چند نکته برای کنترل کردن بچه های لجباز

written by سولماز هومن زاده 6 مرداد 1397
چند نکته برای کنترل کردن بچه های لجباز

بچه های لجباز میتوانند برای خانواده پر چالش باشند. هرچند بچه های لجباز اگر درست کنترل شوند،  می توانند افراد بسیار مفیدی باشند؛ پر انرژی، چالش برانگیز، مقاوم و پایدار. راهکارهای زیر به شما کمک میکند که به عنوان پدر و مادر، بتوانید از این ویژگیهای فوق العاده آنها محافظت و آنها را به همکاری با خود تشویق کنید.

بدون تحقیر کردن فرزندتان، جنگ قدرت با او را کنار بگذارید

عدم تحقیر بچه های لجباز

نیازی نیست به او ثابت کنید که حق با شماست. شما باید توقعات قابل قبولی را از او داشته باشید، شما میتوانید و حتما باید اینکار را انجام دهید. ولی تحت هیچ شرایطی تصميم و نظر او را زير پا نگذاريد و یا او را مجبور به پذيرفتن نقطه نظر خود نكنيد. او باید کاری که شما از او میخواهید را انجام دهد ولی، اجازه دارد که نظر و احساس خودش را نسبت به درخواست شما داشته باشد.

به او گوش کنید

شما به عنوان یک فرد بزرگسال ممكن است فرض را بر اين بگذاريد که همه چیز را میدانید. ولى بخشى از اراده قوى و محكم فرزند قدرتمند شما، از انسجام و يكپارچگى او نشأت ميگيرد. او نقطه نظرات خودش را دارد و همين باعث ميشود كه با شما مخالفت كند، او سعی میکند که از چيزى كه برایش مهم است، محافظت كند. فقط  به آرامى گوش كردن به او و شنیدن کلماتش، متوجه خواهید شد که دليل مخالفتش با شما چيست. وقتی که فرزند شما در برابر حمام رفتن مقاومت میکند، بدون قضاوت كردنش، او را تصديق كنيد و با تعجب از او بپرسيد :

گوش دادن به بچه های لجباز

شنیدم که دوست نداری حمام بروی. آیا میتوانی کمی بیشتر از دلیل مخالفتت به من بگویی؟

شاید بعد از پاسخش متوجه شوید که او مثلا دوست ندارد به حمام برود چون میترسد مانند دختری که در تلویزیون دیده، در وان حمام غرق شود. شاید از دید شما دلیل او منطقی به نظر نرسد، ولی به هر حال او یک دلیل دارد. و شما هرگز متوجه دلیل او نخواهید شد، اگر به زور او را مجبور به حمام رفتن کنید.

از زاویه دید او ببینید

از زاویه دید بچه های لجباز به موضوع نگاه کنید

مثلا ممکن است که فرزند شما به این دلیل که فراموش کردید شنل سوپرمن او را بشویید از دست شما عصبانی باشد. از دید شما او دارد با شما لجبازی میکند. از دید خودش، به دلیل قابل قبولی ناراحت است و شما را ریاکار میبیند که به قولتان عمل نکردید، در حالیکه توقع دارید او به قولهایش پایبند باشد. حالا چگونه این مشکل را حل میکنید؟ صمیمانه از او معذرت خواهی میکنید، به اوقول میدهید که از این به بعد به وعده هايتان عمل كنيد. سپس با هم ميرويد و شنل سوپرمن را مى شوييد. فكر كنيد و ببينيد دوست دارید كه او چگونه با شما رفتار کند، شما هم همانگونه با او رفتار کنید.

نظم و دیسیپلین را از طریق ارتباط خوب ایجاد کنید، نه با تنبيه كردن

وقتی که میخواهید چیزی در فرزندتان تغییر کند، به جای مجبور کردنش به انجام كارى، از او حمایت کنید. هیچ قدرتی در دنیا وجود ندارد که بتواند بچه های لجباز را وادار به تسلیم شدن کند. آنها در برابر هر نوع دستور و اجباری مقاومت میکنند، بدلیل انسجامی که در شخصیت آنها وجود دارد، هر جا که احساس به تهدید شدن کنند، عقب نشینی نخواهند کرد.

ولی اگر از آنها به اندازه کافی حمایت کنید، و آنها به اندازه کافی با شما احساس نزدیکی کنند، بچه های لجباز معمولا حاضر میشوند که کاری را انجام دهند که شما میخواهید. بچه ها با شما همکاری میکنند چرا که آنها در این همکاری به دنبال چیزی بیشتر از رسیدن به خواسته خودشان هستند و آن یک رابطه گرم و صمیمی با شماست.

نظم و دیسیپلین به جای تنبیه بچه های لجباز

هر چه بیشتر با فرزندتان بجنگید و او را تنبیه کنید، بیشتر او را برای داشتن یک رابطه خوب با خود دلسرد میکنید. یادتان باشد که بچه ها وقتی  وسط جنگ باشند چیزی یاد نمیگیرند. درست مثل همه ما وقتی که آدرنالین خونشان بالا برود، دکمه یادگیری شان خاموش میشود. بنابراین به جای درس دادن به آنها در این لحظات حساس، یک نفس عمیق بکشید و با آنها ارتباط برقرار کنید. اگر ناراحت است به او کمک کنید که ناراحتی، ناامیدی، خشم و ترس خودش را ابراز کند. آنوقت او حاضر است که به شما گوش دهد. به او یادآوری کنید که در خانه شما همه با هم با مهربانی صحبت میکنند. البته که شما باید الگوی او باشید. بچه های ما همیشه کارهایی را انجام میدهند که ما انجام میدهیم، نه کارهایی که از آنها میخواهیم.

به او احترام بگذارید و با او همدل شوید

بیشتر بچه های لجباز و یکدنده برای به دست آوردن احترام میجنگند. اگر به آنها احترام بگذارید، آنوقت نیازی به اثبات کردن خودشان ندارند، و مانند همه ما اگر بدانند که درک میشوند، احساس بهتری خواهند داشت. اگر نقطه نظر او را شنیدید و احساس کردید که اشتباه میکند؛ مثلاً میخواهد شنل سوپرمن را برای رفتن به عروسی بپوشد و شما فکر میکنید که این انتخاب مناسبی نیست. شما همچنان با او همدل میشوید و با تعریف حد و مرزهای مشخص، کمی کوتاه میایید.

احترام و همدلی به بچه های لجباز

“میدانم که این شنل را دوست داری و ای کاش که میتوانستی آن را بپوشی. ولی ما به یک مراسم رسمی عروسی میرویم، بنابراین باید لباسی بپوشیم که نشان دهنده احترام ما باشد و‌این شنل مناسب نیست. اگر دوست داشته باشى ميتوانى در راه برگشت به خانه آن را بپوشی.”

ارتباط برقرار کنید ارتباط برقرار کنید، ارتباط برقرار کنید

با بچه های لجباز ارتباط برقرار کنید

هشتاد درصد پدر و مادری کردن داشتن رابطه خوب با فرزندان است، در غير اينصورت بچه ها به راهنماييهاى شما گوش نميدهند. ولى این اصل در بچه های لجباز واقعيت بيشترى دارد. دختر لجباز من میگفت؛ اگر زمانى كه ۲۱ ساله بوده، کس دیگری غیر از من او را بزرگ کرده بود، احتمالا امروز يك فرد مجرم و تبهكار شده بود. البته من اين را باور ندارم ولى اعتراف میکنم كه او بچه بسيار سختى بود و هيچ ترسى از هيچ چيزى نداشت. تنها دليلى كه ميتوانستم روى او اثر مثبت بگذارم اين بود كه او من را خيلى دوست داشت و به من احترام ميگذاشت. ارتباط خوب داشتن، همیشه موثرترین راه برای تاثیر گذاری بر روی فرزندان قدرتمند است.

براى فرزندتان چارچوب تعریف کنید، ولی این چارچوب ها را با درک و شناخت نقطه نظرهای فرزندتان تنظیم کنید، اين همان چیزيست كه باعث همکاری بيشتر او با شما ميشود. هیچ دلیلی وجود ندارد که بخواهید نسبت به آنها جبهه بگیرید. همانگونه که دالای لاما میگوید “هر وقت میتوانید، مهربان باشید و بدانید که همیشه میتوانید.”

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه