اثرات تفکر مثبت بر عملکرد شغلی

written by ژاله نوذری 28 مهر 1397
اثرات تفکر مثبت بر عملکرد شغلی

مدت هاست که روانشناسان و متخصصان حوزه سلامت بیان کرده اند که برای داشتن زندگی بهتر بایستی افکار مثبت را در ذهن خود پرورش دهیم. تفکر مثبت بر زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و شغلی افراد تاثیر فراوانی می گذارد. بانوی شهر شما را با اثرات تفکر مثبت بر عملکرد شغلی و نحوه استفاده از این طرز تفکر در زندگی آشنا می سازد.

تفکر مثبت چیست؟

تفکر مثبت بدین معنی است که افراد به موقعیت های ناراحت کننده یا ناخوشایند به شیوه ای مثبت و خوش بینانه پاسخ دهند. این نوع تفکر به شما اجازه می دهد همه چیز را بهتر درک کنید.

ذهن، بزرگترین ابزار بشر و در عین حال بزرگترین رقیب آنان است که افراد را در رسیدن به اهداف شان(مثلا کسب موفقیت) یاری می دهد. ذهن حاوی جریان های فکری است که اساسا همه زندگی را تحت الشعاع خود قرار می دهد. پس اگر طرز تفکر ما منفی گرایانه باشند، به این معنی است که چشم انداز ما در زندگی، بدبینانه است. از سوی دیگر، اگر بیشتر اندیشه های ما مثبت باشد، ما خوش بین هستیم.

تفکر مثبت

خبر خوب اینکه از لحاظ علمی ثابت شده که خوشبینی و داشتن افکار مثبت قابل آموزش و یادگیری است. داستان ها و تصورات ذهنی افراد از زندگی و شغل خود در واقع تشکیل دهنده نوع تفکر آنهاست. پس اگر افراد شرایط زندگی و شغلی خود را با لنز منفی یا محدود تعریف کنند، توان بالقوه آنان برای افکار مثبت و داشتن عملکرد خوب فردی و شغلی کاهش می یابد. برخی از جملات رایج منفی گرایانه عبارتند از:

“من نمی توانم”

بیشتر افراد موفق برای تغییر در شغل و یا بهبود عملکرد شغلی طرز فکر خود را تغییر داده تا شاهد پیشرفت باشند. واژه نمی توانم علت اصلی ترس از انجام تغییر و تفکر مثبت است. افراد معتقد به “من نمی توانم”حاضر نیستند از منطقه شخصی و امن خود خارج شوند و به دلیل ترس از شکست از انجام اقدامات جدید خودداری می کنند.

من نمی توانم

“من وقت ندارم”

اکثر افراد زمان زیادی را صرف آنچه که ضروری نیست می کنند و و زمان کافی برای آنچه که مهم و ضروری است را از دست می دهند.

بسیاری از افراد با مدیریت زمان مبارزه می کنند و حقیقت این است که ما نمی توانیم زمان خود را مدیریت کنیم. برای موفقیت شغلی بایستی مسائل را انتخاب و اولویت بندی کنیم تا زمان بندی مشخص داشته باشیم.

چگونه تفکر مثبت عملکرد شغلی را بهبود می بخشد؟

مطالعه انجام شده توسط روانشناسان مثبت گرا در دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا، نشان داد که افراد باید در زندگی خود و در زندگی اطرافیانشان، احساسات و افکار مثبت را پرورش دهند. نه فقط برای اینکه اطرافیانشان لحظاتی شاد و خوشحال داشته، بلکه به این دلیل که انجام این کار باعث می شود افراد تفکر بهتری داشته باشند و در مسیر رشد و شکوفایی سالم قرار گیرند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند کسانی که نگرش مثبت را پرورش می دهند، شانس پیشرفت حرفه ای و بهبود عملکرد شغلی خود را افزایش می دهند. در اینجا برخی از اثرات تفکر مثبت بر عملکرد شغلی را ذکر می کنیم:

  • این طرز فکر کمک خواهد کرد که شما به طور مؤثرتر با دیگران همکاری کنید.
  • برای طرح های خود به راحتی حمایت جلب کنید.
  • این طرز فکر شما را به عنوان یک عامل موثر نمایان می سازد (نگرش مثبت مانند یک آهنربا است).
  • دیگران را در اطراف شما الهام می دهد تا به سمت مثبت حرکت کنند.
  • این طرز فکر به شما کمک خواهد کرد که مولد و خلاق باشید.
  • تفکر مثبت به شما کمک خواهد کرد که احتمالات را ببینید و مشکلات را پیش بینی کنید.
  • افکار مثبت به شما کمک خواهد کرد که بر دستاوردها و موفقیت های خود تمرکز کنید نه بر شکست.
  • این طرز فکر باعث می شود که کارهای روزمره را کنترل کنید.
  • این طرز فکر افراد را انعطاف پذیر تر می کند.

چگونه از تفکر مثبت در زندگی استفاده کنیم؟

مراقبه

مراقبه کمک می کند تا سطح استرس و اضطراب را کاهش دهید و در لحظه فعلی به شما کمک کند آرامش پیدا کنید. مدیتیشن یک تمرین عالی برای داشتن آرامش است.

روز خود را با یک یادداشت مثبت شروع کنید

علاوه بر مراقبه، خواندن یا گوش دادن به نکات الهام بخش کمک می کند تا روز خوبی داشته باشید. می توانید با یادداشت جملات مهم و الهام بخش افکار مثبت را پرورش دهید.

سپاسگزار باشید

قدردانی کمک می کند تا همه چیزهای خوب و مثبت موجود در زندگی خود را درک کنید (مهم نیست که چقدر کوچک هستند). احساس سپاسگزاری به شما کمک می کند تا در لحظه فعلی ثبلات عاطفی داشته باشید.

با افراد دارای افکار مثبت معاشرت کنید

اگر شما تا به حال در یک حلقه افراد منفی گرا قرار گرفته اید، با کسی که به آن اعتماد دارید و مثبت اندیش است، تماس بگیرید و سعی کنید با وی در ارتباط باشید.

معاشرت با افراد مثبت

پیوسته تمرین کنید

هیچکس کامل نیست، انسان ها در حال تجربه کردن و یادگیری هستند تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که از اشتباهاتمان درس بگیریم و به جلو حرکت کنیم.

اگر تمایل حفظ دیدگاه منفی دارید، انتظار نداشته باشید یک شبه خوش بین شوید. شما می توانید با تمرین و سازگاری، صحبت کردن و شروع به تغییر تفکر مثبت را پرورش دهید و در زندگی خود نتایج آن را ببینید. هنگامی که شما خوش بین هستید، رفتار و عملکرد شما سازنده تر و کارآمد تر خواهد شد.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه