پیشگیری از نقرس و درد مفاصل

written by بانوی شهر 9 بهمن 1395
پیشگیری از نقرس و درد مفاصل

رفع سریع کریستال سازی اسید اوریک در بدن

کریستال سازی اسید اوریک می تواند باعث درد مفاصل، آرتروز، و حتی نارسایی کلیه شود و اگر توسط یک دکتر درمان نشود می تواند به دردی غیر قابل تحمل در مفاصل منتهی شود. اگر درد در زمان مناسب درمان نشود، می تواند تبدیل به درد مزمن و سپس نقرس شود. نقرس در مرحله بعدی منتهی به التهاب مفاصل و سپس به آرتروز حاد منجر می شود.

شایع ترین دلایل نقرس، یا اسید اوریک انباشته شده عبارتند از :

  • فشار خون بالا
  • چاقی
  • نارسایی های مزمن کلیوی
  • سرطان خون
  • پسوریازیس ( Psoriasis )
  • کم خونی
  • گذشته خانوادگی
  • مصرف الکل

نقرس زمانی ظاهر می شود که بدن مجبور باشد پروتئین بیش از حد دریافتی از برخی از غذاها مانند گوشت قرمز را مدیریت کند. برخی از پروتئین ها از طریق ادرار و تعریق دفع می شوند؛ اما برخی دیگر دربدن باقی می مانند.

وقتی انباشت پروتئین در بدن از حد معمول فراتر می رود، در قسمت های مختلف بدن، از جمله جریان خون و مفاصل، رسوب می کند. به همین دلیل کریستال های اسید اوریک بسیار دردناکند و باعث ایجاد ورم، قرمزی، و احساس سفتی یا فشار در قسمت های مشخصی از بدن، به ویژه انگشت شصت پا یا دست ها، می شوند. در سطوح پایین تر، نقرس می تواند در زانوها، پا، آرنج، شانه ها و یا بازو ظاهر شود.

چگونه اسید اوریک را کاهش دهیم؟

داشتن یک رژیم غذایی سالم بسیار مهم است. این رژیم غذایی می تواند شامل غذاهای آبکی، و غذاهایی که محتوای پورین پایینی دارند، مانند خیار، باشد. خیار حاوی 3/7 میلی گرم پورین در هر 100 گرم است و همین خاصیت، خیار را تبدیل به یک گزینه ایده آل برای کاهش سطح اسید اوریک و پیشگیری از نقرس و درد مفاصل کرده است.

آب به دفع کریستال های اسید اوریک که در مفاصل انباشته می شوند و با درد شدید همراهند، کمک می کند. هر روز مقدار زیادی آب بنوشید (حتی بیش از 2 لیتر ) و غذاهای آبکی بیشتری مصرف کنید. علاوه بر خیار، کدو و سایرمیوه ها هم گزینه های مناسبی هستند.

چند راه طبیعی، و همچنین روش هایی مصنوعی برای رفع کریستال سازی اسید اوریک وجود دارد. در زیر به چند روش رفع کریستال های اسید اوریک از مفاصل اشاره می کنیم :

  • آب خیار :

خیار با فواید بسیاری برای بدن همراه است. خوردن خیار خام بهترین راه برای رفع کریستال های اسید اوریک از بدن است. اگرچه رایج ترین روش مصرف خیار بصورت خام است، اما می توان آن را پخته نیز مصرف کرد. انتخاب روش مصرف با خودتان است. برای کسب بهترین نتیجه، می توانید آب خیار را با آب لیمو ترکیب کرده و میل کنید. ممکن است کمی تلخ باشد، اما فایده ای که برای بدن به همراه دارد، بسیار باارزش است.

بیشتر بخوانید:  نکاتی برای داشتن لب های سالم و صورتی

برای درست کردن آب خیار مواد زیر را آماده کنید :

  • ریشه زنجبیل تازه
  • خیار، اندازه متوسط
  • یک تکه لیمو
  • دو ساقه کرفس

روش تهیه :

  • تمام مواد را کاملا تمیز کنید.
  • خیار را بر اساس ظرفیت مخلوط کن، به قسمت های کوچک برش دهید.
  • کرفس را اضافه کنید. از تمیز بودن ساقه های آن اطمینان حاصل کنید.
  • ریشه زنجبیل را قاچ دهید.
  • نصف لیمو را اضافه کنید.
  • تمام مواد را با هم ترکیب کرده و مخلوط کنید.

با مصرف این مایع دوبار در روز، به زودی شاهد تغییراتی قابل توجه در خود خواهید بود.

  • آب آلبالو :

این آبمیوه را پزشکان بسیار توصیه می کنند. آب آلبالو می تواند سریعا کریستال سازی اسید اوریک را رفع کند. این نوع آبمیوه را در بازار می توان تهیه کرد. اگر به دنبال نتایج سریع هستید، باید از آب آلبالوی خالص استفاده کنید، نه آنهایی که عناصر دیگری را در خود دارند. آبمیوه طبیعی سریعترین راه برای رفع کریستال سازی اسید اوریک است.

مصرف آب آلبالوی طبیعی از آنجا که به تشکیل غضروف استخوان کمک کرده و از ساییده شدن مفاصل که با درد و دیگر ناراحتی های فیزیکی همراه است جلوگیری می کند، به بیماران کمک می کند تا با درد مفاصل و آرتروز کنار بیایند.

  • آبرسانی :

 آب راه حلی برای بسیاری از مشکلات سلامتی است. آب می تواند پوست را علیرغم پیری جوان نگه دارد. سعی کنید روزی حداقل 8 لیوان آب خالص و تمیز بنوشید. نوشیدن آب می تواند به کاهش یبوست، سوختن کالری و رفع کریستال سازی اسید اوریک منتهی شود.

بیشتر بخوانید:  چگونه شامپوی مناسب برای موهایمان انتخاب کنیم؟

آب خالص با هیچ عارضه جانبی برای بدن همراه نیست. بسته به تمایل خود، آب را می توانید سرد یا گرم بنوشید. تنها باید اطمینان حاصل کرد که آب نوشیدنی قابل شرب و تمیز باشد.

  • دارو

از رفتن به پزشک و انجام آزمایشات برای یافتن بهترین دارو برای خود غافل نشوید. دکتر داروهای مورد نیاز را برای شما تجویز خواهد کرد و مطمئن خواهد شد که داروها به رفع کامل کریستال سازی اسید اوریک منجر شده اند. برای اطمینان از قرار گرفتن در بهترین وضعیت سلامتی، باید نسخه های پزشکتان را دنبال کنید.

  • کرفس

کرفس منبعی سرشار از ویتامین K، مولیبدنوم، فولات، پتاسیم، فیبرهای رژیمی، منگنز، و اسید پانتوتنیک است. کرفس همچنین منبعی مناسب برای ویتامین B، مس، ویتامین C، ویتامین B6، کلسیم، فسفر، منیزیم، و ویتامین A ( در شکل کاروتنوئیدها ) بشمار می آید. بسته به نوع آن، هم ساقه و هم هیپوکوتیل کرفس را می توان مصرف کرد و در آشپزی یا آبگیری از آن استفاده کرد.

  • زنجبیل ( زنجفیل ) :

آیا زنجبیل را در قفسه ادویه جات نگه می دارید؟ شاید بهتر باشد آن را در کابینت داروها بگذارید. علاوه بر مزه مطبوع زنجبیل که اغلب برای طعم بخشیدن به غذاهای از آن استفاده می شود، می تواند ناراحتی های معده را تسکین داده و حالت تهوع را از بین ببرد. مطالعات نشان داده است که زنجبیل می تواند با کاهش درد و التهاب نیز همراه باشد.

در حقیقت، مطالعه ای که در دانشگاه میامی انجام شد، به این نتیجه رسیده است که عصاره زنجیل یک روز جایگزین داروهای غیراستروئیدی ضد التهاب ( NSAIDs ) خواهد شد. این مطالعه اثرات عصاره بسیار غلیظ زنجبیل را با دارو در 247 بیماران مبتلا به آرتروز (OA) زانو مقایسه کرد. کاهش درد و سفتی زانو در اثر مصرف عصاره زنجبیل، 40 درصد بیشتر از مصرف دارو بود.

چه چیزی زنجبیل را اینقدر مفید کرده است؟

دکتر رابرت لی، پزشک و معاون دپارتمان طب در  نیویورک می گوید: ” زنجبیل دارای اثرات ضد التهابی، ضد زخم معده، و آنتی اکسیدانی است و همچنین کمی هم مسکن است”.

بیشتر بخوانید:  بیماری عروق کرونر چیست؟

زنجبیل رنده شده :

اگر مزه تیز  و تند زنجبیل تازه را ترجیح می دهید، چند کار می توانید انجام دهید:

محققان در دانشگاه جورجیا گزارش کردند که چند قاشق غذاخوری زنجبیل رنده شده در روز می تواند درد ماهیچه ای ناشی از ورزش را تسکین دهد.

همچنین می توانید چند قاشق غذاخوری زنجبیل رنده شده را روی سالاد یا غذاهای سرخ شده اضافه کنید.

یک روش دیگر مصرف زنجبیل اینست که به اندازه1 تا 2 قاشق ریشه زنجبیل را رنده کرده و آن را در یک ظرف آب داغ به مدت پنج دقیقه بجوشانید و بدین ترتیب یک دمکرده آرام بخش آماده کنید. کرفس و زنجبیل التهاب دوران پاکسازی را نیز کاهش می دهند.

  • لیمو :

در مورد لیمو حرف زیادی برای گفتن نمی ماند و همین بس که لیمو یک شفابخش جهانی فرایندهای التهابی است. فواید لیمو به عناصر مغذی و شفابخش آن همچون ویتامین C، ویتامین B6، ویتامین A، ویتامین E، فولات، تیامین نیاسین، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، مس، کلسیم، آهن، منگنز، پتاسیم، روی، فسفر، و پروتئین بر میگردد.

میوه لیمو حاوی فلاونوئید است. فلاونوئیدها ترکیباتی هستند که دارای آنتی اکسیدان و خواص ضد سرطانی هستند و میتوانند از ابتلاء به دیابت، یبوست، فشار خون بالا، سر درد، مشکلات هاضمه و بسیاری دیگر از بیمارییها پیشگیری کنند و همچنین دندان، مو و پوست را نیز  سالم نگه دارند.

مطالعاتی که در انجمن اورولوژی آمریکا  ( American Urological Association) انجام شده است بر این حقیقت تاکید دارند که آب لیموناد یا لیمو از طریق شکل دهی سیترات ادرار، که از تشکیل کریستال ها جلوگیری می کند، مانع از ایجاد سنگ های کلیه می شود.

نتیجه گیری

موارد بالا، تعدادی از بهترین روش ها برای رفع کریستال سازی اسید اوریک از مفاصل بودند. در صورتیکه این موضوع نادیده گرفته شود، می تواند خطر آفرین باشد و اگر به درستی و در زمان مناسب برای رفع آن اقدام نشود، در واقع می تواند به فلج و زمین گیر شدن فرد منتهی شود. برای تضمین سلامتی و رفاه خود، حتما دستورالعمل های ذکر شده را دنبال کنید.

 

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه