معرفی انواع کفش پاشنه دار زنانه

written by هانیه زاهدی 18 مهر 1397

مرلین مونرو می گوید: “نمی دانم چه کسی کفش پاشنه بلند را اختراع کرده است؛ اما زنان، بسیار مدیون او هستند.” در قرن دهم، کفش پاشنه دار اولین بار توسط مردان به عنوان کفش سوارکاری مورد استفاده قرار گرفت. چون کفش های پاشنه بلند باعث میشد که راحت تر روی رکاب قرار بگیرند. در سال 1500 میلادی، زمانیکه شاه عباس اول، پادشاه ایران، به اروپا سفر کرد، سواره نظام های ایرانی نیز کفش های پاشنه بلند به پا داشتند.
از آنجا که این کفش ها توسط مردانی پوشیده میشد که سوارکار حرفه ای و یا صاحب اسب های زیادی بودند، لذا کفش پاشنه دار ، به طبقه بالای جامعه اختصاص داشت.
در سال 1533، یک عروس چهارده ساله به نام کاترین مدیچی Catherine de Medici برای ازدواج با دوک اورلئان، چون سن کمی داشت، برای اینکه بیشتر شبیه افراد بزرگسال به نظر برسد، کفش پاشنه دار پوشید. در واقع او اولین زنی بود که در یک جمع عمومی، کفش پاشنه بلند پوشید و به زودی پس از آن زنان اشراف و طبقات بالای اجتماع، شروع به پوشیدن کفش پاشنه دار کردند که تا قرن هفدهم، این کفش بخشی از لباس آنها شد.

بیشتر بخوانید:  کفش پاشنه بلند پایتان را درد می آورد؟ این روش ها را امتحان کنید.

کفش پاشنه دار

در سال 1954، کریستین دیور اولین کفش استیلتو stiletto را معرفی کرد. این نام از یک کلمه ایتالیایی به معنای “خنجر نازک” آمده است.

کفش پاشنه دار

ایملدا مارکوس Imelda Marcos، همسر دیکتاتور سابق فیلیپین، فردیناند مارکوس، 3000 جفت کفش پاشنه بلند دارد که هم اکنون مجموعه کفش های او به صورت موزه ای در کشور فیلیپین درآمده و برای بازدید عموم می باشد.

کفش پاشنه دار

کفش پاشنه دار

پاشنه و کفش های پاشنه دار انواع متفاوتی دارند. بانوی شهر لیستی از آنها تهیه نموده که در ادامه معرفی می کند.

انواع پاشنه کفش

اکثر افراد تصور می کنند که تنها دو یا سه مدل پاشنه برای کفش وجود دارد اما واقعیت چیز دیگریست و تعداد آنها بیش از این مقدار است.

پاشنه بلوکی Block Heel

کفش پاشنه بلوکی

این نوع پاشنه در مقایسه با دیگر پاشنه ها از ضخامت بیشتری برخوردار است. پاشنه بلوکی با توزیع یکنواخت وزن بدن، می تواند فشار کمتری را به پاها وارد کرده و راه رفتن را آسان کند.

پاشنه کوبایی Cuban Heel

کفش پاشنه کوبایی

این پاشنه از کفش پسرانه نمونه گرفته شده و معمولا از حد متوسط کوتاهتر است و در بوت (چکمه) مچی، کفش آکسفورد، کفش های راحتی و دیگر کفش های جلو بسته بکار می روند. در ایران اصطلاح پاشنه تخم مرغی هم گاهی برای آن به کار میرود.

پاشنه کاما Comma Heel

کفش پاشنه کاما

همانطور که از نام آن مشخص است، پاشنه به شکل کاما (ویرگول) می باشد. شکل هلال غیر معمول آن یک مد و جذابیت مدرن محسوب می شود و فوق العاده چشم نواز است.

پاشنه مخروطی Cone Heel

کفش پاشنه مخروطی

پاشنه مخروطی یک پایه ضخیم و محکم است با قاعده ای مربع و نوکی باریک و ظریف. این نوع پاشنه می تواند برای انواع کفش پاشنه بلند و در ارتفاع های مختلف استفاده شود. این سبک پاشنه چند منظوره بوده و به زمان خاصی تعلق ندارد.

بیشتر بخوانید:  چند نکته برای ست کردن کفش ورزشی

پاشنه تزئینی یا دکوری  Decorative Heel

کفش پاشنه تزئینی یا دکوری

این پاشنه زیبا حاصل تخیل شگفت انگیز طراحان آن و بسیار جذاب و مسحور کننده است. بر خلاف ظاهر زیبا، پوشیدن آن چندان راحت نیست و بیشتر از چند ساعت توصیه نمی شود.

پاشنه فِلَر Flare Heel

کفش پاشنه فِلَر

این مدل ظاهری شبیه شلوارهای جین دم پا گشاد دارد. این پاشنه پهن و ضخیم بوده و قسمت انتهای آن اندکی پهن تر از قسمت ابتدای آن است.

پاشنه فرانسوی French Heel

کفش پاشنه فرانسوی

پاشنه فرانسوی به عنوان پاشنه لوئیس یا پمپادور نیز شناخته می شود. پهنای این پاشنه نیز همانند پاشنه فلر، در قسمت بالا و پایین متفاوت است. با این تفاوت که در بخش میانی نازکتر شده و دارای انحنایی به سمت داخل است و یک طرف آن از سمت دیگر اندکی کوتاهتر می باشد.

پاشنه بلند High Heel

کفش پاشنه بلند

پاشنه بلند در انواع شکل ها و ارتفاعات مختلف وجود دارد. هر پاشنه ای که حداقل 10 سانت (چهار اینچ) و یا بیشتر باشد، در این دسته قرار می گیرد. رایج ترین کفش هایی که دارای چنین پاشنه هایی هستند، صندل ها، استیلتوها و کفش های پامپ می باشند.

پاشنه گربه ای Kitten Heel

کفش پاشنه گربه ای

اگر راه رفتن با کفش هایی که پاشنه های بلندی دارند برایتان دشوار است و یا قد بلندی دارید اما نمی خواهید کفش بدون پاشنه بپوشید، پاشنه گربه ای می تواند بهترین انتخاب شما باشد. این نوع پاشنه معمولا نازک است و همیشه کمتر از 7 سانت (سه اینچ) ارتفاع دارد.

پاشنه نازک یا سوزنی Slim Heel

کفش پاشنه نازک یا سوزنی

این سبک یک انتخاب مناسب برای مهمانی های شبانه است. این نوع پاشنه پاها را کشیده تر نشان می دهد و گام ها حالت فشرده و باز شدن فنر به خود می گیرد. پوشیدن این نوع پاشنه بیشتر از چند ساعت توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید:  شیک ترین مدل های صندل زنانه در سال 2019

پاشنه قرقره ای یا ماسوره ای Spool Heels

کفش پاشنه قرقره ای

این نوع پاشنه تزئینی از اروپا و از دوران باروک و روکوکو منشا می گیرد. ظاهر آن شبیه دستگاه نخ ریسی قدیمی است لذا نامش نیز از همان دستگاه می آید.

پاشنه یه سَره Wedge Heels
کفش پاشنه یه سَره

معمولا پاشنه ی بلند و راحتی کفش، با یکدیگر همخوانی ندارند اما در پاشنه یه سَره اینطور نیست. در این مدل علاوه بر شیک بودن، به دلیل توزیع مساوی وزن بدن، راه رفتن با آن موجب خستگی پا نمی شود.

با انواع کفش پاشنه دار آشنا شدیم. شما بیشتر ار کدام مدلها استفاده می کنید؟

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه