مقدار غذای کودک چقدر است؟

written by سولماز هومن زاده 31 مرداد 1397
مقدار غذای کودک

مقدار غذای کودک چقدر باید باشد و به چه فاصله زمانى؟ این دو مورد از پرسش های رایجى هستند كه اكثر مادرها ميپرسند ولى متأسفانه پاسخ دقیقی براى آنها وجود ندارد.

هر كودكى متفاوت است

حقیقت این است که هر كودك کمی متفاوت است. برخی از آنها از همان ابتدا همه چيز را با اشتياق ميخورند و برخى دیگر در امتحان كردن غذاهاى جديد بسيار محتاط هستند. بعضی از بچه ها سریع و زود رشد میکنند، بعضي ها دندان هايشان دير در ميايد و به همين خاطر كمى طول میکشد تا مهارت های حرکتی لازم برای خوردن را بدست بياورند. همچنين میزان مصرف غذای بچه ها نیز بستگی به میزان شیر مادر یا شير خشكى كه دریافت ميكنند دارد. يادتان باشد كه بچه ها در تنظيم اشتها بسيار خوب عمل ميكنند و اغلب اگر گرسنه نباشند، غذا را رد ميكنند.

مقدار غذای کودک

دستورالعمل های كلى

هر بچه اى متفاوت است، ولى خوب است كه در اين زمينه يكسرى اطلاعات كلى داشته باشيم. راهنمايي هاى زير ميتواند به شما كمك كند كه بدانيد در هر سنى چه مقدار غذا و با چه فاصله زمانى به كودك بدهید.

٦ تا ٨ ماهگی

چندین بار : سازمان بهداشت جهانی توصیه میکند كه علاوه بر شیر مادر یا خشك، كودك ٢ يا ٣ بار در روز غذای كمكى بخورد.

چه مقدر : مقدار غذا در هر كودك متفاوت است. اما توصيه كلى ٢ تا ٤ قاشق غذاخوری در هر وعده است. در ابتدا ممکن است كه او فقط به اندازه یک قاشق چایخوری بعد از تغذیه با شیر مادر / خشك غذا بخورد.

مقدار غذای کودک

٨ تا ١٢ ماهگى

چندين بار : سازمان بهداشت جهانی توصیه میکند كه علاوه بر شیر مادر یا خشك، كودك ٣ تا ٤ بار در روز غذای كمكى بخورد.

چه مقدار : مجددا، مقدار غذا در هر كودكى متغیر است، اما ٣ تا ٤ قاشق غذاخوری در هر وعده چيزيست كه براى اين مقطع سنى پيشنهاد ميشود.

مقدار غذای کودک

١ تا ٣ سالگى

چندين بار : سازمان بهداشت جهانی توصیه میکند كه كودك ٣ وعده غذاى اصلى و ١ تا ۲ وعده تنقلات داشته باشد.

چه مقدار : به كودك به اندازه ١/٤ تا ١/٢ غذاى بزرگسالان را پيشنهاد دهيد. طبق آکادمی آمریکایی اطفال، بیشتر كودكان در محدوده سنى ١ تا ٣ سال، بسته به اندازه قد و ميزان فعاليتشان بين ١٠٠٠ تا ١٤٠٠ كالرى روزانه برای رشد طبیعی احتیاج دارند.

مقدار غذای کودک

به صورت کلی به یاد داشته باشید که کودک تا زمانی که گرسنه نباشد، با میل غذا نخواهد خورد و همچنین هرگز خود را گرسنه نگه نمیدارد. مقدار غذای کودک برحسب سن و جُسه متفاوت بوده، هرچند داشتن روتین مرتب برای زمان غذا خوردن سیستم کلی بدن و برنامه او را تنظیم میکند. حتما در برنامه غذایی کودک، از انواع محصولات دارای مواد مغذی در گروه های مختلف استفاده و تا جایی که ممکن است از مواد غذایی تازه، ارگانیک و بدون مواد نگه دارنده مصرف کنید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه