راه های کاهش وزن بعد از زایمان

written by ژاله نوذری 15 خرداد 1397
راه های کاهش وزن بعد از زایمان

افزایش وزن به هنگام بارداری احتمال چاق شدن و ماندن اضافه وزن را در زنان افزایش می دهد. برخی از بانوان حتی بعد از زایمان نیز به وزن قبل از بارداری دست نیافته و این اضافه وزن بر میزان وزن آنان در بارداری های بعدی و زندگی آتی تاثیر می گذارد. بانوی شهر در این مطلب راه های کاهش وزن بعد از زایمان را معرفی می کند.

افزایش وزن در طول بارداری عامل مهمی برای ماندگاری اضافه وزن است و این مسئله موجب بروز خطرهایی برای سلامت مادران می شود و آنان را در معرض خطر بیماری های قلبی، فشار خون بالا و دیابت قرار میدهد. همچنین این اضافه وزن در بارداری های بعدی می تواند مادر و نوزاد را در معرض خطرات پزشکی قرار دهد. پژوهش ها نشان داده که عوامل مرتبط با سبک زندگی (به جای دلایل زیست شناختی) افزایش وزن یک سال پس از زایمان را پیش بینی می کند. به همین دلیل بیشتر راه کارهای کاهش وزن پس از بارداری مرتبط با سبک زندگی است.

کاهش وزن بعد از زایمان - زندگی بانوی شهر

سه اصل کلی برای اینکه  پس از بارداری دچار اضافه وزن نشوید وجود دارد و این سه اصل را بایستی در حین بارداری و پس از آن رعایت کنید.

اصل اول : تنظیم افزایش وزن در دوران بارداری

اصل دوم : ورزش منظم و فعالیت بدنی

اصل سوم : تغذیه مناسب و طراحی برنامه رژیم غذایی

یک خانم باردار در طول دوره بارداری خود چه مقدار وزن میتواند اضافه کند؟ پاسخ این مسئله به شاخص توده بدن (BMI) هر فرد بستگی دارد.

پزشکان معتقدند که زنان در سه ماهه نخست بارداری نیازی به افزایش وزن ندارند و یا اینکه افزایش وزن نباید چشمگیر باشد در صورتی که اغلب بانوان باردار این امر را رعایت نمی کنند و در طول سه ماهه نخست شاهد افزایش چشمگیر وزن آنان هستیم. این کار می تواند عواقب مضری داشته باشد. محققان معتقدند که افزایش بیش از حد وزن، حتی در اوایل دوران بارداری، می تواند برای حفظ وزن مناسب و سلامت قلب (نه تنها برای مادر، بلکه همچنین برای نوزادش) آسیب زا باشد.

بیشتر بخوانید:  علائم بارداری چیست؟

زنان به منظور حفظ وزن باید توجه بیشتری به وعده های غذا و مواد غذایی مصرفی داشته باشند، آنان بایستی میوه ها، محصولات لبنی، آجیل و غذاهای سالم را بیشتر مصرف کنند و در عین حال از مصرف خوراکی پر کالری کم فایده یا دسرهای پر شکر اجتناب کنند.

کاهش وزن بعد از زایمان - زندگی بانوی شهر

همچنین زنان باردار باید از مصرف نوشیدنی های شیرین اجتناب کرده و به جای آن مطمئن شوند که مقدار زیادی آب بنوشند. زیرا ممکن است بعضی از علائم تشنگی (مانند خستگی و تحریک پذیری) با گرسنگی اشتباه باشد. اما در هرصورت زنان نباید از خوردن غذاهای سالم خودداری کنند.

رژیم غذایی و فعالیت بدنی پس از زایمان

کاهش وزن بعد از زایمان - زندگی بانوی شهرشواهد نشان می دهد که تغذیه و فعالیت بدنی در روند کاهش وزن برای هر کسی که سعی در از دست دادن وزن دارد، نقش مهمی ایفا می کند و این مسئله برای زنان پس از زایمان هم صادق است. در این رابطه رعایت نکات زیر در کاهش وزن بعد از زایمان کمک کننده هستند:

  • خوردن وعده های غذایی به صورت منظم
  • مصرف غذای کم کالری
  • نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز و قبل از وعده های غذایی
  • شروع ورزش بصورت منظم
  • تمرین با نوزاد
  • کاهش سطح استرس
  • ورزش با کالسکه کودک
  • داشتن استراحت کافی

کاهش وزن بعد از زایمان - زندگی بانوی شهر

مادران باید برای جلوگیری از افسردگی و کاهش وزن بعد از زایمان دقت کافی به خورد و خوراک خود و ورزش مرتب را داشته باشند.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه