موزه جواهرات ملی ایران را بشناسید

written by لاوین قریشی 1 فروردین 1397
موزه جواهرات ملی ایران را بشناسید

در ایام  نورزو، تهران روزهای آرام و ساکتی را سپری میکند در این روزها اگر قصد گردش دارید یا میخواهید مهمانانتان را با جاهای دیدنی تهران آشنا کنید، بانوی شهر برای شما پیشنهادهای هیجان انگیزی دارد که مطمئنا روزی لذت بخش را سپری خواهید نمود.

یکی از مکان های جذاب و دیدنی در تهران موزه ی جواهرات ملی ایران است. موزه جواهرات ملی گنجینه ای بی مانند است که در آن گرانبهاترین جواهرات جهان، که طی قرون و اعصار مختلف به ایران آورده شد،گردآوری و نگهداری میشود.

موزه جواهرات سلطنتی زیر ساختمان بانک مرکزی در خیابان فردوسی واقع شده است، ساختمان بانک ملی ایران از جمله ساختمان های دیدنی و قدیمی تهران است.

برای ورود به موزه باید بلیط تهیه کنید و از این مکان زیبا دیدن نمایید، یادتان باشد اگر قصد رفتن به موزه را دارید وسایل اضافه را با خودتان به همراه نداشته باشید زیرا در هنگام ورود حتی اجازه ندارید کیف تان را با خود داخل ببرید. قبل از برنامه ریزی برای این موزه حتما ساعات و روزهای کاری موزه را بررسی کنید. موزه جواهرات ملی ایران 4 روز در هفته و هر روز 4 ساعت برای بازدید باز است.

موزه جواهرات ملی ایران در دنیا بی نظیر بوده و جز بهترین موزه های ایران به شمار می آید. این موزه به قدری با ارزش است که تاکنون نتوانسته اند برای آن ارزش نقدی در نظر بگیرند.

این موزه در زمان رضاشاه پهلوی بنا شد. رضا شاه قانونی وضع کرد، که براساس آن تمامی این جواهرات جز سرمایه ملی ایران زمین است و به شخص یا اشخاص خاصی تعلق ندارد، این قانون به حدی معتبر بود که حتی اعضای خانواده پهلوی نیز برای استفاده از این جواهرات در مهمانی ها  آنها را قرض می گرفتند و بعد از پایان مراسم به موزه برمیگرداندند.

بیشتر بخوانید:  با رعایت این 8 نکته خوش تیپ سفر کنید

در موزه جواهرات سلطنتی چیزهایی که شایان ذکر است عبارتند :

1 ) تخت طاووس (تخت خورشید)

موزه جواهرات ملی - زندگی بانوی شهر

به فرمان فتحعلی شاه قاجار تختی عظيم و مجلل به مباشرت فرمان روای اصفهان با جواهر و طلای موجود در خزانه ساخته شد و به دلیل نقش خورشيد که در صدر تخت تعبيه و به نام تخت خورشيد معروف گرديد.
تخت خورشيد سالها به همان نام ناميده می شد، تا فتحعلی شاه با طاووس تاج الدوله ازدواج نمود.

از همان زمان به مناسبت نام همسر و سوگلیش، تخت به نام طاووس مشهور شد. پس از درگذشت فتحعلي شاه، سالها بعد ناصرالدين شاه که در ضبط جواهر و نفايس سلطنتی، عنايت خاصی داشت، دستور داد تا تخت طاووس را تعمير کرده و تغييراتی جزئی در شکل ظاهر آن دادند.

تخت  طاووس تا سال 1360 در تالار کاخ گلستان نگهداری می گرديد. در تاريخ 17شهریور به موزه جواهرات ملی ایران انتقال يافت تا همواره با توجه به تجانس اين تخت با جواهرات موجود در خزانه نگهداری شود.

 2 ) کره جواهرنشان

موزه جواهرات ملی - زندگی بانوی شهر

اين کره به دستور ناصرالدين شاه، توسط گروهی از جواهرسازان ايرانی ساخته شد. روی این کره نقاط جهان از جمله قاره ها، دریاها و اقیانوسها نشانه گذاری شده است. در این کره درياها به وسيله زمرد و خشکی ها به وسيله ياقوت نشان داده شده است. آسيای جنوب شرقی، ايران و انگلستان با الماس، هندوستان با ياقوت روشن و آفريقای مرکزی و جنوبی با ياقوت کبود مشخص شده است.

3 ) تاج فرح پهلوی

موزه جواهرات ملی - زندگی بانوی شهر

این تاج از جمله آثار بسیار زیبا و فاخریست که در موزه جواهرات ملی نگهداری می شود این تاج توسط طراح معروف فرانسوی ون کلیف ارپل (Van Cleef & Arpels) طراحی شده است.

بیشتر بخوانید:  شیرینی دانه قهوه ای رویا

از آنجاییکه جواهرات جز سرمایه های ملی بودند و هیچ کس حق نداشت به آنها دست بزند پایه تاج توسط ون کلیف در فرانسه ساخته و بعد از تکمیل به ایران ارسال شد. سپس با استفاده از جواهرات موجود در موزه ی سلطنتی نگین گذاری گردید. این تاج به دلیل ارزش بسیار بالای که دارد نمیتوان برای آن قیمتی تعیین کرد و میتوان گفت این تاج نماد هنر ایرانیان است.

4 ) الماس معروف به دریای نور

موزه جواهرات ملی - زندگی بانوی شهر

الماس معروف به دریای نور، صورتی رنگ و یکی از کهن ترین وبزرگترین الماس‌های شناخته شدهٔ جهان است. نقل می شود که این الماس بر دسته شمشیر افراسیاب نصب بوده و رستم آن را در جنگ با تورانیان تصاحب نموده است. در حمله امیر تیمور به غارت رفت و به دست محمدشاه هند رسید.

زوج این الماس که کوه نور نام داشت، پس از مرگ نادر توسط سرداران افغانی از ایران به هند بازگردانده شد و پس از مدتی نصیب کمپانی هند شرقی بریتانیا شد و مدتی نیز روی تاج ملکه انگلستان نصب شد. الماس کوه نور در برج لندن در بریتانیا نگه داری می شود.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه