مکمل غذایی چیست؟ آشنایی با تاثیرات مکمل های غذایی

written by ژاله نوذری 7 آذر 1397
مکمل غذایی چیست؟ آشنایی با تاثیرات مکمل های غذایی

امروزه بیشتر افراد روزانه یک یا چند مکمل غذایی را مصرف می کنند. مکمل های غذایی شامل ویتامین ها، مواد معدنی، گیاهان دارویی، اسید آمینه، آنزیم ها و بسیاری از محصولات دیگر است. مکمل های غذایی در طبقه های مختلفی قرار می گیرند: قرص ها، کپسول ها، پودرها، و همچنین نوشیدنی ها. محبوب ترین مکمل ها شامل ویتامین D و E، مواد معدنی مانند کلسیم و آهن، گیاهان مانند اکیناسه، سیر و محصولات ویژه مانند گلوکوزامین، پروبیوتیک ها، و روغن ماهی هستند. بانوی شهر شما را با انواع مکمل های غذایی و تاثیرات آن ها بر بدن آشنا می سازد.

تاثیرات مکمل های غذایی

اگر غذاهای متنوع مصرف نمی کنید و بدن شما همه مواد مغذی لازم را دریافت نمی کند، بعضی از مکمل ها ممکن است به شما در دریافت کالری و مواد مغذی کمک کنند. با این حال، مکمل ها نمی توانند جای همه غذاهای مورد نیاز در  یک رژیم غذایی سالم را بگیرند.

شواهد علمی نشان می دهد که برخی از مکمل های غذایی مهم برای سلامت کلی بدن مفید هستند. برای مثال، کلسیم و ویتامین D برای حفظ قدرت استخوان ها و کاهش پوکی استخوان اهمیت دارند. اسید فولیک کافی خطرات زایمان و تولد نوزاد دارای نقص مادر زادی را کاهش می دهد، اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی ممکن است به افراد در درمان بیماری های قلبی کمک کند. برای تعیین ارزش مکمل های دیگر نیاز به مطالعه بیشتری است.

تاثیرات مکمل های غذایی

میزان ایمنی و خطرات مکمل های غذایی

مکمل ها حاوی موادی هستند که می توانند اثرات قوی در بدن داشته باشند. همیشه به احتمال عوارض غیر منتظره ای بخصوص در هنگام مصرف یک محصول جدید توجه داشته باشید.

زمانی که افراد به جای داروهای تجویزی پزشک از مکمل استفاده می کنند و یا برخی از آنها را ترکیب می کنند، به احتمال زیاد باعث ایجاد عوارض جانبی یا آسیب های بدنی می شوند. برخی از مکمل ها می توانند موجب خطر خونریزی داخلی شوند و یا اگر فرد قبل یا بعد از جراحی آنها را مصرف کند، می توانند واکنش فرد به بیهوشی را تحت تاثیر قرار دهند. مکمل های غذایی می توانند با داروهای تجویزی خاصی تداخل دارویی داشته باشند که ممکن است باعث مشکلات جدی گردد. نمونه ای از این تداخلات دارویی همچون:

  • ویتامین K می تواند از تاثیر داروهای ضد لختگی خون در بدن جلوگیری کند.
  • قرص John’s می تواند در تاثیر بسیاری از داروها (از جمله داروهای ضد افسردگی و قرص های جلوگیری از بارداری) تداخل داشته باشد و به همین ترتیب اثربخشی این داروها را کاهش می دهد.
  • مکمل های آنتی اکسیدان، مانند ویتامین های C و E، ممکن است اثر بخشی برخی از انواع شیمی درمانی را کاهش دهد.

به یاد داشته باشید که برخی از مواد موجود در این مکمل ها به بسیاری از مواد غذایی اضافه می شود، از جمله غلات صبحانه و نوشیدنی ها. در نتیجه، شما بیشتر از حد تصور خود مکمل غذایی دریافت می کنید پس مصرف بی رویه و نابجای آن ممکن است خطر آفرین باشد. برای مثال: مصرف بی رویه ویتامین A می تواند باعث ایجاد سردرد و آسیب به کبد شود همچنین استحکام استخوانی را کاهش دهد و موجب نقایص مادرزادی شود. مصرف بی رویه آهن موجب تهوع و استفراغ می شود و ممکن است به کبد و سایر اعضای بدن آسیب برساند.

در صورت باردار بودن یا ابتلا به بیماری خاص در مصرف این  مکمل ها احتیاط کنید. تاثیر مکمل های غذایی در بدن بر زنان باردار، بیماران و یا کودکان مورد آزمایش قرار نگرفته است. به همین خاطر عوارض مصرف این مواد در بدن این افراد مشخص نشده است.

اگر پس از مصرف این مکمل ها به علائم خاصی دچار شدید، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

بارداری و مکمل های غذایی

کیفیت

مکمل های غذایی محصولات پیچیده ای هستند. FDA برای تأمین ویژگی، خلوص، قدرت و ترکیب این مواد، شیوه های تولید مناسب (GMP) را برای مکمل های غذایی ایجاد کرده است. این GMP ها از ورود ماده اشتباه، اضافه کردن بیش از حد یا کم یک عنصر، امکان آلودگی و بسته بندی نامناسب جلوگیری کرده و همچنین برای برچسب زدن محصول طراحی شده اند. FDA به صورت دوره ای از تولیدی های این مکمل ها بازرسی می کنند.

به یاد داشته باشید

بدون مشورت با پزشک و بصورت خودسرانه از این مکمل ها استفاده نکنید.

از مکمل ها به جای داروهای تجویزی استفاده نکنید.

اگر در مدت زمان معینی تحت عمل جراحی قرار می گیرید، حتما به پزشک خود در مورد مصرف مکمل ها اطلاع دهید.

قبل از مصرف مکمل غذایی، برای این سؤالات پاسخ پیدا کنید.

  • مزایای بالقوه این محصول برای سلامتی چیست؟
  • آیا مصرف این محصول دارای عوارض جانبی است؟
  • دوز مناسب مصرف چقدر است؟
  • چگونه، چه زمانی و چه مدت باید آن را استفاده کرد؟

اگر پاسخ های این سوالات را نمی دانید، از منابع اطلاعاتی علمی استفاده کرده و با متخصصان این حوزه مشورت کنید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه