خمیر پیراشکی خانگی

written by رویا نهاوندی 7 اسفند 1396
خمیر پیراشکی خانگی

پیراشکی از غذاهای خوشمزه ایست که طرفداران زیادی دارد. خصوصا خیلی از بچه ها، پیراشکی را با میل میخورند. خمیر پیراشکی به صورت آماده در سوپرمارکتهای بزرگ وجود دارد اما تهیه آن در خانه آسان و سالم است.

پیراشکی را می توانید به عنوان پیش غذا برای مهمانیها سرو کنید و یا به عنوان یک شام خوشمزه با سالاد در کنار خانواده میل نمایید.

مواد لازم جهت تهیه خمیر پیراشکی :

  • آرد سه صفر 2/5 لیوان
  • تخم مرغ 1 عدد
  • پودر خمیرمایه 1قاشق غذاخوری
  • نصف لیوان شیر
  • یک لیوان آب ولرم
  • نصف لیوان روغن مایع
  • شکر نصف قاشق غذاخوری
  • نمک یک قاشق چای خوری

طرز تهیه خمیر پیراشکی خوشمزه :

1 ) ابتدا دو و نیم لیوان آرد سه صفر را با یک عدد تخم مرغ، یک قاشق غذاخوری سرصاف پودر خمیرمایه فوری، نصف لیوان شیر، یک لیوان سرخالی آب ولرم، نصف لیوان روغن مایع، نصف قاشق غذاخوری شکر و یک قاشق چای خوری نمک در یک ظرف مخلوط کرده و حسابی ورز دهید.

نکته : توجه کنید آب حتما باید ولرم باشد نه درحال جوش و نه خنک.

2 ) یک کاسه آرد کنار دستتان بگذارید و کم کم آرد را اضافه نمایید تا خمیر به اندازه کافی منسجم شود.

3 ) بعد از اینکه ده دقیقه خمیر را ورز دادید، یک کاسه را چرب کرده و خمیر را داخل آن بگذارید.

4 ) حتما برروی کاسه سلفون بکشید و آن را داخل پارچه ای تمیز پیچیده و به مدت یک ساعت در جای گرم قرار دهید تا خمیر ور بیاید.

5 ) بعد از اینکه خمیر کاملا پف کرد سلفون را برداشته و با فشار دست پف خمیر را بگیرید.

6 ) سطح کار را آردپاشی نمایید و خمیر را روی آن قرار دهید، چانه هایی از خمیر برداشته و با دست  باز کنید و در داخل قالب پیراشکی قرار دهید. اگر قالب ندارید، بعد از باز کردن خمیر، بر حسب اندازه ای که می خواهید پیراشکی باشد، از لیوان یا کاسه برای قالب زدن خمیر استفاده کنید.

7 ) سپس به صورت دلخواه مواد را داخل قالب ریخته، پیشنهاد می شود برای خوشمزه شدن پیراشکی مقدار کمی پنیر پیتزا بریزید و شکل دهید.

8 ) در ظرف گودی مقداری روغن را سرخ کرده و کاملا داغ نمایید، سپس مواد آماده شده را داخل آن قرار دهید تا با حرارت متوسط خمیر کاملا پخته شود.

9 ) بعد از پخته شدن میتوانید پیراشکی ها را سرخ نکنید پیشنهاد می شود پیراشکی ها را با ترکیب شیر و زرده تخم مرغ آغشته نماید و در داخل فر با دمای 180 درجه به مدت 15 تا 20 دقیقه قرار دهید تا پخته شود، گریل را روشن کنید تا پیراشکی ها کاملا طلایی شود.

10 ) برای مواد داخل پیراشکی پیشنهاد می شود از گوشت چرخ کرده با پیاز، زردچوبه، قارچ خردشده، فلفل دلمه خردشده، پودر فلفل قرمز، پودر آویشن و کمی پنیر پیتزا تفت داده شده، استفاده کنید. با این روش می توانید سبزیجات را به خوراک بچه ها اضافه کنید.

نکات :

  • خمیر پیراشکی به دلیل چسبناک بودن نباید زیاد با آرد مخلوط شود. پیشنهاد می شود دستان را چرب نمایید و سپس ورز دهید اگر باز هم خمیر شل بود، آرد اضافه کرده و کاملا ورز دهید.
  • مواد میانی خمیر پیراشکی حتما خنک و کم روغن باشند.
  • برای اینکه پیراشکی ها پف کنند زمانیکه آنها را داخل روغن قرار دادید با قاشق از روغن داغ برروی پیراشکی ها بریزید انجام این کار پف پیراشکی ها را زیاد میکند.
مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه