تاریخچه معروف ترین کیف های هرمس Hermes

written by ویدا نورمحمدیان 14 تیر 1397
تاریخچه معروف ترین کیف های هرمس Hermes

 کیف کلی (Kelly Bag) و کیف بیرکین (Birkin Bag)

تولد یک افسانه معمولا با ابهام و رازهایی همراه است و باید هم اینچنین باشد. این مساله درباره ی یکی از نمادین ترین کیف دستی های 50 سال اخیر نیز صدق می کند. کیف دستی که نام برند محبوب و لوکس هرمس را یدک می کشد و با نام کیف کلی (Kelly Bag) یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین کیف های جهان طی 50 سال اخیر بوده است.

 کیف های هرمس - مد و زیبایی

 کیف های هرمس - مد و زیبایی

در سالهای 1930، رابرت دوماس (Robert Dumas) چهارمین نسل تولید کننده محصولات چرم هرمس، یک کیف دستی زنانه با نام petit sac de voyage a cour-roie – به معنی ساک کوچک مسافرتی – طراحی کرد. همانطور که نام نه چندان جذاب آن مشخص می کند، این ساک یک کیف دستی بود که دو بند چرمی و یک قفل برای بسته شدن داشت. این کیف دستی نسل اولیه یکی از محبوب ترین کیف دستی های هرمس بود، یک کیف بزرگ و بسیار راحت که در اواخر قرن 19 توسط امیل موریس هرمس برای مردانی طراحی شد که در آن زمان برای حمل وسایل اسب سواری خود با ماشین به یک ساک بزرگ احتیاج داشتند. این بار این کیف جدید که شباهت بسیاری به ساک معروف قرن 19 داشت به همان شکل اما کمی کوچک تر طراحی شده بود. کیف دستی جدید فقط یک بند داشت و طوری طراحی شده بود که بانوان بتوانند آن را به راحتی در دست بگیرند. چهار پایه ی فلزی کوچک نیز زیر کیف قرار داشت که قرار گرفتن کیف روی زمین را ساده تر می کرد.

 کیف های هرمس - مد و زیبایی

نام کیف کلی (Kelly Bag) از نام یک هنرپیشه آمریکایی به نام گریس کلی که از هنرپیشگان مطرح سالهای 1954 بود گرفته شده، گِرِیس کِلی معروف به پرنسس کِلی بعد از ازدواج با پرنس راینیر سوم پرنسس موناکو شد. اما اینکه دقیقا چه زمانی و چرا این نام انتخاب شد مشخص نیست. برخی می گویند این نام روزی که گریس کلی با استفاده از کیف هرمس که در دست داشت سعی در پنهان کردن بارداریش داشت انتخاب شد. وقتی از او عکسی گرفته و روی مجلات چاپ شد، کیف هرمس در دستانش با نام کیف کلی خوانده اینچنین شد که نام او روی این کیف باقی ماند. همه بانوان شیک و خوش پوش شروع به خریدن این مدل کیف کردند. کیف کلی به یکی از مشهورترین کیف ها تبدیل شد، کیف خاصی که با نام خاص خودش خوانده می شد. داشتن کیف کِلی نه تنها شخصیتی موفق را به نمایش می گذاشت بلکه باعث می شد که آن شخص تکه ای از تاریخ دنیای فشن را در دستانش داشته باشد.

 کیف های هرمس - مد و زیبایی

اما امروز کیف کِلی فقط یک نوع خاص نیست بلکه از آن با نام ” خانواده کِلی” یاد می شود که شامل مدل ها و طرح های مختلفی است، مدل هایی که در هشت سایز از 50 سانتی متر (Kelly 50) تا 15 سانتی متری (Kelly mini mini) ارائه می شوند. این کیف بجز سایزهای مختلف با بیست جنس از انواع چرم طراحی و در تمام رنگهای مخصوص برند هرمس به بازار عرضه می گردد.

 کیف های هرمس - مد و زیبایی

به دنبال کیف کِلی هرمس، کیف دستی دیگری نیز با داستانی که بهمراه داشت به یکی از مطرح ترین کیف دستی های هرمس تبدیل شد. کیفی که با نام بیرکِن (Birkin Bag) معرفی گشت، لقب دومین کیف پرطرفدار هرمس در سطح جهانی را به خود گرفت. مانند کِلی، بیرکین نیز نام یک هنرپیشه را یدک می کشد. جِین بیرکِن یک هنرپیشه و مدل انگلیسی روزی به صورت اتفاقی در پرواز خود از پاریس به لندن با جین لوییس دوماس برخورد کرد. او زمانیکه می خواست کیف خود را در قفسه بالای سرش در هواپیما قرار دهد با مشکل روبرو شد و تمام وسایل و کاغذهایی که در کیفش بود روی زمین پخش گردید. ناراحت از اتفاق افتاده، بیرکین نسبت به اینکه چرا کیف ها به اندازه کافی بزرگ نیستند تا وسایل او به راحتی در آنها جای بگیرد معترض بود. این اتفاق ایده ای به ذهن دوماس رساند، نبودکیف های بزرگتر فقط مشکل بیرکین نبود بلکه بسیاری از زنان دیگر نیز از چنین کیفی استقبال می کردند. این حادثه باعث طراحی کیف منحصر به فرد و کاربردی بیرکِن شد.

 کیف های هرمس - مد و زیبایی

 کیف های هرمس - مد و زیبایی

با تغییراتی که در کیف صد ساله Haut a Courrous انجام شد، این کیف صد ساله توانست چاره کار دوماس باشد. سایز کیف نسبت به کیف اولیه کمی کوچک تر شد اما فضای داخل آن مناسب افرادی بود که در دنیای مدرن آن روزها می خواستند در کیف دستی خود وسایل بیشتری را قرار دهند.

 کیف های هرمس - مد و زیبایی

هر دو کیف کِلی و بیرکین هِرمس در تاریخ دنیای فشن ماندگار شدند، کیف هایی که دست ساز هستند و ساخت هر یک از آنها بین 18 تا 24 ساعت طول می کشد. بیرکین هم مانند کلی در اندازه ها و طرح های متنوعی در بازار عرضه می شود و از جمله گرانترین کیف های موجود در بازارها به شمار می روند. برای خرید بعضی از مدلهای این دو کیف نه تنها باید مبالغ زیادی پرداخت کرد بلکه باید هفته ها در لیت انتظار منتظر آماده شدن و ارسال آنها بود.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه