برای کاهش پف کردگی چشم چه باید کرد؟

written by مهدیه طجرلو 12 آبان 1397
کاهش پف کردگی چشم

اطراف کره چشم و داخل حفره استخوانی چشم را چربی در بر گرفته است. با افزایش سن این چربی رفته رفته بیرون آمده و موجب حالت پف آلود زیر چشم ها می شود. زمانی که آب در این چربی جمع می شود حالت پف آلود زیر چشم ها تشدید می شود و از این رو شرایطی که موجب احتباس آب در بدن می شوند اغلب با تشدید پف کردگی چشم همراهند. به عنوان مثال شرایطی مانند خوابیدن به پشت، خواب ناکافی، خوردن زیاد نمک، آلرژی و یا تغییرات هورمونی ماهانه در خانم ها.

گردش خون مویرگی در ناحیه پیرامون چشم به کندی صورت می گیرد. دستگاه لنفاوی که وظیفه خطیر دفع مواد زاید را برعهده دارد به کندی در جریان است و همین امر سبب احتباس آب و تشکیل آماس در زیر چشمان می شود. این پدیده هنگام بلند شدن از خواب به حداکثر شدت خود می رسد زیرا در هنگام خواب، پلک ها دیگر به وظیفه مکانیکی خود که به تخلیه مایعات کمک می کند، عمل نمی نمایند. در اثر افزایش سن و انباشته شدن تنشهای وارده و خستگی پوست و نیز در اثر شل شدن این عضو، پف کردگی چشم ها بیشتر می شود. البته گاهی پف کردگی چشم ها می تواند به علت رژیم غذایی غلط باشد. مثلاً مصرف بیش از حد نمک، نوشیدن بیش از حد چای، قهوه یا الکل.

مداوای چشمان خسته و پف کرده

برای مداوای چشمان خسته و پف کرده قبل از خوابیدن دقت کنید که از بالش مناسب استفاده کنید، سعی کنید روی شکم نخوابید و یا سر خود را در بالش فرو نبرید. هنگامی که به خواب می روید مایعات در اطراف چشم ها جمع شده و موجب پف کردن آنها می شود. اگر حین خوابیدن سر را طوری روی بالش بگذارید که بالاتر از سطح بدن قرار می گیرد، مایعات در اطراف چشم ها تجمع نمی کنند.

برای رفع پف کردگی دور چشم ها از کمپرس آب یخ به مدت 15 دقیقه استفاده کنید این امر در رفع ورم و پف مفید است. کمپرس یخ موجب انقباض و تنگ شدن رگهای خونی می شود و به این ترتیب تورم بوجود آمده را فرو می نشاند. میتوانید از ماسک کمپرس یخ یا از یک پارچه تمیز که در آب یخ خیس شده باشد استفاده کنید. اگر چشمها حساسند، از ترکیب نصف آب و نصف شیر استفاده کنید. شیر اثر تسکین دهنده و آرامش بخش دارد.

یک قاشق غذاخوری تمیز را زیر آب سرد گرفته و آن را به مدت یک دقیقه روی پف کردگی چشم قرار دهید.

کاهش پف کردگی چشم

روش دیگر برای رفع پف کردگی دور چشم ها استفاده از خیار حلقه حلقه شده است. حلقه های خیار را روی چشم ها به صورت کمپرس قرار دهید.

از خوردن هر چیزی که دارای نمک باشد خودداری کنید چرا که باعث نگه داری مایعات اضافی جمع شده در ناحیه چشم ها خواهد شد.

در موقع خواب، سر را بالاتر از بدن قرار دهید که باعث زیاد جمع شدن مایعات زیر چشم نشود.

کمپرس برای خستگی و پف چشم ها

کاهش پف کردگی چشم

اثر کمپرس چایی برای کاهش پف کردگی چشم ها چشم گیر است. ترکیبات طبیعی موجود در برگهای چای موجب سفت شدن پوست ناحیه پیرامون چشم می شود و علائم پف کردگی و آماس چشمها را به نحو چشمگیری می کاهد. در عین حال به علت سردی کمپرس چای، سیستم لنفاوی پیرامون چشمها تحریک شده به جریان می افتد و همین امر موجب کاهش پف کردگی چشم ها می شود.

چای کیسه ای را با آب ولرم مخلوط کرده و آن را مدت 10 دقیقه در یخچال قرار دهید تا خنک شود. آنگاه روی چشم، یک کیسه چای قرار دهید و به مدت 20 دقیقه به حالت درازکش استراحت کنید. این کمپرس برای رفع خستگی چشمها و پف پلکها مفید بوده، همچنین برای حالت گرفتن چشمها قبل از آرایش بسیار مؤثر می باشد.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه