12 توصیه کاربردی برای ثابت نگه داشتن وزن در تعطیلات نوروز

written by یلدا صدر 26 اسفند 1396
12 توصیه کاربردی برای ثابت نگه داشتن وزن در تعطیلات نوروز

تعطیلات نوروزی به سرعت نزدیک می شود و بسیاری از افراد نه تنها دلشان می‌خواهد رژیم غذایی عادی خود را بهم بزنند، بلکه بدشان هم نمی‌آید مقداری هم وزن اضافه کنند. براساس مطالعات انجام گرفته، اکثریت افراد در ایام تعطیل که با شب عید آغاز شده و با سیزده‌بدر تمام می‌شود، اضافه وزن پیدا می‌کنند. خوردن زیاد دلیل اصلی افزایش وزن در تعطیلات است. اما، فقدان فعالیت فیزیکی و ورزش هم دلیلی برای این افزایش است.

بسیاری از افراد برنامه های تناسب اندام خود را در ایام تعطیل کنار می‌گذارند و بر این باورند که وقت کافی برای انجام ورزشها و تمرینات را ندارند. اگر دقت کنید، بعد از تعطیلات، بیشتر باشگاهها و مراکز تناسب اندام، پر از اعضای جدید می‌شود. همیشه این را به خاطر داشته باشید که می‌توانید از تعطیلات خود نهایت لذت را ببرید و در عین حال، وزن خود را نیز ثابت نگه دارید. در اینجا به شما چند توصیه خواهیم کرد که به شما در ثابت نگه داشتن وزن در تعطیلات کمک خواهند کرد :

1 ) قبل از بیرون رفتن غذا بخورید

قبل از هر چیز، بهترین کار اینست که قبل از بیرون رفتن، مسافرت و یا شامهای خانوادگی، کمی غذا بخورید. با اینکار، شما دیگر برای خوردن غذای زیاد و یا پرخوری کردن وسوسه نخواهید شد. حذف کردن وعده‌های غذایی ایده خوبی نیست؛ چراکه اینکار تنها شما را مجبور به پرخوری در وعده غذایی بعدی خواهد می‌کند.

2 ) غذاها را به درستی انتخاب کنید

غذاهایی را که می خورید، عاقلانه انتخاب کنید. غذای انتخابی شما باید غذایی باشد که تنها در تعطیلات از آن لذت می‌برید، نه غذایی که همیشه در دسترس است.

3 ) وعده های غذایی را حذف نکنید

وعده‌ها را حذف نکنید، علی‌الخصوص صبحانه. اگرچه حذف برخی از وعده های غذایی، برای جبران پرخوری‌های روز گذشته ایده خوبی به نظر میرسد، اما انجام اینکار تنها با نتایجی معکوس همراه خواهد بود.

4 ) در نوشیدن مایعات میانه‌رو باشید

بهتر آنست که میزان مصرف مایعات در ایام تعطیل را تنظیم کنید. چراکه نوشابه و دیگر آبمیوه‌ها تنها کالری بیشتری را به آنچه قبلاً خورده‌اید، اضافه می‌کنند.

5 ) فعالیت های ورزشی را فراموش نکنید

ثابت نگه داشتن وزن در تعطیلات نوروز

هر جا که ممکن بود، برنامه تناسب اندام خود را دنبال کنید؛ اگر اینکار را هم نمی‌کنید، پیاده‌روی کنید، ماشین را کمی دورتر از مقصد پارک کنید و پله‌ها را به آسانسور ترجیح دهید.

6 ) از خانه بیرون بروید

تعطیلات نوروز را تبدیل به یک برنامه خانوادگی کنید. برای فعالیتهایی بیرون از خانه که همه در آن شرکت داشته باشید، برنامه‌ریزی کنید. حتی برف بازی در حیاط مقدار زیادی کالری را خواهد سوزاند و بچه‌ها را نیز سرگرم میکند. از بازیهای گروهی مثل وسطی و حتی قایم موشک غافل نشوید.

7 ) تمرینات قدرتی خود را از یاد نبرید

همیشه انجام تمرینات قدرتی به منظور حفظ توده‌های عضلانی که به سختی برای بدست آوردن آنها تلاش کرده‌اید، را به خاطر داشته باشید. ممکن است بخواهید وزنه‌های سبکتر بزنید و به تمرینات عروقی بسنده کنید و همان میزان کالری را هم با زدن وزنه مصرف کنید. از طرفی، پرخوری‌های شما در وعده‌های تعطیلات نوروزی ممکن است باعث شود کمی عضله هم پیدا کنید. پیدا کردن عضله بسیار بهتر از انباشته کردن چربی در بدن است.

8 ) برای خود اهداف واقع بینانه تنظیم کنید

شما باید اهداف تمرینی واقع بینانه را دنبال کنید. هدفتان حداقل نیم ساعت تمرین در روز باشد و وقتی به این هدف می‌رسید بسیار خوشحال خواهید شد. اگر یکساعت یا بیشتر را هدف قرار دهید و به آن نرسید، تنها چیزی که دستگیر شما خواهد شد، ناامیدی است.

9 ) از اوقات خود لذت ببرید

همچنین، رژیم‌های غذایی واقع بینانه را برای خود تعیین کنید. اینکه سعی کنید خود را کاملاً  محدود به چند غذا کنید، تنها باعث  پرخوری می‌شود. ازغذاهایی که واقعاً دوست دارید، لذت ببرید، اما به مقدار کم.

10 ) مقدار زیادی آب بنوشید

نوشیدن مقدار زیاد آب اشتهای شما را کم خواهد کرد و آب بدن را نیز در تمام روز تامین می‌کند.

11 ) کم بخورید و همیشه بخورید

وعده‌های غذایی خود را در طول روز تقسیم کنید و همه چیز را یکجا نخورید. به جای خوردن دو وعده غذایی زیاد، پنج وعده غذایی کوچک داشته باشید. شام را زودتر بخورید و قبل از رفتن به تختخواب، یک پیاده‌روی کوتاه داشته باشید.

12 ) تمرینات خود را اولویت بندی کنید

سعی کنید تمرینات را صبح زود  و در حالیکه بقیه خواب هستند، انجام دهید. با اینکار، از جملاتی مانند “کوتاه بیا، عیده!” اجتناب خواهید کرد.

با این 12 نکته ساده و کاربردی از چاق شدن و افزایش وزن در ایام نوروز دور بمانید و بتوانید وزنتان را ثابت نگه دارید و در عین حال، از تعطیلات خود لذت ببرید و با کسانی که دوستشان دارید، اوقات خوبی را سپری کنید.

نوروز مبارک!

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه