در رژیم غذایی کم کالری چه بخوریم؟

written by مهدیه طجرلو 2 مهر 1397
در رژیم غذایی کم کالری چه بخوریم؟

تنوع غذایی می‌تواند برای بدن مفید باشد. اما برای کاهش وزن دقیقاً چه باید خورد؟ بانوی شهر مروری بر تحقیقات علمی منتشر شده بین سالهای 2000 تا 2017 توسط مؤسسه سلامت قلب آمریکا داشته و بر طبق این تحقیقات دریافتیم که افراد خواهان تنوع بیشتر در غذا، به فست فودها و میان وعده‌های سریع روی می‌آورند. این مطالعات هیچ مدرکی دال بر اینکه تنوع در رژیم غذایی به داشتن وزن سالم منتهی می‌شود، ارائه نداده‌اند. در عوض، مارشیا د اولیویرا اوتو، یکی از نویسندگان اصلی این مقاله، بر این باور است که غذاهای خوب و بد وجود دارند.

او می‌گوید: «روی هم رفته، این الگوی غذا خوردن می‌تواند به افزایش مصرف غذا و چاقی منتهی شود». بهتر است برخی از غذاها را از رژیم غذایی حذف کرد و یا کاهش داد. مصرف شیرینی‌ها شکر و گوشت قرمز را باید به حداقل رساند. رژیم غذایی متنوع‌تر معمولاً شامل غذاهای سالم مانند چیپس‌ها، چیزبرگرها، دونات‌ها، سیب‌زمینی‌های سرخ کرده، حتی به مقدار متعادل است.

غذاهای گیاهی بیشتری بخورید

غذاهای گیاهی

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که بجای توصیه به خوردن غذاهای متنوع، باید مصرف غذاهای گیاهی مانند سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات، دانه‌های سبوس دار، روغن‌های نباتی غیراشباع، محصولات لبنی کم چرب، آجیل، ماهی و ماکیان را توصیه کرد. آنها همچنین اجتناب از غذاهای سرخ شده را پیشنهاد می‌کنند.

غذاهای کم کالری

وقتی با منوهای پیچیده‌ی رستوران ها روبرو می‌شوید، معمولاً انتخاب های سالم را نادیده می‌گیرید. بیشتر مردم فکر می‌کنند که غذاهای کم کالری مزه خوبی ندارند و آنها را سیر نمی‌کنند. این نتیجه تحقیقی است که توسط محققان دانشگاه کلمبیا  و جورج استیت در آتلانتا انجام شد و در سال 2014 در مجله Consumer Research به چاپ رسید.

بیشتر بخوانید:  چند نمونه ناهار رژیمی ساده و خوشمزه

مطالعه به این نتیجه رسیده است که با ترتیب بندی منو بر اساس کالری، رستورانها به مشتریان خود کمک می کنند تا در همان ابتدای فرایند تصمیم گیری، غذاهای کم کالری را حذف کنند. در حقیقت، مشتریانی که به آنها منوهای سنتی فاقد اطاعاتی در مورد میزان کالری غذاها داده شده بود و مشتریانی که منوهای فهرست بندی شده بر اساس کالری غذاها را دریافت کرده بودند، غذاهایی با کالری یکسان سفارش می‌دادند.

غذاهای کم چرب و کم سدیم بخورید

غذاهای کم چرب

پیش‌بینی می‌شود نرخ چاقی تا سال 2030 به %50 برسد. بسیاری از متخصصان سلامت بر این باورند که بهترین رویکرد برای اجتناب از افزایش وزن، غذاهای کم چرب و رژیم غذایی کم سدیم است که شامل سبزیجات و میوه های تازه است. آنها هشدار می‌دهند که تنوع تنها یک وسوسه است. مرکز کنترل بیماری‌ها به آمریکایی ها توصیه می کند که روزانه بیش از 2300 میلی گرم سدیم مصرف نکنند.

اگرچه امروزه مصرف گوشت قرمز کم شده است و نوشابه و برخی دیگر از غذاها ناسالم شمرده می‌شوند، اما سهل انگاری در مصرف غذا از جهاتی دیگر رخ می‌دهد؛ به گونه‌ای که مصرف نمک افزایش پیدا کرده است و در حال حاضر، آمریکایی ها حدود 3400 میلی‌گرم در روز نمک مصرف می‌کنند.

چرا با افزایش سن باید غذاهای سالمتری خورد

تحقیقات نشان داده که با بالا رفتن سن، لازمست است برخی از غذاها را از رژیم غذایی حذف کرد. افرادی که قبل از رسیدن به 55 سالگی، بین 3 الی 10 کیلو افزایش وزن پیدا می‌کنند، با احتمال بیشتر بیماری‌های مزمن، مرگ زودرس، و محرومیت از دوران پیری سالم مواجه هستند.

بیشتر بخوانید:  رژیم غذایی هومیوپاتی چیست؟

دکتر فرانک هو، استاد ایپیدمولوژی و تغذیه دانشگاه هاروارد می‌گوید : ” تحقیق ما اولین مطالعه در نوع خود بود که به طور سیستماتیک ارتباط افزایش وزن در اوایل میانسالی را با مشکلات بعدی زندگی بررسی کرد.”  این مطالعه، داده های بدست آمده  از 93000 شرکت کننده را مورد تجزیه و تحلیل قرارداد.

به طور میانگین، مردان 8 کیلو، و خانم ها 10 کیلو افزایش وزن داشتند. فرانک می‌گوید : “نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که حتی کمی افزایش وزن هم می تواند عواقب بد و خطرناکی برای سلامتی در پی داشته باشد.” با داشتن رژیم غذایی کم کالری سالم به دوران سالمندی می رسیم.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه