چگونه ارکیده را دوباره به گل بنشانیم؟

written by هستی پورمرز 28 اسفند 1396
چگونه ارکیده را دوباره به گل بنشانیم؟

گل ارکیده یکی از بزرگترین خانواده گلها در دنیا است که بیش از  30000 گونه متنوع دارد. ارکیده را در رنگها و سایزهای مختلف می توان پیدا کرد.

ارکیده ها امروزه در بیشتر نقاط جهان به دلیل قابلیت رشد در محیط خانه و بیرون از خانه جز جذاب ترین و پرفروش ترین گیاهان خانگی و آپارتمانی هستند.

این روزها نگهداری گل ارکیده در منازل توجه عده ی زیادی از مردم را به خود جلب کرده است، از رازهای جذابیت ارکیده ماندگاری طولانی مدت آن است، گل ارکیده در گلدان به مدت سه الی شش ماه گل میدهد و به صورت تک شاخه در صورت نگهداری درست شاداب باقی می ماند.

  • دمای مورد نیاز گل ارکیده :

گل ارکیده گیاهی است با شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب، دمای هوای ۱۲ تا ۲۸ درجه سانتی گراد برای این گیاه بسیار مناسب است.

هوای گرم به رشد بیشتر ساقه ها و نیز گل دادن ارکیده کمک میکند. اما برای نگه داری بهتر و جلوگیری از خشک شدن این گل باید دقت کنید که گلدان را دور از وسایل گرمایشی و در دمای زیر 30درجه سانتیگراد قراردهید، دمای محیط را به گونه ای تنظیم کنید که سرما باعث از بین رفتن غنچه ها نشود.

  • میزان آبیاری مورد نیاز گل ارکیده  :

گل ارکیده گیاهی کم توقع اما بیزار از بی آبی و خشکی است. باید قبل از خشک شدن کامل خاک، گلدان را آبیاری کنید. بسته به شرایط محیط میزان آبیاری ارکیده متغیر است.

نکته : آبپاشی روی گل های ارکیده باعث مرگ زودتر گل ها می شود.

  • خاک مناسب برای پرورش ارکیده :

گل ارکیده از آن دسته گیاهانی است که نیاز به هوای بیشتری دارد و به همین دلیل نمیتوان از خاک گلدان برای نگهداری ارکیده استفاده کرد. بهتر است برای حفظ و پرورش این گل زیبا خودتان خاک مورد نظر را تهیه کرده و از خرده های چوب برای ایجاد منافذ در خاک استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید:  مراحل کاشت گل داوودی و روش های نگهداری آن

روش های بانوی شهر برای نگهداری از گلهای ارکیده :

حال که با گل ارکیده آشنا شدید براساس تجربه بانوی شهر یکی از بهترین روش های نگهداری از ارکیده را با شما همراهان همیشگی به اشتراک میگذاریم :

1 ) آبیاری باتوجه به شرایط آب و هوایی :

نگهداری از گل ارکیده باتوجه به شرایط آب و هوایی بسیار متفاوت و خاص است. براساس تحقیقات بانوی شهر آبیاری گل های ارکیده با روش های مختلفی انجام میشود :

اگر محیط زندگی شما دارای آب و هوای مرطوب است، بهترین روش برای آبیاری گل این است که هر دو سه روز یکبار چند تکه یخ روی خاک گلدان قرار دهید.

برای نگهداری از ارکیده در شهرهایی مثل تهران که آب و هوای خشکی دارد، پیشنهاد می شود گلدان را به مدت 30 ثانیه زیر شیر آب سرد بگذارید تا خاک آن کاملا خیس شود. گلدان باید طوری باشد که اضافه آب از زیر آن خارج شده، در غیر این صورت خاک لجن میبندد.

2 ) روش دارچین درمانی

گل ارکیده - زندگی بانوی شهر

اگر شاخه گل ارکیده، دیگر گل نداد اما هنوز خود شاخه زنده بود، از روش درمانی با کمک دارچین استفاده کنید.

نحوه انجام روش دارچین درمانی :

شاخه ای که دیگر گل نمی دهد اما هنوز زنده است را از یک گره پایین تر قطع کنید (ساقه ارکیده به فاصله های چند سانتی از هم برجستگی دارد). کف یک نلبعکی را پر از دارچین کنید و شاخه قطع شده را کامل در دارچین فرو ببرید. با همان روش قبلی به آب دادن گلدان ادامه دهید. بعد از چند روز ارکیده دوباره جان میگیرد و شکوفه می زند.

بیشتر بخوانید:  مراحل کاشت گل داوودی و روش های نگهداری آن

گل ارکیده - زندگی بانوی شهر

اگر این روش را آزمایش کردید، نتیجه را با ما در میان بگذارید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید