چگونه به کمک غلطک دیوارها را رنگ کنیم؟

written by هانیه زاهدی 2 اسفند 1397
چگونه به کمک غلطک دیوارها را رنگ کنیم؟

یک راه سریع برای تغییر رنگ دیوارهای داخلی و خارجی خانه، استفاده از غلطک است. ممکن است استفاده از قلم مو یا براش های رنگ، ساده تر به نظر برسد اما استفاده از غلطک در  وقت صرفه جویی خواهد کرد. غلطک های رنگ، سطح بیشتری را پوشش داده و نتیجه کار یکنواخت تر است. اما قبل از شروع رنگ آمیزی، باید نوع مناسبی از غلطک را برای این کار خریداری کرده و نحوه استفاده از آن را به خوبی یاد بگیرید؛ زیرا در غیر این صورت ممکن است در انتهای کار، از عملکرد خود به هیچ وجه راضی نباشید و آنچه در مقابل شما قرار می گیرد یک دیوار ناصاف و رگه رگه باشد.

در ادامه بانوی شهر شما را با نحوه استفاده صحیح از غلطک آشنا می کند.

استفاده از غلطک

مراحل رنگ کردن دیوار به وسیله غلطک

اولین گام، انتخاب غلطک مناسب است. یک غلطک با قاب فلزی که قابلیت استفاده مجدد را دارد، مناسب است. دنبال غلطکی باشید که دندانه یا چنگک های کوچکی دارد زیرا این دندانه ها در هنگام استفاده به خوبی به اِسلیو (آستین غلطک) the roller sleeve چسبیده و مانع از سقوط یا چرخش آن می شوند.

غلطک های یکبار مصرف نخرید. کیفیت پایین قاب آنها، کنترل شما را در رنگ کردن محدود می کنند.
استفاده از غلطک

یک دسته را به قاب غلطک اضافه کرده تا بتوانید به راحتی نقاط بلند را نقاشی کنید. این دسته اضافه به شما این امکان را می دهد که کنترل بهتری روی رنگ کردن داشته باشید و لازم نباشد برای دسترسی به نقاط بلندتر، از نردبان بالا و پایین بروید. به این ترتیب در زمان هم صرفه جویی می شود.

اگر قصد دارید منطقه ای کوچک یا دیوار کوتاهی را رنگ کنید، نیازی به اضافه کردن دسته نیست.
استفاده از غلطک

مرحله سوم خرید اِسلیو (آستین غلطک) بر اساس منطقه ای است که میخوایم آن را رنگ کنیم. اِسلیو بلند برای نقاشی نواحی وسیع مانند دیوارها و اِسلیوهای کوتاه برای مناطق کوچک تر و باریک تر ایده آل است.

قبل از خرید اِسلیو اطمینان حاصل کنید که با قاب و چهارچوب وسیله شما متناسب است. اِسلیو ضخیم و پرزدار، روی بافتی که میخواهید آن را رنگ کنید، بهترین عملکرد را دارد؛ مخصوصا برای دیوارهایی که بافت خشن و درشت دارند.
استفاده از غلطک

برای شروع رنگ آمیزی، رنگ مورد نظر خود را داخل سطلی که مجهز به صفحه غلطک یا یک قاب توری است، بریزید. ارتفاع مقدار رنگ ریخته شده در سطل باید حدودا 7 تا 10 سانتی متر باشد که به قسمت انتهای صفحه غلطک برسد. (صفحه در رنگ غرق نشود). این صفحه به غلطک کمک می کند که به خوبی به رنگ آغشته شود.

اگر به جای سطل از سینی رنگ استفاده می کنید، ارتفاع مقدار رنگ ریخته شده باید 2 تا 3 سانتی متر باشد.

برای رنگ کردن مناطق وسیع، بهتر است از سطل رنگ استفاده شود. چون مقدار رنگ بیشتری را در خود جای میدهد.

استفاده از غلطک

استفاده از غلطک

استفاده از غلطک

قبل از آغشته کردن غلطک به رنگ، الیاف و تار و پودهای اضافه آن را به کمک پرزکن از بین ببرید. این پرزهای اضافه موجب لخته و توده ای شده رنگ شده و سطح یکنواختی را بر جای نمی گذارند. بعد از زدودن پرزها، آن را با مقداری آب مرطوب کنید. سپس این ابزار را خوب تکان دهید تا آب از قاب فلزی آن خارج شده و در ادامه به کمک یک پارچه، سطح غلطک را به آهستگی خشک کنید. توجه داشته باشید که اِسلیو تنها باید کمی مرطوب باشد نه اینکه آب از آن چکه کند.

این نکات ظریف به شما کمک می کند تا در زمان صرفه جویی کنید. کار با اِسلیو خشک، زمان زیادی برده و نیاز دارد که بارها و بارها تجدید رنگ شود.
استفاده از غلطک

اِسلیو را در رنگ فرو برده و آن را روی صفحه غلطک چندین بار حرکت دهید. این کار باعث می شود رنگ اضافه آن گرفته شده و توزیع رنگ به روی اِسلیو یکنواخت شود. آغشته کردن بیش از حد غلطک به رنگ، رگه های نامطلوبی روی سطح رنگ شده به جا می گذارد. اگر اِسلیو را با آب مرطوب نکنید، حداقل باید 5 یا 6 بار آن را با رنگ آغشته کرده تا بتوانید از آن استفاده کنید.
استفاده از غلطک

برای شروع، در حدود 15 سانتی متر دور از گوشه و حدود 30 سانتی متر از پایین دیوار، غلطک را به آرامی و با کمی زاویه، به سمت بالا حرکت دهید و تا حدود 10 سانتی متری از بالای دیوار و سقف متوقف کنید. بیشترین مقدار رنگ، همان بار اول از غلطک به دیوار منتقل می شود. برای بهترین پوشش دهی، بهتر است در ذهن خود دیوارها را به قسمت های 60 تا 90 سانتی متری تقسیم کنید. سپس یک قسمت را به خوبی رنگ کرده و سراغ قسمت بعدی بروید.
استفاده از غلطک

با استفاده از حرکات منظم به سمت بالا و پایین، تمام قسمتهای خالی از رنگ را به خوبی پوشش دهید. توجه داشته باشید با یک سرعت و فشار یکنواخت این وسیله را روی دیوار حرکت دهید. حرکات سریع و فشار نامنظم، رگه های ناخوشایندی از رنگ روی دیوار بر جای می گذارند. اگر غلطک به راحتی روی دیوار حرکت نمی کند و حالت چسبندگی دارد، نباید فشار وارد بر آن را زیاد کرده بلکه باید غلطک را دوباره به رنگ آغشته کنید.
استفاده از غلطک

برای رنگ کردن قسمتهای دیگر نیز، به همین شیوه عمل کنید. اگر میخواهید پوششی صاف و یکدست داشته باشید، برای شروع قسمت بعدی حدود 15 سانتی متر از محل قبلی که رنگ شده فاصله بگیرید و بعدا این قسمت را پر کنید. در ابتدا از همان قسمتی که رنگ تمام شده، شروع به رنگ کردن نکنید. این روند را ادامه دهید تا کل دیوار رنگ شود.
استفاده از غلطکاستفاده از غلطکدر انتها به کمک یک اسکریپر (پاک کننده غلطک)، رنگ اضافی موجود بروی اِسلیو و قاب غلطک را پاک کرده و سپس آن را بشویید. چنانچه میخواهید آن را دوباره استفاده کنید، اجازه دهید به مدت 24 ساعت باقی بماند تا آب آن کاملا خشک شود.
استفاده از غلطک

نکته: بعضی از رنگ ها بسته به نوع رنگ و درجه روشنی آن، ممکن است بعد از خشک شدن نیاز به رنگ کردن دوباره یا حتی سه باره داشته باشند. از هر نوبت رنگ کردن حداقل باید 24 ساعت بگذرد.
استفاده از غلطک

تمام این وسایل را می توان از فروشگاههای فروش ابزار رنگ ساختمانی تهیه کرد. چنانچه به اسکریپر دسترسی ندارید، از چاقوی بتونه نیز می توانید استفاده کنید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه