مدیریت مالی در کسب و کار خانگی چیست؟

written by لاوین قریشی 28 مهر 1398
کسب و کار خانگی

به تازگی کسب و کار خانگی رونق زیادی پیدا کرده است و با توجه به مزایایی که دارد بسیاری از اقشار جامعه به این شغل روی آورده اند، کسب و کار خانگی مزایای زیادی از جمله آزادی و استقلال عمل بیشتر، ساعات کاری انعطاف پذیر، ایجاد تعادل و موازنه بیشتر بین کار و زندگی، پایین بودن هزینه های راه اندازی، امکان کارکردن پاره وقت، گذراندن زمان بیشتر کنار خانواده و بچه ها، داشتن فرصت و زمان بیشتر و… دارد.

کسب و کار خانگی شاید در ابتدا برای همه افراد جذابیت داشته باشد اما معایب زیادی نیز دارد که اگر درست مدیریت نشود منجر به شکست و نابودی حرفه تان میشود.

مشکلات متعددی میتواند باعث شکست یک کسب و کار خانگی شود که در ادامه به بررسی مهمترین دلایل آن خواهیم پرداخت.

معمولا در راه اندازی کسب و کارهای خانگی به آخرین مسئله ای که پرداخته می شود، مدیریت مالی و برنامه ریزی است. این مسئله ی خیلی مهم میتواند کسب و کار شما رو به مخاطره بیندازد. اگر از ابتدا مسائل مالی و مدیریتی را نادیده بگیرید به احتمال زیاد، خیلی زود شکست میخورید.

در این مقاله بانوی شهر به بررسی چند ترفند ساده اما مهم مدیریت مالی در کسب و کار خانگی می پردازد.

حساب بانکی جداگانه برای کسب و کارتان داشته باشید

حساب جداگانه علاوه بر مشخص شدن میزان دقیق ورودی و شناسایی هزینه های کسب وکار شما، منبع خیلی خوبی  برای پیش بینی درآمد و هزینه های آتی شما می باشد و میتوانید با برنامه ریزی از انجام هزینه های اضافی جلوگیری کنید. به طور مثال بعد از 6 ماه گردش حساب بانکی شما یک پرینت بلند بالا از همه درآمدها و هزینه های انجام شده پیش رو دارید و با کمی دقت متوجه خواهید شد در چه تاریخی درآمد و هزینه های شما افزایش یا کاهش پیدا کرده است.

کسب و کار خانگی

مثلا در زمان کاهش درآمد چه کاری انجام داده بودید که فروش شما را کاهش داده؟ شاید به علت نرسیدن مواد اولیه سر وقت یا شاید سرعت پایین اینترنت در زمانی مشخص ؟؟ احتمالا دوره بعد تاریخ دقیق تری برای خرید مواد اولیه انتخاب می کنید یا شاید اقدام به خرید اینترنت پر سرعت می کنید تا دیگر متحمل ضرر نشوید. همچنین ممکن است شما در تاریخی با افزایش هزینه مواجه شده باشید که به دلیل هزینه بار اضافه به دلیل مرجوعی کالا یا گران شدن مواد اولیه در فصلی خاص باشد که میتوانید در دوره های بعدی با دقت بیشتر کارها را آماده کنید و یا سر وقت مناسب مواد اولیه را تهیه کنید.

پیشنهاد میشود مقاله زنان کارآفرین چه ویژگی هایی دارند؟ را بخوانید.

برنامه ریزی راهی برای مدیریت مالی کسب و کار خانگی

همیشه قبل از شروع هر کاری لیستی از درآمدها و هزینه های کسب و کاری که میخواهید راه اندازی کنید را تهیه کرده معایب، محاسن، سختی ها، مشکلات، و پیچیدگی ها را مشخص و یادداشت کنید.

کسب و کار خانگی

مثلا اگر کسب و کار آشپزی دارید، برای اضافه کردن یک غذای جدید در منو باید برآورد هزینه ها و مواد تشکیل دهنده غذای جدید را شناسایی کنید و همچنین زمان لازم برای تهیه غذا را بسنجید. با توجه به آمار فروش قبل و سلیقه مشتری ها میزان فروش غذای جدید را پیش بینی کنید، حتما به فکر تبلیغات باشید.

همچنین مبلغی به هزینه تبلیغات اختصاص دهید، بازه زمانی سود دهی را مشخص کنید (به طور مثال: با فروش 20 پرس در عرض یک هفته میتوان به نقطه سر به سر هزینه و درآمد رسید).

از نرم افزارهای حسابداری و مالی کمک بگیرید

به تازگی نرم افزارهای مالی زیادی به بازار آمدن که از ساده ترین و ابتدایی ترین اپلیکیشن هایی که روی گوشی های موبایل نصب میشوند تا برنامه های حرفه ای تحت وب حسابداری مربوط به شرکت های بزرگ نرم افزاری.

برای شروع همان اپلیکیشن های ساده میتواند به اصطلاح کارتان را راه بیندازد. موضوع مهم عادت کردن شما به ثبت هزینه ها و درآمدهاست. با ثبت هزینه و درآمد شما در آینده میتوانید برنامه ریزی خیلی دقیقی برای سود آوری و صرفه جویی در هزینه ها داشته باشید. مثلا میتوانید گزارشی از هزینه و درآمدهای پروژه جدیدتان بگیرید و طبق برنامه ریزی و پیش بینی که قبلا انجام داده بودید مقایسه کنید، یعنی صحت و میزان دقت برنامه ریزی را بسجید و در آینده خیلی دقیق تر و نزدیک به واقعیت برنامه ریزی کنید.

کسب و کار خانگی

میتوانید هر زمان که خواستید گزارشی از روند درآمدی خود داشته باشید و در زمان صرفه جویی کنید. از ویژگی های دیگر نرم افزار یا برنامه حسابداری این است که شما ناخودآگاه کاغذ را حذف می کنید و که به نوعی صرفه جویی محسوب می شود.

جستجو های هدفمند راهی برای مدیریت مالی کسب و کار خانگی

اگر قصد شروع یا گسترش دادن کسب و کاری را دارید بدانید شما اولین نفر در راه اندازی این کسب و کار نبوده اید به هر حال نمونه ایرانی یا خارجی قبلا داشته و یا حداقل مقاله یا کتابی در ارتباط با کسب کاری که میخواهید انجام بدهید وجود دارد، شما میتوانید در اینترنت به دنبال اشخاص یا موسساتی باشید که قبلا نمونه کسب و کار شما را انجام داده اند، و با جستجو در اینترنت مسیرهای ارتباطی با این اشخاص و موسسات مثل سایت، پیج اینیستاگرام، فیس بوک و…. را پیدا کنید و با خواندن مقاله ها، تاریخچه ها و استفاده از تجربه هایشان ایده های جدید بگیرید و مسیر راه اندازی کسب و کارتان را کوتاه تر کنید و از رخ دادن برخی اشتباهات جلوگیری کنید. حتما نباید تمام مسیرها را خودتان امتحان کنید، شاید تنها باخواندن یک کتاب یا مقاله متوجه خیلی از مشکلات و موانع شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله زنان هدفمند چه ویژگی هایی دارند؟ را مطالعه کنید

پس انداز یا سرمایه گذاری؟

آقای رابرت کیوساکی نویسنده مطرح کتاب های موفقیت در کتاب هوش مالی، پس انداز را اینگونه تعریف می کند : از سال 1971 قوانین پول تغییر چشمگیری داشته و پس انداز کردن مربوط به قبل از تصویب  این قوانین بود.  با توجه به اقتصاد کنونی و تورم موجود در بازار پس انداز جایش را به سرمایه گذاری داده است. یعنی به جای کنار گذاشتن پول که هر روز از ارزش آن کاسته میشود به فکر سرمایه گذاری باشید. یعنی به اندازه دارایی خود کالا، اموال یا سهامی خریداری کنید.

کسب و کار خانگی

یکی از راه های سرمایه گذاری کم ریسک، گذاشتن سرمایه در حساب سپرده کوتاه مدت بانکی با بهره مشخص می باشد. راه دیگری که بسیاری از صاحبان مشاغل انجام می دهند اینست که میزان درآمد و سودی که از کسب وکارشان داشته اند را مجدد برای گسترش و بهبود همان کسب و کار سرمایه گذاری می کنند که با توجه به وضعیت اقتصادی و سنجیدن موقعیت کسب و کار شما میتواند مفید باشد.

در کل اگر تخصصی در حوزه ای از سرمایه گذاری ندارید بهتر است وارد آن سرمایه گذاری نشوید چون احتمال شکست و ریسک را بالا خواهید برد. امید که بتوانید هر روز کسب و کار خانگی پر رونق تری داشته باشید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه