هشت گام برای مدیریت و سازماندهی اسباب بازی بچه ها

written by سولماز هومن زاده 6 آبان 1397
هشت گام برای مدیریت و سازماندهی اسباب بازی بچه ها

اگر بچه دارید، اسباب بازی هاى او بخش مهم و جز لاینفک خانه شما هستند. به خوبی می دانید که اگر آن را مدیریت نکنید، حجم اسباب بازیها به راحتی میتواند از کنترل شما خارج شود. اگر تصمیم دارید که اسباب بازیهای جدیدی به مجموعه فرزندانتان اضافه کنید، استراتژی های زیر به مدیریت آنچه که به خانه شما اضافه می شود کمک می کند :

برای آنچه که واقعا می خواهید و نیاز دارید تصمیم بگیرید

اسباب بازی بچه ها

برای چند لحظه فکر کنید و ببینید که در رابطه با اسباب بازی های خانه شما چه چیزی مهم است. آیا هیچ ایده ای از نوع اسباب بازیهای مورد علاقه فرزندتان دارید؟ از کیفیت آنها چطور؟ آیا دوست دارید که اسباب بازیهای آموزشی نیز جزئی از مجموعه بازی های فرزندتان باشند؟ آیا اسباب بازیهای خاصی وجود دارد که علاقه ای به داشتنشان در منزل ندارید؟ تعریف شما از داشتن اسباب بازی “بیش از حد” چیست؟ شاید این سوالات کمی زیاد باشد، اما اینها می توانند در تعیین آنچه که مهم است و آنچه كه برای خانواده مفید نیست، نقش تعیین کننده ای داشته باشند. پاسخ دادن به این سوالات، شما را وادار به انجام کمی تحقیق در مورد اسباب بازیهایی که تصمیم به خریدشان دارید می کند. همچنین باعث می شود انتخاب های خود را محدود و یک لیست نهایی از آنچه که لازم دارید تهیه کنید.

بیشتر بخوانید:  خمير اسلایم چیست؟ آموزش طرز تهیه آن

معیارهای انتخاب را به دیگران بگویید

هنگامی که به روزهای تولد و يا رویدادهای خاص نزديك می شويد، به خانواده بگوييد كه تصميم داريد حجم اسباب بازيهاى فرزندتان را مديريت كنيد، یا اینکه مثلا کودکتان در حال حاضر اسباب بازیهای زیادی دارد. به آنها اطلاع بدهيد كه دوست داريد فرزندتان تعداد كمى اسباب بازی داشته باشد و از آنها بخواهيد كه به اين تصميم شما احترام بگذارند و قبل از هر چيز از شما بپرسند كه آیا چیز خاصى نیاز دارد. اگر گفتن اين موضوع به خانواده و دوستان براى شما سخت است، درخواست کتاب همیشه یک گزینه عالیست. اينروزها تعداد کتاب های خوب زياد است.

لیست آرزو داشته باشيد

اسباب بازی بچه ها

داشتن ليست آرزو يك روش فوق العاده براى مديريت آنچه براى کودک لازم داريد، ميباشد. اگر احساس راحتى مي كنيد، وقتى خانواده و دوستان براى خريد هديه سوال می کنند، اين ليست را در اختيار آنها قرار دهيد.

اسباب بازيها را با دوستان به اشتراک بگذارید

بسیاری از اسباب بازیها مخصوص سن خاص هستند و بچه ها بعد از مدتى ديگر با آنها بازى نمي كنند. با دوستان خود صحبت کنید که اگر مايل باشند اسباب بازيهاى بچه ها را با يكديگر تعويض كنيد.

بچه ها را غرق در اسباب بازى نکنید

وقتى از افراد مختلف براى مناسبت هاى خاص برای فرزندتان اسباب بازى دريافت مي كنيد، همه آنها را با هم و در يك زمان به او ندهید. او نمیتواند در یک زمان با اسباب بازیهای مختلف بازی کند و هر چه بیشتر داشته باشد، بيشتر حواس او پرت ميشود و كمتر قدر ميداند.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه خمیر بازی خانگی

فضاى خاص براى اسباب بازیها در نظر بگيريد

اسباب بازی بچه ها

یک فضاى مشخص را به عنوان فضاى اسباب بازی تعريف كنيد و تصمیم بگیرید که تمام اسباب بازیهای خانه در آن فضا قرار بگيرند. این فضا میتواند یک سبد، یک قفسه یا چندین سبد مخصوص باشد. تصمیم بگیرید كه هر اسباب بازى كجا قرار بگيرد و بر اين اساس به اين نتجه برسيد كه آيا بیش از حد اسباب بازی جمع آوری می کنید يا خير. اگر احساس كرديد كه تمام اسباب بازیها در آن فضا جا نميشود، يعنى وقت آن است كه بعضى از آنها را ببخشيد.

کودکان را در جمع آورى و مرتب كردن اسباب بازيهايشان درگير كنيد

به فرزندانتان كمك كنيد تا با كمك به تميز كردن و سازماندهی اسباب بازيهايشان، نسبت به چيزهايى كه دارند آگاهى پيدا كنند. آنها را در فرآیند تصمیم گیری در مورد آنچه که باید انجام شود، درگیر کنید و سپس با كمك آنها قوانينى براى تمیزکاری تعريف کنید. اگر احساس مي كنيد لازم است، براى سرپيچى از قوانين، عواقب جانبى در نظر بگيريد، مثلا اسباب بازى كه سر جايش قرار نگيرد را براى چند روز از دسترس خارج كنيد (البته احتمال اينكه اصلا متوجه هم نشوند زياد است!) بچه ها وقتى با يك اسباب بازی براى مدتی بازی نمی کنند، قدر آن را بيشتر ميدانند، بنابراین اگر احساس كرديد كه در سبد، اسباب بازیهای زیادی وجود دارد، اما فعلا نمیخواهید از شر آنها خلاص شويد، چند هفته یا چند ماه آنرا در یک جا پنهان كنيد. شايد باور نكنيد ولى بچه ها با آنها مثل اسباب بازیهاى جديد بازى میکنند!

بیشتر بخوانید:  اكتيويتى باكس يا جعبه سرگرمى چیست؟

ارزیابی کنید و به دیگران ببخشید

اسباب بازی بچه ها

هر چند ماه، همه اسباب بازی ها را جمع آوری کنید و تعیین کنید که کدامیک بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند و با کدامیک دیگر بازی نمیکنند. فروشگاه های بسیار زیادی وجود دارند که با خوشحالی اسباب بازیهای تميز و قابل استفاده را قبول مي كنند. هر وقت چيزى را استفاده نمی كنيد، آن را ببخشيد و اينكار را جز روتين زندگی قرار دهيد. اگر فرزندتان در سنى است كه قدرت فهم و درك دارد، با او درمورد اهدای اسباب بازی هايش صحبت کنید و از او بخواهيد كه در انتخاب و بسته بندی كمك كند.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه