آموزش کاشت مرکبات به جای گندم برای سبزه عیدنوروز

written by ویدا نورمحمدیان 3 اسفند 1396
آموزش کاشت مرکبات به جای گندم برای سبزه عیدنوروز

با نزدیک شدن به عید نوروز طبق رسم و رسومات قدیمی بسیاری از مردم شروع به کاشت بذر گندم بعنوان سبزه می کنند. سبزه که همواره در فرهنگ و رسوم ما ایرانی ها نقش رویش، زندگی دوباره و سرسبزی را دارد، یکی از اصلی ترین اعضای سفره هفت سین است.

هرچند مساله ای که این روزها در مورد کاشت گندم وجود دارد این است که در نهایت روز طبیعت یا سیزده به در این سبزه ها نقش بر آسفالت خیابانها شده و یا در بهترین حالت داخل رودخانه ها شناور می شوند، که متاسفانه موجب هدر رفتن گندم ها می گردد. این مشکل یک روی سکه است و روی دیگر آن این که بدانیم جهان در سال های اخیر با مشکل کم آبی مواجه است و ایران نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی که در آن قرار دارد، به صورت مضاعف با این مشکل مواجه بوده و کمبود آب موجب کاهش کاشت برخی محصولات کشاورزی از جمله گندم به عنوان یک محصول راهبردی در جهان می شود.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مسوولان وزارت جهاد کشاورزی، مصرف سالانه 23 میلیون و 812 هزار خانوار ایرانی، 11 میلیون تن گندم است که با احتساب این آمار اگر هر خانوار ایرانی فقط 200 گرم گندم برای سبزه مصرف کند، 4.7 هزار تن گندم معادل گندم مصرفی 10 هزار و 300 خانوار ایرانی در یک سال به هدر می رود. بنابراین اگر بتوانیم بذر دیگری را جایگزین گندم کنیم می توانیم هم سبزه ای زیبا برای سفره هفت سین داشته باشیم هم از این هدر رفتن آب و گندم جلوگیری کنیم.

آموزش کاشت مرکبات به جای گندم برای سبزه عیدنوروز

مرکبات نظیر نارنگی، نارنج، پرتقال و یا لیمو می توانند گزینه های خوبی برای جایگزین شدن گندم باشند. کاشت آنها راحت و سبزه ای زیبا و متفاوت برای سفره هفت سین خواهید داشت.

  • روش کاشت مرکبات به جای گندم برای سبزه عیدنوروز

آموزش کاشت مرکبات به جای گندم برای سبزه عیدنوروز

برای شروع، هسته نارنج یا پرتقال ویا هر نوع از مرکبات دیگری که دارید را 24 ساعت در آب بگذارید. بعد از 24 ساعت پوست روی هسته نرم می شود و شما می توانید آن را بکنید تا به مغز دانه برسید. این کار را با دقت انجام دهید تا آسیبی به مغز دانه نرسد. مغز هسته را نیز دوباره 24 ساعت در آب بگذارید تا خشک نشود. کندن پوست هسته مرکبات به رشد سریع تر آنها کمک خواهد کرد پس این مرحله را حذف نکنید.
به یک گلدان و مقداری خاک سبک نیاز دارید. سوراخی در انتها گلدان ایجاد کنید، تا با هر بار آب دادن، آب اضافه از انتهای آن خارج شود و موجب پوسیدگی نشود.
دانه ها را با دقت و مرتب روی خاک گلدان بچینید. روی آن را یک لایه نازک خاک و مقداری سنگ ریز بریزید و با اسپری خاک را خیس کنید. به مدت دو روز روی گلدان را با کیسه پلاستیک بکشید و چند بار به آن آب دهید. بهتر است گلدان را در جایی که آفتاب گیر است قرار دهید. بعد از دو روز می توانید پلاستیک را از روی آن بردارید.

آموزش کاشت مرکبات به جای گندم برای سبزه عیدنوروز

دانه پرتقال و مرکبات بعد از 14 روز شروع به جوانه زدن خواهند کرد و کم کم سبز شده و از لا به لای سنگ ها به بیرون می آیند. شاید رشد کامل آنها سی روز طول بکشد بنابراین اگر می خواهید دانه پرتقال یا مرکبات را برای سبزه عید نوروز بکارید دقت داشته باشید که زمانی آن را بکارید که تا نوروز به خوبی رشد کرده باشد. اگر زود اقدام به کاشت هسته مرکبات کنید، مثلا اوایل فصل زمستان، می توانید برای سیزده به در نهالی زیبا داشته باشید و اگر باغچه یا گلدانی بزرگتر دارید نهال خود را به آنجا منتقل کنید و به جای دور انداختن سبزه عید و هدر دادن مقدار زیادی گندم یا عدس، در سیزده به در کمکی به محیط زیست کرده و نهالی به طبیعت هدیه کنید.
آموزش کاشت مرکبات به جای گندم برای سبزه عیدنوروز

  • برای آبیاری گلدانی که هسته ها را در آن کاشته اید، در نظر داشته باشید که خاک و هسته های کاشته شده باید مرطوب بمانند اما نباید طوری آن را آبیاری کنید که در آب غوطه ور شود. آبیاری با آبپاش می تواند انتخاب خوبی باشد.
  • در طول روز بهتر است گلدان خود را حداقل شش ساعت در معرض نور طبیعی خورشید قرار دهید.
  • تعداد هسته هایی که می کارید را با توجه به اندازه گلدانی که دارید در نظر بگیرید.
مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه