جادوی تغییر زندگی با مرتب بودن

written by بانوی شهر 10 دی 1395
جادوی تغییر زندگی با مرتب بودن

 چگونه 1 نکته همه چیز را تغییر داد.

یادم نیست کی برای اولین بار شنیدم کسی تملق کتابچه “جادوی تغییر زندگی با مرتب بودن ” را می کرد؛ اما همان موقع ناگهان به نظرم آمد هر کسی که می شناختم یا هر که در مترو کنارم می نشست، انگار در حال خواندن کتابچه اسرارآمیز این سازمان ژاپنی بود.

یکی از دوستانم شبی با اطمینان به من گفت که “شما باید کمد لباس من را ببینید، من همه چیز را کوندویی کردم “. دستان من را گرفت تا قفسه هایش را که ناگهان خالی شده بودند، به من نشان دهد.

مرتب بودن -زندگی بانوی شهر

بنابراین تصمیم گرفتم که دریابم، چگونه این کتاب جیبی، که به تازگی 2 میلیون جلد به فروش رفته بود و با صلابت در فهرست پرفروشترین های نیویورک جای گرفته بود، چنین ادعای بزرگی دارد؟

جواب کوتاه اینکه : چون قانونمند است.

همه به یک سوال بر می گردد : آیا آنچه دارید شما را خوشحال می کند – و یا به قول کوندو، شادی آفرینند؟ او می نویسد: “اگر اینگونه است، آنها را نگه دارید. اگرنه، از شرشان خلاص شوید”.

گرچه بسیار ساده تر از این به نظر می رسد که مؤثر باشد و دیوانه کننده تر از آنست که مفید باشد ( چگونه می توان انتظار داشت که هر آنچه در خانه دارید شما را خوشحال کند؟ )؛ لیکن روش کوندو واقعاً میتواند زندگی شما را تغییر دهد – اگر بگذارید.

اولین ها را اول بچینید. او می گوید بسیار مهم است که مرتب سازی را براساس نوع وسائل انجام دهید، نه بر اساس محل. تنها کمد لباستان را مرتب نکنید. تمام لباسها را از هر گوشه خانه جمع کنید و ” هرتکه لباس را در خانه روی زمین بگذارید”. من هرگز خودم را شخصی تصور نمی کردم که لباسهای زیادی داشته باشد ( تمام آخر هفته ها یک لباس را برای بیرون رفتن می پوشیدم ). اما وقتی با کوهی از لباس هایم روبرو شدم، شوکه شدم. من کی این همه لباس جمع کرده ام؟

مرتب بودن -زندگی بانوی شهر

مرتب بودن - زندگی بانوی شهر

حالا نوبت پاکسازیست : کوندو از شما می خواهد که هر تکه از لباسهایتان را بردارید و از خود بپرسید که آیا شما را خوشحال می کند یا خیر. اینکار زمان می برد و نیاز به خوردن میان وعده پیدا می کنید. اما قرار نیست از کوره در بروید. چون اگر به درستی انجام شود، به طرزی باور نکردنی لذتبخش است. وقتی شلوارهای مورد علاقه ام را جمع می کردم، از خوشحالی در پوست خودم نمی گنجیدم. ناگهان می خواستم تمام آنچه در کمدم بود به من چنین احساسی می داد.

مرتب بودن - زندگی بانوی شهر

بهترین قسمت کتاب کوندو، توصیه های وی در مورد خلاص شدن از وسائلی است که خلاصی از آنها بدین راحتی نیست : چیزهایی که به شما احساس گناه می دهند. آن لباسی که پنج سال پیش خریدم و فقط یکبار پوشیدم، چون من را کوتاه قد جلوه می دهد. از بسیاری از پاکسازی ها جان سالم به در برده چون هنوز یادم هست که آن را چقدر گران خریدم، و هنوز کاملاً نو است – اگرچه میدانم که هیچ وقت آن را نمی پوشم.

کوندو توصیه می کند ” اگر خلاص شدن از چیزی برایتان سخت است، از آن برای نقشی که تاکنون در زندگیتان بازی کرده، تشکر کنید.” و به شما توصیه می کند جمله ای شبیه به ” ممنونم که در لحظه خریدنت به من احساس شادی دادی.” یا ” ممنونم که به من یاد دادی که چه چیزی به من نمیاد.”. سپس شما آزادید که ” آن را رها کنید”.

مسخره به نظر می آمد، اما من لباسم را در دستانم گذاشتم و از او تشکر کردم. حقیقت داشت، او زمانی به من شادی بخشیده بود و اکنون کارش را انجام داده بود. من آماده بودم. وقتی آن را در سبدی گذاشتم که روی آن نوشته شده بود ” اهدائی”. موجی از آرامش به من دست داد.

مرتب بودن - زندگی بانوی شهر

زمانیکه دکتر درو رامسی ( استادیار بالینی روانپزشکی دانشگاه کلمبیا ) پرسیدم که آیا کوندو چیزی برای گفتن دارد به من گفت ” به عقیده من مرتب سازی میتواند تغییر زندگی باشد. باید از یک چیز کوچک شروع کرد. پس مرتب کردن کمد میتواند اولین قدم باشد”.

به نظر می رسد که رها سازی کاملاً اعتیادآور است. من بلافاصله سه ساک بزرگ را برای اهداء پر کردم و همین تاکتیک را در مورد کتاب ها، وسائل آشپزخانه، کاغذهای متفرقه بکار بردم و در هر بار پاکسازی احساس سبکی و رهایی به من دست می داد.

رامسی می گوید: “وقتی مردم مرتب و سازمان یافته هستند، احساس قدرت بیشتری میکنند. اگر آن را در زندگی بکار ببرید، در هر چیزی به شما کمک می کند”.

البته، بخشی از آوازه کتاب کوندو به دلیل نکته های افسونگرانه و کمی دیوانه وار اوست؛ مانند این نظریه او که وقتی لباسهایمان را تا می کنیم، انرژی را به آنها انتقال می دهیم و آن جوراب ها باید تا نکرده برداشته شوند تا بتوانند استراحت کنند. او می نویسد” آنها در طول روز یک ضرب و شتم بی رحمانه را تحمل می کنند و بین پایه ها و کفش ها به دام می افتند. زمانی را که در کشو سپری می کنند، بهترین فرصت برای استراحت آنهاست”.

روش او، به دلیل تغییر نگرش و آرامش خاطری که برای شما به ارمغان می آورد، ارزش امتحان کردن دارد. وقتی زندگی خود را حول آنچه به شما احساس شادی و راحتی می دهد، سازماندهی می کنید، و بقیه را دور می اندازید، میتوانید به هم ریختگی را از تمام مسائل زندگیتان دور کنید.

رمسی می گوید ” روش او تنها  مرتب سازی برای خلاص شدن از وسائل نیست. بلکه سپاسگزاری از اشیائیست که برای بودن در زندگیتان آنها را انتخاب می کنید”.

بنابراین، اگر چیزی ( یا کسی ) شما را خوشحال نمی کند، سعی نکنید جای آن را در دنیایتان توجیه کنید. فقط بگویید متشکرم و آن را رها کنید.

مرتب بودن - زندگی بانوی شهر

این ها را در خانه امتحان کنید : 9 نکته ماری کوندو برای مرتب سازی

  1. بر اساس نوع وسائل طبقه بندی کنید، نه براساس محل : ابتدا اتاق، سپس نشمین، و سپس بقیه خانه را مرتب نکنید. ابتدا سراغ لباس ها، کتابها و … بروید.
  2. لفتش ندهید. اگر هر روز کمی وسائل را مرتب کنید، خواهید دید که همیشه مرتب هستید. همه آن را یکجا انجام دهید و بعد از آن همه چیز جای خود را پیدا می کند.
  3. هر بار یکی را بردارید و از خود بپرسید ” آیا خوشحالم می کند؟”
  4. لباس هایتان را به گونه ای تا کنید که بتوانند عمودی بایستند. از این طریق می توانید تمام تی شرت هایتان ( یا دیگر وسایل) را در یک کشو قرار دهید و همه را یکجا ببینید. نه اینکه در زیر انبوه پارچه ها به دنبال تی شرتی که می خواهید بگردید.
  5. موارد استفاده لباس ها را تغییر ندهید. نگه داشتن یک تی شرت کهنه و پاره را تنها به این خاطر که می توانید بعنوان لباس خواب از آن استفاده کنید، توجیه نکنید.
  6. کاغذهایتان را بازنگری کنید. برای پیدا کردن اسناد رسمی مهم، آنها را وارسی کنید. بقیه چیزهایی هستند که باید از شرشان خلاص شوید.
  7. هدایا را بخاطر احساس گناه نگه ندارید. وقتی شادی لحظه هدیه گرفتن پایان گرفت، می توانید بدون احساس گناه هدیه را اهدا کنید. آن دیگر کار خودش را کرده است.
  8. از چیزهایی شروع کنید که رها شدن از آنها آسان است. اگر از یادگاری ها و وسائلی شروع کنید که برای شما ارزش کاربردی دارند، مشکل خواهید دانست که آیا باعث خوشحالی شما می شوند یا خیر. از وسائلی شروع کنید که تصمیم گیری در مورد آنها برایتان آسانتر است. سپس ذهن شما در موضع مناسب برای مواجه با یادگاری ها قرار می گیرد.
مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه