10 دلیل برای ورزش کردن کودکان

written by بانوی شهر 11 دی 1396
10 دلیل برای ورزش کردن کودکان

بر اساس تحقیقات مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ آمریکا، حدود یک سوم کودکان در سنین بین 10 الی 17 سالگی با اضافه وزن روبرو هستند و طبق آمارهای انجمن پزشکی آمریکا، کمتر از 25 درصد این کودکان 60 دقیقه فعالیتهای فیزیکی پیشنهاد شده که با شدت ملایم در طول روز انجام می‌دهند.

تعامل با تکنولوژی، زندگی شهری، فشارهای درسی، و دیگر فاکتورها دست به دست هم داده است تا این نرخ پایین فعالیت فیزیکی را در جوانی خلق کند. والدین، معلمان و مربیان تناسب اندام باید این موضوع را درک کرده و اهمیت فعالیت فیزیکی منظم را به کودکان آموزش دهند. آگاهی و حمایت از این موضوع، امروزه بیش از هر زمان دیگر اهمیت پیدا کرده است؛ چرا که، هرگز تا این اندازه برای بزرگسالان ایجاد دردسر و زحمت نکرده است.

  • اگر معلمی می‌خواهد که دانش‌آموزانش در طول روز فعال باشند، فقدان برنامه‌های آموزش فعالیت‌های فیزیکی بودجه‌بندی شده ممکن است مستلزم آن باشد که معلم آموزش فعالیتهای فیزیکی را جز برنامه درسی خود قرار دهد.
  • زمانی که صرف انجام فعالیتهای فیزیکی در کلاس می‌شود، اگر مستقیما با موضوعات درسی در ارتباط نباشد، از نگاه بسیاری از افراد، یک وقت گذرانی تلقی می‌گردد.
  • شهرنشینی مقدار فضایی را که کودکان برای بازی و جست و خیز در اختیار دارند، کاهش داده است. لازمست والدین بچه‌های خود را به پارک‌ و فضاهای باز ببرند.
  • تعامل غیرفعال با تکنولوژی، یک ابزار ساده و راحت است که زمان و انرژی کودکان را به خود اختصاص داده و وقت آزاد بیشتری، برای بزرگترها فراهم آورده است. بزرگترها باید فعالیت فیزیکی برای خود و فرزندان را ارج نهاده و سکوت و آرامش خود را فدای آن کنند.

زحمت و دردسرهای اندکی از شرکت دادن کودکان در فعالیتهای فیزیکی عاید زندگی بزرگسالی ما می‌شود که به منظور بازگردانی فرهنگ جوانی فعال و سالم، باید آن را بپذیریم. باید دانست که جنبه‌های حیاتی رشد اجتماعی، فیزیکی، شناختی و رفتاری در کودکان زمانی تحقق پیدا می‌کند که ورزش را بصورت مداوم انجام دهند.

در اینجا به 10 دلیل اشاره خواهیم کرد که چرا کمک به فعالیت کودکان به فدا کردن آسایش و آرامش زندگی بزرگسالی ما می‌ارزد.

  • کودکانی که 60 دقیقه در روز فعالیت دارند، کمتر به چاقی مبتلا می‌شوند.
  • نرخ بالاتر فعالیت در کودکان با نمرات بالاتر در تست‌های ریاضی و علوم در ارتباط است.
  • رشد فیزیکی (بدن) و شناختی (مغز)، قدم به قدم با هم پیش می‌روند. این ارتباط در طول حیات ادامه دارد و در سنین جوانی به اوج خود می‌رسد. در کودکان فعال، مغز بهتر رشد می‌کند و فعالیتهای جدید فیزیکی برای آنها ممکن می‌گردد.
  • فعالیتهای مبتنی بر بازی که مستلزم ورودی‌های حسی زیاد (بینایی، شنوایی، لمسی، …) هستند، به رشد طیف گسترده‌ای از مهارتها کمک می‌کند که بعدها فعالیت فیزیکی را برای آنها در زندگی لذت‌‌بخش‌تر خواهد کرد.
  • فعالیتهای فیزیکی مداوم با ارتقا رفتار در کلاس و خارج از کلاس مرتبط است.
  • به نظر می‌رسد که کودکان فعال، در بزرگسالی نیز فعال خواهند ماند.
  • فعالیتهای ایروبیک اندازه ساختارهای اساسی مغز و تعداد ارتباطات نورونی را افزایش می‌دهند.
  • فعالیتهای مداوم مستلزم درجه بالای تعادل است؛ و تعادل با بهبود واکنش هیجانی در ارتباط است.
  • فعالیتهای مداوم علائم افسردگی و اضطراب در کودکان را کاهش می‌دهد.
  • ورزشهای منظم با بچه‌ها، خودکارآمدی آنها را از لحاظ سلامت و خودپنداری بهبود می‌بخشد.

فاصله گرفتن از فضای درس بعنوان یک معلم برای انجام فعالیتهای فیزیکی با کودکان یک چالش بوده، فدا کردن سکوت و آرامش فراهم شده بوسیله یک iPad و هدفون‌های کودکانه یک معامله سنگین است. یافتن زمانی در خلال زندگی فشرده امروزی برای اجازه دادن به کودکان تا فرصت فعالیت و بازی داشته باشند، برای همه مانند یک نبرد سخت گردیده است

همانطور که می‌بینید، ورزش و فعالیت مداوم کودکان برای حرکت آنها بسوی زندگی بزرگسالی توام با شادی، سلامت و فعالیت حیاتی است.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه