آیا میدانید ترک کردن ورزش چه عوارضی دارد؟

written by ویدا نورمحمدیان 14 مهر 1397
آیا میدانید ترک کردن ورزش چه عوارضی دارد؟

اگر به طور مستمر ورزش کنید، حتما متوجه تغییر در روحیات، اندام و سبک زندگیتان شده­ اید. تحرکی که حین ورزش کردن دارید به طرق مختلفی بر سلامتی اثر می­ گذارد و حتی می­ تواند موجب شادابی و سرحالی شود. حالا اگر تصمیم به ترک کردن ورزش گرفته اید چه اتفاقی می افتد؟

بیشتر در معرض افسردگی قرار می­ گیرید

ترک کردن ورزش و افسردگی

ترک کردن ورزش تاثیرات منفی بسیاری بر سلامتی دارد که از آن­ها می­توان به تغییر در روحیات اشاره کرد. مغز تحت تاثیر ورزش نکردن قرار می­گ یرد و دیگر مانند قبل احساس شادابی نخواهید داشت. مغز به اندازه زمانی که ورزش می­ کردید خون دریافت نمی­کند. برخی محققین بر این باورند تاثیرات منفی ورزش نکردن در همان چند روز اول خود را نشان می­دهد و اصلی ­ترین آن شاداب نبودن و احساس افسردگی است.

فشار خون بالا می ­رود

ترک کردن ورزش و فشارخون

بعد از اینکه دو هفته ورزش کردن را کنار گذاشتید رگ­ها سفت و سخت می­شوند و ممکن است فشار خون بالا برود. محققین ژاپنی دریافته اند پس از سه ماه متوالی ورزش نکردن ممکن است ورزشکاران گرفتگی یا سختی شریان را تجربه کنند که در اثر فشار خون بالا رخ می­دهد، 12 ماه پس از ورزش نکردن این علائم حتی بیشتر نمایان خواهند شد.

کنترل قند خون از دست می­ رود

ترک کردن ورزش و قندخون

هرچند همیشه می­توان با رژیم غذایی سالم قند خون را ثابت نگه داشت و از چاق شدن، خستگی و اضافه وزن جلوگیری کرد، اما تحقیقات نشان می­دهد افرادی که ورزش می­ کنند خیلی راحت تر می ­توانند این میزان قند خون را در بدن کنترل کنند. ورزش بخش اعظمی از آن را برایشان انجام می­ دهد. اما افرادی که ورزش کردن را ترک می­کنند طی 14 روز قند خون شان بالاتر می­رود.

ماهیچه­ ها کوچک می­ شود

آب شدن ماهیچه ­ها چیزیست که بازگرداندن آن کار ساده ای نیست و می­تواند موجب آسیب دیدن و سلامت استخوان­ ها تاثیر بگذارد. در این صورت ممکن است بیش از پیش احساس کمردرد داشته باشید. مثلا اگر دونده هستید، آب شدن ماهیچه­ های پاها قدرت زیادی از شما می­ گیرد.

استقامت بدن کم می ­شود

ترک کردن ورزش و استقامت کم بدن

زمان ترک کردن ورزش قلب در برابر مقاومت و تحمل فشار حساس­تر می­شود، بنابراین در شرایط سخت احتمال اینکه آسیب ببیند و یا سلامتی به خطر بیافتد بیشتر است. همچنین ریه­ ها نیز نمی­تواند به اندازه زمانی که ورزش می ­کردید اکسیژن به بدن برساند.

ممکن است وزن اضافه کنید

ترک کردن ورزش و اضافه وزن

ترک کردن ورزش روزانه با چاق شدن همراه نیست اما اگر ورزش نکردن کنترل نشده باشد، خیلی زود وزن اضافه می­کنید. وقتی ورزش نمی­رکنید بدن انرژی کمتری مصرف می­رکند بنابراین باید کمتر غذا بخورید. اما معمولا اینچنین نیست و اغلب افراد مثل قبل و یا حتی بیش از پیش غذا می­خورند و همین مساله طی چند ماه موجب چاق شدن آن­ها می­شود.

استخوان­ ها ضعیف­ تر می­ شود

ترک کردن ورزش و ضعف استخوان ها

وقتی به طور مداوم ورزش می ­کنید، حتی ورزش ­های روزمره نظیر پیاده روی یا دو، قدرت بدنی افزایش می­یابد. این افزایش قدرت بدنی در سلامت و قدرت استخوان­ ها تاثیر می­گذارد. در حالی که اگر کل روز را بنشنید زودتر دچار کمبود تراکم استخوان و ضعف در آنها می­ شوید.

خواب بهم می خورد

ترک کردن ورزش و بیخوابی

ورزش روزانه باعث می­شود شب­ها خواب بهتری داشته باشید و در طول روز احساس شادابی کنید، اما وقتی ورزش کردن را کنار میگذارید احتمال اینکه با مشکلات بیخوابی مواجه شوید بیشتر است و حتی به سختی از خواب بیدار خواهید شد.

شروع مجدد ورزش روزانه سخت خواهد بود

شروع مجدد ورزش

معمولا وقتی مدت زیادی ورزش نکرده­ اید، شروع مجدد بسیار سخت خواهد بود. هرچند این سختی بیشتر به سطح ورزشی که پیش­تر انجام می­ دادید بستگی دارد. امروز که می­خواهید ورزش را دوباره آغاز کنید هر چه در وضعیت بدنی بهتری قرار داشته باشید بازگشت به ورزش روزانه زمان کمتری می­برد و خیلی زودتر به حالت معمول باز می­ گردید. اما هرچقدر سخت، حتما ورزش را دوباره آغاز کنید تا از فواید آن در زندگی روزمره­ بهره­مند شوید.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه