با فواید چای ماسالای هندی آشنا شوید

written by ژاله نوذری 25 شهریور 1397
با فواید چای ماسالای هندی آشنا شوید

چای یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی های جهان  محسوب می شود. امروزه خیلی ها علاوه بر چای سیاه، چای سبز و انواع دیگر چای را نیز مصرف می کنند. یکی از انواع چای که دارای عطر و طعم بسیار متفاوتی است، چای ماسالای هندی می باشد. این نوشیدنی دارای مزایای پزشکی معجزه آسایی است. نوشیدن یک فنجان از این چای در روز کافیست تا شما را سالم و دور از برخی بیماری ها نگه دارد. بانوی شهر شما را با فواید چای ماسالای هندی آشنا می سازد.

چای ماسالای هندی

چای ماسالا یک نوشیدنی سنتی از کشور هند با طعم شیرین و تند با عطر خاص است. چای ماسالا  ترکیب های متفاوتی دارد اما مهمترین ترکیب آن شامل زنجبیل و برخی ادویه‌های دیگر است. معروف‌ترین ادویه‌ای که در این چای استفاده می‌شود، شامل هل، دارچین، رازیانه و فلفل سیاه است. ‌برخی افراد از بادیان خَتایی یا انیسون ستاره‌ای، دانه‌ی گشنیز، میخک و فلفل قرمز برای افزودن یک طعم متفاوت استفاده می کنند. می توان ترکیبات چای را بر اساس ذائقه اضافه یا کم کرد.

چای ماسالای هندی

تحقیقات نشان داده که خواص آنتی اکسیدانی چای ماسالا می تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند. زنجبیل، دارچین و هل خواص دارویی ضد سرطان دارند. با مصرف منظم چای ماسالا می توان از آسیب دیدن سلول های عصبی بدن جلوگیری نمود و در نتیجه از بروز آسیب در سیستم عصبی یا  DNAپیشگیری کرد. از دیگر فواید این چای می توان موارد ذیل را نیز نام برد

بیشتر بخوانید:  چای ترش (Hibiscus Tea) چیست و چه فوایدی دارد؟

فواید چای ماسالای هندی

چای ماسالای هندی

ارزش تغذیه ای بالا

این نوشیدنی ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. با وجود داشتن کالری بالا، می توان آن را بدون نگرانی مصرف و از بسیاری از مزایای آن بهره مند شد. این نوشیدنی هنگامی که بدون شیر یا شکر مصرف شود، چربی آن به صفر می رسد و می توان این چای را برای افراد در گروه های سنی مختلف توصیه نمود. همچنین برخی پژوهش ها نشان داده اند که این چای در کاهش وزن نیز موثر می باشد.

خواص ضدالتهابی 

تمام ادویه هایی که در ساخت این نوشیدنی مورد استفاده قرار می گیرند، با هم ترکیب شده و تاثیر زیادی بر بدن می گذارند. چای ماسالا به دلیل وجود زنجبیل دارای اثرات ضد التهابی می باشد. مطالعات نشان می دهد که زنجبیل Ginger- تاثیر بسیاری بر کاهش التهاب بدن دارد. گل میخک نیز یکی دیگر از عناصری است که اثرات مشابه دارد.

افزایش انرژی

همه می دانیم که کافئین انرژی زا است. در حالی که بیشتر افراد اطلاع ندارند که تنها مقادیر کمی از چای ماسالا موجب افزایش انرژی می شود. ادویه جات همراه با این چای، انرژی را متعادل می سازد و در بدن به عنوان محرکی طبیعی و سالم عمل می کند.

افزایش ایمنی بدن

این چای برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. گل میخک و دارچین موجود در ترکیب آن بدن را قوی تر و مقاوم تر خواهد کرد. نوشیدن چای ماسالا سد دفاعی ایجاد می کند که اجازه نمی دهد عفونت ها از آن عبور کنند. اثرات دارویی این نوشیدنی پر طعم موجب محبوبیت بیشتر آن شده است.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با خواص و عوارض جانبی چای سبز

کمک به هضم غذا

ادویه های مورد استفاده در چای ماسالای هندی به خصوص گل میخک، هل و دارچین به روند هضم کمک می کنند. وقتی زنجبیل به این ترکیب اضافه می شود، اثرات درمانی آن بیشتر می شود. این اثرات موجب آرامش بدن، طراوت و شادابی می شود. به طور کلی مصرف این چای از بیماری های گوارشی پیشگیری می کند.

کنترل فشار خون

چای ماسالای هندی همچنین می تواند با مشکلات مربوط به فشار خون کمک کننده باشد. اگر فشار خون شما نامتعادل است، چای ماسالا راه حل مناسبی برای شما است. این چای کمک می کند تا گردش خون در بدن تنظیم و مانع نوسانات سطح فشار خون می شود.

چای ماسالای هندی

بهبود متابولیسم

تعادل متابولیسم بدن نشانه ای است از خوب کار کردن اعضای بدن. مهمتر از همه، این تعادل نشان می دهد که مواد غذایی به خوبی هضم شده و به طور موثر در بدن استفاده می شوند. کل پروسه هضم غذا می تواند با مصرف چای ماسالا به صورت روزانه بهبود یابد. مصرف مستمر این چای مطمئناً سوخت و ساز بدن را در یک زمان کوتاه افزایش می دهد.

پیشگیری از نفخ

با توجه به اینکه اکثر افراد امروزه رژیم غذایی نامناسبی دارند و مواد غذایی مصرفی به راحتی قابل هضم نیستند، مصرف چای ماسالا به هضم غذا کمک کرده و حتی باعث کاهش وزن میشود.

پیشگیری از دیابت

یکی از شایع ترین بیماری های دنیا، دیابت است. عاقلانه است که افراد روش های پیشگیری از دیابت را یاد بگیرند. مواد تشکیل دهنده چای ماسالا خواصی دارند که به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک می کند. مصرف این چای باعث افزایش حساسیت انسولین در بدن می شود. همچنین سطح قند خون را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید:  چای کوهی و خواص بی نظیر آن

پیشگیری از گرفتگی عضله

مزیت کمتر شناخته شده چای ماسالای هندی این است که نوشیدن آن موجب پیشگیری از گرفتگی عضله می شود و روشی طبیعی و موثر برای مبارزه با گرفتگی عضلانی محسوب می شود. اکثر زنان در طی چرخه عادت ماهیانه از گرفتگی شدید عضله رنج می برند. ترکیبات ماسالا بر اعصاب و ماهیچه تأثیر آرام بخش دارند.

چای ماسالای هندی

بنابراین مصرف روزانه یک لیوان چای ماسالای هندی فواید بسیاری برای سلامتی و شادابی افراد به همراه خواهد داشت. توصیه می شود برای بهرمند شدن از فواید بسیار این چای آن را مصرف و در برنامه رژیم غذایی خود قرار دهید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه