از پوشك گرفتن كودكان در شب

written by سولماز هومن زاده 22 خرداد 1397
از پوشك گرفتن كودكان در شب

آموزش دستشویی رفتن یک نقطه عطف بسیار مهم در زندگی کودک به حساب می آید. اگر کودک شما در طول روز، به طور دائم از لگن خود استفاده میکند و میداند که چه زمانی وقت رفتن به دستشويی است، احتمالا به خودش افتخار میکند، ولی گرفتن پوشک شب داستانش كاملا متفاوت است.

وقتى فرزندتان به طور كامل توانست در طول روز مثانه اش را كنترل كند و خودش به دستشويى برود، یعنی به هيچ عنوان نيازى به داشتن پوشک ندارد، آنوقت شما ميتوانيد برنامه ريزى برای گرفتن پوشك شب را آغاز كنيد. صبر كنيد تا به طور كامل در طول روز خودش از لگن استفاده كند، سپس شروع به چك كردن پوشك بعد از خواب نيمروز و شب كنيد و ببينيد كه آيا خشك هست يا خير. اكثر بچه ها حدودا ٦ ماه بعد از اينكه ياد گرفتند كه در طول روز خودشان به دستشويى بروند، در طول خواب روز و شب هم قادر به كنترل كردن مثانه خود خواهند بود.

گرفتن پوشك شب - شادابی و سلامتی

خيس كردن تختخواب در كودكان اتفاقى معمولی و كاملا غیر ارادیست. آموزش كنترل دفع ادرار در طول شب به زمان بيشترى نياز دارد، بايد ديد كه كودك تا چند ساعت ميتواند مثانه خود را كنترل كند. اينكار ميتواند چندين ماه و يا سال طول بكشد و كاملا طبيعيست. بر اساس آمار در آمريكا، ١٠٪‏ بچه هاى ٧ ساله و ٥٪‏ بچه هاى ١٠ ساله همچنان هنگام شب تختخواب خود را خيس ميكنند.

از کجا میتوانيد بفهميد که فرزندتان برای گرفتن پوشک شب آماده است؟

تا زمانی که فرزند شما حداقل برای ۶ ماه در طول روز به طور دائم پوشكش خشک نباشد، زود است كه از او انتظار داشته باشيد در طول شب بتواند پوشک را خشک نگه دارد. نشانه های آمادگی او برای گرفتن پوشک شب شامل موارد زیر است :

در طول روز بدون يادآورى كردن شما، خودش بتواند به طور مستقل از دستشویی استفاده کند.

هر روز صبح با پوشک خشک از خواب بیدار شود.

در طول شب برای رفتن به دستشویی بيدار، به تنهايى دستشويى برود و یا از شما بخواهد كه او را ببريد.

به غریزه درونی خود رجوع کنید، اگر واقعا احساس می‌کنید که فرزندتان آماده هست، به او شانس امتحان كردنش را بدهيد. مثبت باشید ولی به او اطمينان دهيد كه اگر خودش را خيس كند، هيچ اتفاقى نمى افتد و كاملا طبيعيست.

گرفتن پوشك شب - شادابی و سلامتی

اگر خواست بدون پمپرز بخوابد، اجازه اينكار را به او بدهيد. اگر چند شب گذشت ولى نتوانست مثانه اش را كنترل كند، باز دوباره بدون اينكه بخواهيد قضاوتش كنيد، برايش پوشك ببنديد. به او بگوييد كه بدنش هنوز آمادگى لازم براى اينكار را ندارد، ولى اصلا جاى نگرانى نيست، به زودى آنقدر بزرگ ميشود كه از عهده اش بر می آيد.

به طور كلى، اگر کودک شما در طول هفته بیش از 2 بار تخت خود را خیس کرد، احتمالاً از لحاظ فیزیکی آمادگی كافى برای کنار گذاشتن پوشک شب را ندارد. بنابراين او را پوشک کنید و باز بعد ازچند مدت دوباره امتحان کنید. به این موضوع به عنوان یک شکست نگاه نکنید. فراموش نكنيد كه او‌ یاد گرفته است که در این زمینه در طول روز مستقل باشد. تنها اتفاقی که می افتد اين است كه فشار را از روی هر دوی شما بر میدارد و به بدن او فرصت بیشتری میدهد تا برای این موضوع آماده شود.

شاید از پوشک گرفتن کودک در شب آسان به نظر بیاید، ولی قبل از اينكه او براى اينكار آماده شود، تغییرات زیادی از لحاظ فيزيكى باید در بدنش اتفاق بیفتد. این تغییرات در بعضی از بچه‌ها بیشتراز بچه‌های دیگر طول میکشد، درست مثل درآوردن اولین دندان! گرفتن پوشک شب در اصل یک تکامل فیزیکی است که با سرعت خودش اتفاق می افتد و اصلا نباید برای انجام آن عجله کرد.

گرفتن پوشك شب - شادابی و سلامتی

اگر پوشك فرزندتان در طول هفته ۲ شب و یا کمتر خیس شد، آنوقت به طور رسمى ميتوانيد اعلام كنيد كه او ديگر نيازى به پوشك ندارد. بهتر است كه بعد از ساعت ٥ عصر، مايعات كمترى به او بدهيد و قبل از خواب حتما او را دستشويى ببريد.

خداحافظى با پوشک

گرفتن پوشك شب - شادابی و سلامتی

وقتى كه فرزندتان توانست به طور كامل، يعنى هم در طول روز و هم در طول شب، پوشك را كنار بگذارد، بدانيد كه از عهده كار بسيار مهم و بزرگى برآمده است.

او را براى كسب اين مهارت مهم تشويق كنيد. از او بخواهيكه مثلا باقيمانده پوشكهايش را به بچه هاى كوچكتر فاميل بدهد و دو تايى با هم يك برنامه رقص و جشن در خانه اجرا كنيد. ميتوانيد اسم اين جشن و رقص را “رقص خداحافظ پوشك” بگذاريد.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه