شده و در نتیجه زودتر خسته و کم تمرکز خواهید بود. سعی کنید در طول روز اسنک های سبک بین ناهار تا شام را طوری انتخاب کنید که پروتئین و کربوهیدرات در آن به یک میزان وجود داشته باشد.

عصبی می شوید

نشانه های خوردن بیش از حد پروتئین

وقتی میزان کربوهیدرات در بدن کم شود قند خون پایین آمده و بدن سروتنین کافی برای متعادل ساختن خلق و خو و روحیات تولید نمی کند. در نتیجه ممکن است موجب شود کم صبرتر و عصبی شوید. اگر فکر می کنید صبرتان نسبت به قبل کم شده و دائم احساس عصبانیت و فشار می کنید کمی ماست یونانی با انواع توت یا پنیر و میوه بخورید. با متعادل ساختن قند خون می توانید روحیات را نیز متعادل کنید.

وزن اضافه می کنید

نشانه های خوردن بیش از حد پروتئین

اگر در رژیم غذایی روزانه بیش از حد پروتئین مصرف کنید و بخصوص اگر فعالیت روزانه به قدری نیست که کالری بیشتری بسوزانید در نتیجه چاق تر خواهید شد و ممکن است به مرور زمان دچار اضافه وزن شوید. همچنین باید پروتئین های حیوانی و گیاهی را در رژیم غذایی خود دخیل کنید. پروتئین حیوانی نظیر گوشت می تواند چربی بیشتری به بدن برساند و چربی منجر به چاقی می شود. بنابراین مهم است که میزان مصرف پروتئین چه حیوانی چه گیاهی کنترل شود و هیچیک بیش از حد مصرف نشود.

بیش از قبل تشنه می شوید

نشانه های خوردن بیش از حد پروتئین

یکی دیگر از نشانه های مصرف بیش از حد پروتئین تشنگی بیش از اندازه است. پروتئین زیاد باعث کم آبی بدن می شود. این کم آبی در اثر فعالیت بیش از حد کلیه برای از بین بردن پروتئین زیادی بدن ایجاد می شود، در اثر این فعالیت کلیه، بیشتر ادرار می کنید و همین موجب می شود بدنتان آب بیشتری از دست بدهد. مشکلاتی از جمله سنگ کلیه نیز اغلب در اثر مصرف بیش از حد پروتئین ایجاد می شود.

دهنتان بدبو می شود

نشانه های خوردن بیش از حد پروتئین

مصرف بیش از حد پروتئین بخصوص پروتئین های حیوانی نظیر گوشت نه تنها باعث می شود عرق بدن بوی تندتر و بدتری بدهد بلکه بر بوی دهان نیز تاثیر می گذارد. فعالیت مغز و بدن بر اساس کربوهیدرات ها صورت می گیرد بنابراین وقتی میزان کربوهیدرات در بدن پایین بیاید، مجبور می شود از چربی بعنوان سوخت استفاده کند، استفاده از چربی موجب ایجاد کتون ها شده و در نهایت دهان بوی بدی خواهد گرفت. بنابراین مهم است که از پروتئین های گیاهی نیز در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

در رژیم غذایی مصرف متعادل گروههای مختلف غذایی لازم است. هرچند مصرف بیش از حد هر چیز و حتی پروتئین اثرات ناخوشایندی خواهد

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه