درباره تاریخچه چای کیسه ای چه می دانید؟

written by ویدا نورمحمدیان 11 آذر 1397
درباره تاریخچه چای کیسه ای چه می دانید؟

چای کیسه ای یا آنچه بسیاری از مردم ایران به اشتباه چای لیپتون می خوانند امروزه یکی از پرمصرف ترین انواع چای در جهان است. این نوع چای سریع و بدون دردسر آماده می شود و در زندگی پرمشغله امروز برای افرادی که زمان برای دم کردن چای ندارند مناسب است. با تاریخچه این چای بیشتر آشنا شوید.

 چای کیسه ای - زندگی بانوی شهر

اگرچه برخی معتقدند تاریخچه چای کیسه ای به قرن هشتم در چین باز می گردد، اما آنچه در دنیای مدرن امروزی بعنوان چای کیسه ای شناخته شده است از سال 1908 در اثر یک اشتباه رواج پیدا کرد! پیش از آن، چیزی به نام “کیسه ی نگهدارنده ی برگ چای” در سال 1904 اختراع شده بود که به گفته مخترعین آن در هر کیسه فقط مقداری برگ چای قرار می گرفت که برای تهیه یک فنجان چای مناسب بود، بنابراین با استفاده از این کیسه ها چای کمتری هدر میرفت. هدف دیگر این کیسه ها نگه داشتن برگ چای و جلوگیری از خورده شدن آن توسط مصرف کننده بود. اما در این زمان هنوز چای کیسه ای به شهرت نرسیده بود تا زمانی که توماس سالیوان ناخودآگاه مسبب همه گیر شدن چای کیسه ای شد.

توماس سالیوان که یک واردکننده معروف چای به نیویورک بود در سال 1908 برای صرفه جویی در هزینه ها تصمیم گرفت تا چای را در کیسه های ابریشمی به مشتریانش بفروشد. مشتریان او که با بسته بندی جدیدی رو به رو شده بودند به اشتباه بسته را کامل داخل آب جوش انداخته و دم کردند. سهولت کار دم کردن چای برای مشتریان سالیوان باعث شد تا آنها از اینکه چایشان از پیش بسته بندی شده باشد ابراز رضایت کنند. هرچند سالیوان هنوز از این مساله اطلاعی نداشت تا زمانیکه در سفارشات بعدی، برخی از مشتریانش بخاطر اینکه چایشان در بسته بندی تحویل داده نشده بود به او شکایت کردند. از آنجایی که ابریشم بسیار گران بود، او اینبار سفارشات خود را در کیسه های توری تحویل داد و پس از آن عرضه چای در بسته بندی رایج شد.

 چای کیسه ای - زندگی بانوی شهر

 چای کیسه ای - زندگی بانوی شهر

صرف نظر از اینکه چه کسی زودتر این نوع چای را اختراع کرد، این محصول توانست دو مشکل اساسی را همزمان حل کند : تهیه چای برای یک نفر آسان تر از پیش شد. همچنین دور ریختن یک عدد چای کیسه ای خیلی راحت تر و بی دردسر تر از تمیز کردن برگ چای از داخل فنجان است. بنابراین برای مصرف کننده ای که دنبال راهی سریع و آسان برای تهیه چای بود، استفاده از این نوع چای روشی کارساز و بهینه گشت.

امروزه، کاری که سالها پیش سالیوان به صورت دستی انجام می داد حرفه ای و با تکنولوژی های پیشرفته انجام می گیرد. چای کیسه ای در انواع متنوع و توسط شرکت های مختلف به بازار ارائه می شود اما با این حال نامی که بیش از پیش در دنیای چای کیسه ای بر سر زبانها افتاده، ” لیپتون ” است.

 چای کیسه ای - زندگی بانوی شهر

لیپتون، که بعنوان بزرگترین شرکت تولید چای در جهان شناخته شده است فعالیت خود را از سال 1890 آغاز کرد.هرچند شاید توماس لیپتون اولین شخصی نبود که بر بسته بندی چای به شکل چای کیسه ای سرمایه گذاری کرد، اما او ایده جدید نوشتن دستورالعمل دم کردن چای روی بسته بندی ارائه کرد. به مرور زمان چای کیسه ای لیپتون بیش از هر چای دیگری به شهرت رسید به طوری که اگر چه شرکت لیپتون در طول تاریخ با پیچیدگی ها و بالا پایین هایی برخورد کرد اما چای کیسه ای آن به مدت شش دهه با همان کیفیت اولیه عرضه شد و همیشه از پرطرفدارترین های بازار بود. حتی محتویات بسته های چای کیسه ای لیپتون در طول این مدت تغییری نکرده است. میزان چای سیاه موجود در کیسه های چای کیسه ای لیپتون از سال 1952 همچنان یکسان بوده است.

به دلیل رواج نام لیپتون در دنیای چای کیسه ای بخصوص در ایران، این اشتباه بین مردم رواج دارد که چای کیسه ای را با نام چای لیپتون شناخته و همچنان به این نام می خوانند.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه