چطور یک میز غذای رسمی بچینیم؟

written by ویدا نورمحمدیان 7 مهر 1396
چطور یک میز غذای رسمی بچینیم؟

اگر برای پذیرای از مهمانان رسمی قصد دارید میز شام بچینید، نکاتی را باید مد نظر بگیرید. چیدن میز آنطور که به نظر می رسد سخت نیست، چند قانون کلی برای چیدن میز غذای رسمی وجود دارد، اولین قانون چیدن میز رسمی، ترتیب قرار گرفتن ظروف روی آن است. وسایل همیشه به ترتیب استفاده از بیرون به داخل چیده می شوند. قانون بعد اینکه چنگال ها همیشه سمت چپ بشقاب، قاشق ها و چاقوها سمت راست و لیوان بالای قاشق قرار می گیرند. در نهایت، برای چیزی که سرو نمی کنید ظرفی قرار نمی گیرد، اگر سوپ ندارید نیازی به قرار گرفتن سوپ خوری روی میز نیست، این مساله درباره لیوان ها نیز صدق می کند. به غیر از قوانین کلی که برای چیدن میز وجود دارد، بستگی دارد برای چه مراسمی میز غذا می چینید. هر قدر میهمانی شما رسمی تر باشد وسایل و ظروف بیشتری در آن قرار می گیرد.

میز غذای رسمی - زندگی بانوی شهر

چطور میز شام رسمی بچینیم ؟ 

میز غذای رسمی - زندگی بانوی شهر

چیدن میز غذای رسمی معمولا برای مراسمی مانند مراسم عروسی با تعداد محدود یا مراسم شام کاری و هر برنامه ای که در آن بیش از سه وعده غذا سرو می شود استفاده می گردد. احتمالا چیدمان میز رسمی را در رستوران های درجه یک که در آنها چند نوع غذا سرو می شود دیده اید. در این نوع چیدمان، بشقاب هر سرویس همراه با همان وعده روی میز می آید. میز یک شام رسمی بسیار متقارن چیده می شود و بیشترین ظروف در این نوع مراسم به کار می رود. بنابراین قرار گرفتن آنها بسیار مهم خواهد بود.

ظروفی که وسط چیده می شوند :

  • بشقاب سرویس : بشقاب سرویس در حقیقت همان بشقاب اصلی غذا است که بعنوان ظرف پایه برای قرار گرفتن سایر ظروف نظیر ظرف سالاد و کاسه سوپ عمل می کند تا زمانیکه وعده اصلی غذا سرو شود و این بشقاب بعنوان بشقاب اصلی غذا مورد استفاده قرار می گیرد. زمان سرو دسر بشقاب سرویس از روی میز برداشته می شود.
  • دستمال : دستمال باید تاشده روی بشقاب قرار بگیرد.

میز غذای رسمی - زندگی بانوی شهر

ظروفی که سمت چپ چیده می شوند :

  • چنگال سالاد : سالاد معمولا وعده دوم غذاییست که سرو می گردد بنابراین چنگال سالاد باید دورتر از چنگالی که در وعده اصلی استفاده می گردد قرار بگیرد. چنگال سالاد معمولا کوچک تر از چنگال مخصوص شام است.
  • چنگال ماهی خوری : در کنار چنگال سالاد ، چنگال مخصوص ماهی خوردن قرار می گیرد. این در صورتیست که در وعده غذاهایتان غذای دریایی یا ماهی داشته باشید. به دلیل اینکه معمولا غذاهای دریایی بوی قوی دارند، این چنگال را متفاوت از چنگال اصلی انتخاب می کنند.
  • چنگال شام : چنگال مخصوص شام در نزدیک ترین جای سمت چپ بشقاب قرار می گیرد و در بین سه چنگال دیگر بزرگترین آنهاست.

ظروفی که سمت راست چیده می شوند :

  • قاشق سوپ خوری : اگر بعنوان پیش غذا سوپ سرو می کنید قاشق سوپ خوری می تواند اولین قاشق در سمت راست شما و دورترین وسیله به بشقاب باشد.
  • قاشق غذاخوری : قاشق غذاخوری معمولا از قاشق سوپ خوری بزرگ تر است و قرار گرفتن آن بعد از قاشق سوپ خوری هم ترتیب اندازه وسایل را روی میز مرتب می کند هم ترتیب غذا خوردن بر اساس آنها انجام می گیرد. بعد از سرو پیش غذا به غذای اصلی می رسید.
  • چاقوی غذاخوری : اگر غذایی که بعنوان غذای اصلی سرو می گردد با چنگال و چاقو خورده شود معمولا جای قاشق غذاخوری چاقو قرار می گیرد، اگر امکان استفاده از هر دو وجود داشت چاقو نزدیک ترین وسیله سمت راست به بشقاب خواهد بود.

ظروفی که بالای بشقاب چیده می شوند :

  • لیوان آب : اگر چند لیوان روی میز قرار داشته باشد لیوان آب بزرگترین آنها و نزدیک ترین لیوان به بشقاب غذا است. لیوان آب دقیقا بالای کارد قرار می گیرد.
  • لیوان نوشیدنی : معمولا برای رسمی تر شدن چیدمان میز شام، لیوان نوشیدنی جدا از لیوان آب انتخاب می شود. این لیوان کمی از لیوان آب کوچک تر است و در سمت راست آن قرار می گیرد.
  • بشقاب نان : اگر غذای اصلی یا پیش غذا را با نان سرو می کنید، جای بشقاب نان سمت چپ، بالای چنگالها خواهد بود

نکته : شاید در چیدمان رسمی میزها برای غذاهای ایرانی بسیاری از این ظروف مورد استفاده قرار نگیرند، نیازی نیست حتما همیشه همه آنها را در چیدمان میز شام استفاده کنید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه