مزایای شگفت انگیز کلم بروکلی را بشناسیم

written by بانوی شهر 29 آذر 1396
مزایای شگفت انگیز کلم بروکلی را بشناسیم

نام بروکلی در اصل از کلمه انگلیسی (Brachium) گرفته شده است که به معنای شاخه است. بروکلی برای اولین بار در ایتالیا رشد کرد و بعد کاشت و برداشت این گیاه به سراسر جهان راه پیدا کرد.

بروکلی از خانواده کلم ها و جز سبزی هایی است که بهترین فصل آن پاییز و زمستان است کلم بروکلی به دلیل ترکیب منحصر به فردش دارای خواص معجزه آسا و شگفت انگیزیست که به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

کلم بروکلی با داشتن مواد مغذی، ترکیبات ارگانیک، مواد معدنی و ویتامین هایی شامل مقادیر قابل توجهی از ویتامین C، ویتامین K، فیبر غذایی، فولات، پتاسیم، سلنیوم، ویتامین A، منگنز، تریپتوفان، ویتامین B6 و فسفر برای بدن بسیار مفید است. با توجه به این ترکیبات، کلم بروکلی منبع غنی از گلوکوزینولات های فیتوتویتین، فلاونوئیدها و سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی است که سلامت ما را به طور عمده ای افزایش می دهد.

خواص ضد سرطانی

کلم بروکلی را به عنوان یک داروی شگفت انگیز کاملا طبیعی برای بسیاری از انواع سرطان ها، از جمله سرطان سینه، رحم ، پروستات و سرطان های مختلف داخلی مانند ریه، روده بزرگ، کبد، کلیه ها و روده ها  می شناسند و این به علت وجود ترکیبات قوی ضد سرطان مانند گلوکوراپامین، دیندولیل متیان، بتا کاروتن، سلنیوم و سایر مواد مغذی مانند ویتامین C، A و E، روی، پتاسیم و برخی اسیدهای آمینه است.

بیشتر بخوانید:  5 روش آسان طبخ کلم بروکلی

دفع سموم

حضور ویتامین C، گوگرد و اسیدهای آمینه خاص، باعث می شود که بروکلی یک ماده ضد عفونی کننده بسیار خوب بوده که به حذف رادیکال های و سمومی مانند اسید اوریک از بدن کمک کرده و در نتیجه خون را تصفیه می کند. همچنین از مشکلاتی مانند جوش، خارش، نقرس، آرتریت، روماتیسم، بیماری های پوستی مانند اگزما جلوگیری می نماید.

درمان اختلالات معده

کلم بروکلی - درمان اختلال معده

بروکلی سرشار از فیبر است و به همین دلیل می تواند تقریبا همه اختلالات معده را همراه با یبوست درمان کند، فیبر بالای موجود در بروکلی آب بدن را حفظ کرده و باعث حرکات سالم روده می شود. منیزیم و ویتامین های موجود در آن نیز معده ی اسیدی را درمان می کند، هضم مناسب و جذب مواد مغذی غذا را آسان کرده، و باعث کاهش التهاب می شود.

پیشگیری از بیماریهای قلبی

کلم بروکلی - پیشگیری از بیماریهای قلبی

فیبر موجود در کلم بروکلی همراه با مقدار قابل توجهی از بتا کاروتن، اسیدهای چرب امگا 3 و سایر ویتامین ها باعث کاهش کلسترول بدن و کاهش فشار خون می شود در نتیجه به سلامت قلب کمک می کند.

محافظت از چشم

زاکسانتین، بتا کاروتن، ویتامین A، فسفر و سایر ویتامین هایی مانند B، C و E که در بروکلی یافت می شوند، برای سلامتی چشم بسیار مفید هستند. این مواد چشم ها را از آب مروارید محافظت کرده، آسیب های ناشی از اشعه را ترمیم می کند.

6 ) بهبود ایمنی بدن

کلم بروکلی - بهبود ایمنی بدن

مواد سبز  و بنفش رنگ بروکلی عبارتند از ویتامین C، بتا کاروتن و دیگر ویتامین ها و مواد معدنی، به ویژه سلنیوم، مس، روی و فسفر. که  این مواد همگی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن بوده و می توانند شما را از عفونت های متعدد محافظت نمایند.

بیشتر بخوانید:  5 روش آسان طبخ کلم بروکلی

استحکام استخوان ها

کلم بروکلی - بهبود ایمنی بدن

خوردن کلم بروکلی برای افرادی که بیشتر در معرض پوکی استخوان، ضعف استخوان، دندان و کمبود کلسیم هستند مانندکودکان، افراد سالخورده، زنان باردار و مادران شیرده به دلیل کلسیم، روی، منیزیم و فسفر موجود در آن بسیار مفید است.

مقوی برای زنان باردار

کلم بروکلی - بهبود ایمنی بدن

از آنجایی که کلم بروکلی سرشار از مواد مغذی است (پروتئین، کلسیم، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها، مواد سم زدا، آهن و فسفر) برای رژیم غذایی زنان باردار ایده آل است. علاوه بر این فولیک اسید در بروکلی از نواقص زایمان مانند ضعف لوله رحم جلوگیری می کند.

تنظیم فشار خون

کلم بروکلی - بهبود ایمنی بدن

کروم موجود در بروکلی به عملکرد مناسب انسولین کمک کرده و قند خون را تنظیم می کند در نتیجه در تنظیم فشار خون موثر است

درمان کم خونی

کلم بروکلی - بهبود ایمنی بدن

کم خونی به طور مستقیم با کمبود آهن و پروتئین های خاص مرتبط است. از فواید کلم بروکلی غنی بودن از هر دوی این مواد است و از این رو یک درمان عالی برای کم خونی است.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه