چای سفید چیست و چه خواصی دارد؟

written by بانوی شهر 12 خرداد 1397
چای سفید چیست و چه خواصی دارد؟

امروزه اقشار مختلف جامعه از سرآشپزهای حرفه‌ای گرفته تا محققان داروسازی، طعم، عطر و فواید چای سفید برای سلامت افراد را می‌ستایند. در این بین بازاریاب‌ های حرفه‌ای با معرفی هرچه بیشتر این چای و خواص آن موجب شده‌اند این نوشیدنی به یکی از محبوب‌ترین‌ها بدل شود و سهم قابل توجهی در بازارهای صنعت خوراک دست پیدا کند.

در این میان ممکن است با این سوال مواجه شویم که چای سفید چیست؟ اکثر طرفداران چای می‌دانند که انواع و اقسام چای‌های موجود در بازار از بوته‌های مشابه به دست می‌آیند. در واقع این نوشیدنی از تارهای سفید و نقره‌ای رنگی تهیه می‌شود که بر روی غنچه‌های باز نشده‌ی گیاه چای می‌رویند.

چای سفید - زندگی بانوی شهر

پروسه‌ی تهیه‌ی این چای بسیار کوتاه است، به این ترتیب که ابتدا برگ‌های بالغ و رسیده‌ی چای را از بوته‌ها جدا می‌کنند و این برگ‌ها را از طریق جریان هوا، نور یا به شیوه‌های مکانیکی خشک کرده و به این صورت چای سفید را فرآوری کرده به عنوان یک نوشیدنی مطبوع در بازار مصرف ارائه می‌دهند.

چای به خودی خود، سفید یا بی رنگ نیست بلکه به رنگ زرد ملایم به چشم می‌خورد. عطر این نوع چای در مقایسه با چای سبز و سیاه، مطلوب‌تر است. طعم و مزه‌ی آن برای برخی مصرف کنندگان به شیرینی گرایش دارد. این در حالی است که برخی معتقدند که چای سفید فاقد مزه‌ی گیاه مانند چای سبز است. اما این چای برای من طعمی فوق‌العاده قوی و خاص دارد.

بیشتر بخوانید:  چای ترش (Hibiscus Tea) چیست و چه فوایدی دارد؟

مزیت‌های چای سفید برای سلامتی

چای سفید - زندگی بانوی شهر

آنتی اکسیدان

این نوشیدنی شامل آنتی اکسیدان‌هایی است که در چای سبز نیز یافت می‌شوند. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که این نوع چای می‌تواند تاثیرات آنتی اکسیدانی ارگان‌های بدن شما و همچنین سطح پلاسما را افزایش دهد.

ضد پیری

چای می‌تواند فرآیند پیر شدن را کند کند و خطر پیری زودرس را نیز کاهش دهد.

تأثیر در سلامت و طراوت پوست

به دلیل نسبت بالای آنتی اکسیدان‌ها، چای سفید می‌تواند به ترمیم و نگهداری پوست شما کمک کند و از پوست در برابر پرتوهای  اشعه‌ی ماورای بنفش محافطت کند.

سلامت دهان

این گیاه می‌تواند خطر فساد و پوسیدگی دندان‌ها را کاهش دهد و از آنجایی که رنگ آن روشن‌تر از چای سیاه است، مصرف آن باعث تغییر رنگ دندان‌های شما نخواهد شد.

برخی از نتایج تحقیقات صورت گرفته نیز حاکی از این است که این چای می‌تواند تاثیر مثبت و مستقیمی بر روی دیابت داشته باشد. ممکن است چای سفید منجر به بهبود برخی از علائم دیابت شده و سطح گلوکز پلاسما را کاهش می‌دهد این جریان از سوی دیگر موجب افزایش ترشح انسولین در بدن می‌شود.

در این بین اغلب مزایای آن به چای سیاه شباهت دارد. از میان تأثیرات مثبت چای می‌توان به کاهش خطر ابتدا به بیماری‌ها و ناهنجاری‌های قلبی عروقی، خواص طبیعی ضد باکتریایی، کمک به کاهش وزن، کاهش کلسترول مضر و … اشاره کرد.

چای سفید - زندگی بانوی شهر

پس از مطالعه‌ی برخی فواید چای سفید در این مقاله اگر قصد دارید به دایره‌ی مصرف کنندگان این نوشیدنی طبیعی بپیوندید جانب احتیاط را رعایت کنید، دقت داشته باشید که در صورت داشتن بیماری خاص با پزشک خود مشورت کنید. در این مقاله پیشنهاداتی در اختیار شما قرار داده شد، اما به خاطر داشته باشید که فرقی نمی‌کند که از کدام نوع گیاه جای مصرف می‌کنید. تعادل در مصرف این نوشیدنی را در نظر داشته باشید و در مصرف هیچ موادی زیاده‌روی نکنید، چراکه هیچ غذا و نوشیدنی به صورت کامل و صد در صد نمی‌تواند سلامت شما را تضمین کند.

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه