چند عادت برای شروع یک روز عالی ( قسمت سوم)

written by بانوی شهر 23 اردیبهشت 1396
چند عادت برای شروع یک روز عالی ( قسمت سوم)

در زندگی شلوغ امروزه، داشتن روتین و مخصوصا روتین صبحگاهی می تواند کمک بزرگی به موفقیت روزانه ما داشته باشد. در دو هفته گذشته، مواردی برای داشتن روتین مرتب یادآور شدیم. اینجا نیز موارد دیگری را یادآور می شویم.

1 ) پیامی محبت آمیز و دلگرم کننده بفرستید

زمان لازم : 2 دقیقه

گاهی اوقات با انجام کاری برای دیگران است که شما احساس بهتری پیدا خواهید کرد. چند کلمه‌ محبت آمیز برای آن فرد بخصوص بفرستید. لازم نیست حتماً کار بزرگی برای او انجام دهید. حتی بعد از فرستادن یک پیام محبت آمیز هم احساس بهتری به شما دست خواهد داد. تشویق و دلگرم کردن دیگران بخشی مهمی از داشتن نگاهی بهتر به زندگی است و به همین خاطر است که این همه داوطلب در دنیا وجود دارد. وقتی مسائل را از یک زاویه‌ی دیگر می‌بینیم، درک بهتری از خود خواهیم داشت. اینکار تنها چند دقیقه طول می کشد و می تواند دنیایی متفاوت خلق کند.

شادی واقعی هرگز در چیزهایی نیست که به دست می‌آوریم، بلکه در نحوه‌ی نگرش ما به زندگی نهفته است.

2 ) برای کسی که دوستش دارید یک یادداشت بگذارید

زمان لازم : 2 دقیقه

اگر کسی را سراغ ندارید که برای او پیغام بفرستید، می‌توانید برای کسی که دوستش دارید، یک یادداشت بگذارید. هزاران راه برای خوشحال کردن افراد وجود دارد و اگر غیرمنتظره هم اقدام به اینکار کنید، نتیجه‌ی بهتری خواهد داشت. روشهایی برای یادداشت گذاشتن:

  • یک یادداشت روی بالش بگذارید.
  • یک پیام محبت آمیز روی ظرف نهار فرزندتان بگذارید.
  • کلماتی مهربانانه و محبت آمیز را در کوله پشتی یا چمدان بگذارید.

در اینجا برنامه ریزی چندان اهمیتی ندارد. مهم اینست که با این کار ساده، یک نفر، و همچنین خودتان، را خوشحال کنید.

3 ) جملات مثبت را بازگو کنیم

زمان لازم : 3 دقیقه

گاهی اوقات لازمست تنها در آینه نگاهی به خود بیاندازید و با خود بگویید که قادر به انجام هرکاری هستید. ما زمان زیادی را صرف تمرکز بر کارهایی می‌کنیم که قادر به انجام آنها نیستیم. اما زمان کافی را صرف ایجاد  اعتماد به نفس در خود نمی کنیم. لحظه ای را صرف گفتن این عبارات به خود کنید:

  • من فردی سخاوتمند هستم.
  • من دنیا را تغییر خواهم داد.
  • من امروز به اهدافم خواهم رسید.

وقتی چنین عباراتی را بر زبان می‌آورید، به توانایی های خود ایمان پیدا خواهید کرد. قبل از حرف زدن با خود، در مقابل آینه راست بایستید. هیچ چیز نمی‌تواند شما را به عقب براند.

4 ) وبلاگهای مورد علاقه و یا فصلی از تازه ترین کتابتان را بخوانید

زمان لازم : 5 دقیقه

خواندن وبلاگ مورد علاقه مثل بانوی شهر www.banooyeshahr.com، در صبح روشی عالی برای شروع روز است. ما با شنیدن خبرهایی که برایمان اهمیت دارند، هیجان زده می‌شویم و این موضوعی برای گفتگو در طول روز می‌دهد. وقتی در مورد موضوع کنجکاو هستیم، تمرکز بیشتر می‌شود. به همین دلیل است که باید مطلب مورد علاقه‌ی خود را بخوانید.

اگرچه مطالعه مفید است، اما باید مواظب بود که چنان در آن غرق نشویم که از برنامه عقب بمانیم. تنها چند موضوع که به آنها بیشترین علاقه را دارید بخوانید و به سراغ عادت بعدی بروید.

5 ) یک متن الهام بخش را بخوانید

زمان لازم : 5 دقیقه

الهام گیری می تواند از منحصرترین مکانها حاصل شود. همه ما متون و داستانهایی داریم که در اعماق قلب خود از آنها نگهداری می‌کنیم. این داستانها می‌توانند مذهبی یا روشنفکری باشند، اما برای ما بسیار باارزشند. خواندن متونی که در طول روز به ما کمک می‌کنند، نیروی لازم را هر روز و هر صبح به ما می‌دهند. بنابراین، تنها به نقل قول های روزمره تکیه نکنید. حتماً نگاهی به اطراف بیاندازید و متونی را که به شما انگیزه می دهند، پیدا کنید.

6 ) فهرست “مهمترین کارها” را تهیه کنید

زمان لازم : 5 دقیقه

با ایجاد چند عادت در خود می‌توانید از به تعویق انداختن کارها پرهیز کنید و کارهای خود را ثابت و استوار انجام دهید. یکی از مهمترین این عادتها تهیه لیست مهمترین کارهاست. هدف از ایجاد این لیست آنست که به اهداف و برنامه های خود نگاهی بیاندازید و چند کار که ماندگارترین تاثیر را بر زندگی شما دارند، انتخاب کنید. کافیست این کارها را انتخاب کرده و روز را با انجام آنها شروع کنید.

بهترین نتایج = انباشت عادتها

همانگونه که دیدید، چند عادت کوچک و مختلف وجود دارد که می توانند در هر روتین صبحگاهی جای گیرند. اگرچه مجبور نیستید همه‌ی آنها را انجام دهید، پیشنهاد می‌کنیم از یک استراتژی ساده، که آن را «انباشت عادت» نامیده ایم، استفاده کنید.

در این استراتژی، شما همه چیز را در یک ترتیب منطقی قرار داده و آنها را یک به یک انجام می‌دهید (برای مثال، روز را با مرتب کردن تخت و کنار زدن پرده ها شروع کنید). در اینجا هدف ایجاد یک روتین است که طی آن شما تعدادی از عادتهای مثبت را، حتی بدون فکر کردن به آنها، انجام می‌دهید. حتی می‌توانید این روتین را یادداشت کرده و هر روز صبح آن را مانند یک چک لیست روزانه دنبال کنید.

چگونه بهترین روتین صبحگاهی را تهیه کنیم

با وقف 30 دقیقه در روز، می‌توانید زندگی شادتر و سالمتر برای خود به ارمغان بیاورید. هیچ پیشنهادی در مورد مهمتر بودن یک عادت از عادت دیگر داده نمی‌شود و تشخیص اهمیت عادتها به خود شما بستگی دارد. سخت ترین بخش آغاز یک روتین صبحگاهی، شروع آن است.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه