برای از بین بردن عرق سرد چه باید کرد؟

written by مهدیه طجرلو 18 مهر 1397
برای از بین بردن عرق سرد چه باید کرد؟

عرق سرد یک اصطلاح رایج و به شرایطی اشاره دارد که در آن فرد بدون احساس گرما، عرق می‌کند. عرق سرد نشانه استرس ناگهانی و زیاد است. این استرس می‌تواند روانی، فیزیکی  و یا ترکیبی از هر دو باشد.

علت عرق سرد چیست؟

استرس و اضطراب دلایل رایج واکنش‌های مبارزه یا فرار هستند که باعث این نوع عرق می‌شوند. شرایط و موقعیت های دیگری نیز ممکن است باعث ایجاد عرق سرد شوند که عبارتند از :

اختلالات اضطرابی : این نوع عرق می‌تواند نشانه‌ای از اضطراب اجتماعی، حمله‌های ترسناک، و اضطراب تعمیم یافته باشد. اگر عرق سرد را همراه با سطح بالای اضطراب تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید تا گزینه‌های درمانی لازم را پیش روی شما قرار دهد.

حملات قلبی : عرق می‌تواند نشانه اولیه حمله قلبی باشد. اگر احساس سرما و عرق، تنگی نفس و درد در قفسه سینه کردید، بلافاصله با اورژانس تماس بگردید.

درد و شوک : عرقی سرد همراه با درد بعد از تصادف یا آسیب نشانه فشار خون پایین، نرسیدن خون به اندامهای اصلی، و بالا رفتن ضربان قلب است. در این حالت، به درمان پزشکی فوری نیاز است.

هیپوگلیسمی : هیپوگلیسمی به معنای کم خونی است و یک خطر بالقوه برای بیماران دیابتی به شمار می‌رود و باعث ایجاد این نوع عرق می‌شود.

هیپوکسی : به معنای کمبود اکسیژن در بدن است که ممکن است در نتیجه آسیب، انسداد یا قرار گرفتن در معرض سموم و آلرژن‌ها ایجاد شود.

عفونت : عرق سرد می‌تواند یکی از واکنش‌های بدن به عفونت باشد.

بیشتر بخوانید:  تمریناتی برای مبارزه با استرس

یائسگی، گرگرفتگی، و تعریق های شبانه : تغییرات هورمونی مرتبط با یائسگی می‌تواند باعث ایجاد عرق‌های سرد شود.

علائم عرق سرد

علائم عرق سرد

عرق سرد معلول شرایط مختلفی است و عمدتاً با واکنش‌های فرار یا مبارزه ی بدن در ارتباط است. بدین معنا که وقتی بدن برای فرار و یا صدمه دیدن آماده می‌شود، عرق سرد می‌کند. همچنین، شرایطی که به خون یا اکسیژن اجازه نمی‌دهند در بدن به گردش در بیاید، باعث ایجاد این نوع عرق می‌شوند. واکنش‌های فیزیکی که در اثر استرس ایجاد می‌شوند عبارتند از:

  • تنفس سریع و کم عمق
  • کاهش جریان خون به دستگاه گوارش که به بزاق کمتر و خشکی دهان منجر می‌شود.
  • بالارفتن ضربان قلب
  • باز شدن غده‌های تعریق
  • ترشح اندروفین

درمان‌های طبیعی

این نکته ها به شما کمک می‌کنند تا با استفاده از درمانهای خانگی از عرق‌های سرد پیشگیری کرده و در صورت بروز، بتوانید آنها را مدیریت کنید.

پوست را خشک و تمیز نگه دارید. مرتباً با استفاده از صابون‌های آنتی باکتریایی حمام کنید تا بوی ناشی از عرق سرد از بین برود. کفشهای جاذب بپوشید. هنگام ورزش، جوراب های ورزشی بپوشید تا رطوبت و عرق را جذب کنند.

کفش های متنوع بپوشید. پوشیدن کفش های مختلف در روزها و فعالیت های مختلف پاها را خشک نگه داشته و بوی پا را از بین می‌برند.

رژیم غذایی خود را تنظیم کنید. غذا و نوشیدنی‌های کافئین‌دار باعث تعریق می‌شوند. بنابراین، برای کاهش عرق سرد، مصرف این خوراکی‌ها را کمتر کنید.

روشهایی را برای آرامش و استراحت دادن به بدن پیدا کنید. برای اینکار مدیتیشن و یوگا را امتحان کنید. این ورزش ها به شما کمک می‌کنند تا استرس را که عامل اصلی عرق سرد است، از خود دور کنید.

بیشتر بخوانید:  5 روش علمی برای مدیریت استرس در محیط کار

گاهی اوقات علت عرق سرد روشن و آشکار است. برای مثال، اگر فرد به دلیل درد ناشی از آسیب و یا شوک عرق می‌کند، به راحتی می‌توان آسیب را درمان و شوک وارده را مدیریت کرد.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه