وقتی بچه ها همکاری نمی کنند، به آنها حق انتخاب بدهید

written by سولماز هومن زاده 15 آذر 1397
حق انتخاب برای کودکان

دادن حق انتخاب شاید تنها ابزار مفید پدر و مادرها برای مدیریت زندگی با کودکان خردسال است. این تقریبا مثل یک چوب جادو عمل میکند، حداقل تا زمانی که کودکان به حدود پنج سالگی میرسند.

“دکتر میگه که باید واکسن بزنی. دوست داری توی دست راستت بزنی یا دست چپ؟”

“میخواهی الان بخوابی یا پنج دقیقه دیگر؟ پنج دقیقه دیگر؟ خوب، پس ما توافق کردیم که پنج دقیقه دیگر بدون هیچ مشکل و دردسری بری بخوابی.”

چرا این ترفند کوچک به طرز عجیبی کار می کند و موثر است؟ چرا که این یک راه حل برنده-برنده است. شما برای او فقط گزینه هایی را انتخاب می کنید که با آنها مشکلی ندارید، بنابراین شما خوشحال هستید. او نیز میتواند گزینه ای را انتخاب کند که برای او کار می کند، پس او هم خوشحال است. شما بازی قدرت را متوقف می کنید، زیرا که او را مجبور به انجام کاری نمی کنید، او خودش انتخاب می کند. بنابراین فرزند شما با پارامترهای شما مسئول انتخاب های خودش است. هیچ کس دوست ندارد که مجبور به انجام کاری شود. در اینجا، به این دلیل که حق انتخاب دارد، با شما همکاری می کند.

حق انتخاب کودک

چگونه از این چوب جادویی استفاده کنید؟

به او گزینه های محدودی برای انتخاب کردن بدهید

تا آنجا که میتوانید این انتخابها را برای او دلپذیر کنید، اما هر گزینه ای که برای شما قابل قبول نیست را از بین ببرید.

برای بچه های کوچک و یا هر کودکی که سخت و لجبازست، فقط دو گزینه برای انتخاب کردن بدهید.

“ما باید الان برویم. میخواهی خودت کفش ات را بپوشی یا من برای اینکار کمک کنم؟”

حق انتخاب کودک

هر چه بچه ها بزرگتر می شوند، انتخاب های آنها می تواند پیچیده تر شود

اگر فوتبال را دوست نداری میتوانی بگذاریش کنار، ولی فکر میکنی چه نوع ورزش و یا فعالیت فیزیکی دیگری را دوست داری امتحان کنی؟ تو باید یک فعالیت فیزیکی را انتخاب کنی ”

انتخاب کردن میتواند به بچه ها برای مدیریت کردن خودشان کمک کند

“به محض اینکه تکالیفت را تمام کردی بهت کمک می کنم که کدو تنبل های هالووین را درست کنی. انتخاب با خودت هست ولی، مطمئنم که بیصبرانه منتظر آماده کردن کدوها هستی.”

او حق دارد که انتخاب کند که انجام تکالیفش را به تعویق بندازد، ولی شما فقط به او کمک می کنید که برای انجام تکالیفش انگیزه داشته باشد.

حق انتخاب کودک

حق انتخاب داشتن به بچه ها یاد می دهد که هر انتخاب عواقبی دارد

گزینه هایی که نمی توانید با آنها کنار بیایید را به او ارائه ندهید. اگر دوست ندارید که در مسابقه پینگ پونگ مورد تمسخر واقع شود، شاید باید کمک کنید که برای تمرین های قبل از مسابقه بازی کند.

به خاطر داشته باشید که همدلی تأثیر حق انتخاب داشتن را دو برابر می کند

همدلی به کودک کمک می کند تا بهتر درک شود، بنابراین او کمتر ناراحت می شود و کمتر مقاومت می کند. این یعنی که او احتمالا بهتر قادر خواهد بود که انتخاب کند و از چالشی که با آن روبروست بگذرد.

حق انتخاب کودک

به این تکنیک مانند یک تکنیک و فن کشتی مخصوص پدر و مادرها نگاه کنید. به جای مقاومت کردن در برابر فرزندتان و زور گفتن به او که صرفا باعث ایجاد جنگ قدرت و در نهایت فرزندی مقاوم و لجباز می شود، به حق او برای انتخاب احترام می گذارید، اما در محدوده ای که برای او تعیین کرده اید. نتیجه این کار این است: یک فرزند شادتر که با شما همکاری میکند و خوب میداند که شما در کنار او هستید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه