فواید طب سوزنی چیست؟ و آیا عوارضی دارد؟

written by ویدا نورمحمدیان 21 شهریور 1397
فواید طب سوزنی چیست؟ و آیا عوارضی دارد؟

طب سوزنی که با نام سوزن درمانی نیز شناخته شده، شاخه ای از طب سنتی چین است که قدمت آن حداقل به 2500 سال پیش باز می گردد. تئوری طب سوزنی این است که نقاط خاصی بر بدن، که به آن گذرگاه گفته می شود، دارای انرژی بوده که با فروکردن سوزن های بسیار نازک به این نقاط، درد یا بعضی مشکلات خاص که در بدن بیمار وجود دارد، تسکین می یابد. مانند سایر درمان ها، طب سوزنی نیز فواید و عوارضی دارد که بانوی شهر در این مطلب به شما می گوید فواید طب سوزنی و عوارض آن چیست.

روزانه میلیون ها نفر با دردهای مختلف در نقاط مختلف بدن مواجه می شوند که اغلب ناشی از استرس یا حرکات اشتباه است. به بسیاری از این افراد سوزن درمانی پیشنهاد می شود. آیا می دانید طب سوزنی چه دردهایی را درمان می کند؟

طب سوزنی می تواند سردرد و میگرن را تسکین دهد

طب سوزنی درمان سردرد

براساس تحقیقی که در سال 2009 در مرکز داروهای مکمل دانشگاه مونیخ انجام گرفت، مشخص شد طب سوزنی می تواند یک درمان غیردارویی برای بیمارانی باشد که سردردهای عصبی دارند. در این تحقیق، بیمارانی که دچار میگرن و سردردهای شدید و مکرر می شدند به دو گروه تقسیم گشتند، گروهی که به طور دقیق و بر اساس سوزن درمانی مورد آزمایش قرار گرفتند، کمتر دچار سردرد و کاهش شدت سردرد شدند.

دردهای مزمن از جمله دردهای گردن، پشت یا زانو به کمک طب سوزنی بهبود پیدا می کنند

طب سوزنی درمان گردن درد

در سال 2006  روی دو دسته از افرادی که دردهای مزمن کمر و پشت احساس می کردند آزمایشی انجام شد. این آزمایش نشان داد افرادی که از طریق طب سوزنی آزمایش شده بودند بعد از هشت هفته دیگر دردی احساس نکردند. این آزمایش ها روی دردهای مزمن دیگر از جمله دردهای گردن، شانه ها، سردردهای مزمن و آرتروز نیز نتیجه مثبت داشت. به همین دلیل امروزه بسیاری از پزشکان برای درمان دردهای مزمن روش طب سوزنی را بعنوان یک روش غیردارویی موثر پیشنهاد می کنند.

به درمان بیخوابی کمک می کند

از آنجایی که سوزن درمانی عوارض داروهای شیمیایی را بهمراه ندارد همیشه بعنوان یک روش غیردارویی برای درمان بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از موثرترین ها، درمان بیخوابی است.

روشی موثر در کنار شیمی درمانی برای درمان سرطان است

طب سنتی شیمی درمانی

تحقیقات مختلفی، در تاثیر طب سوزنی و درمان سرطان صورت گرفته است. این تحقیقات نشان می دهد طب سوزنی می تواند ایمنی بدن را بالا برده، بعنوان یک روش جانبی در کنار شیمی درمانی مورد استفاده قرار بگیرد. این تحقیقات همچنین مشخص می کند طب سوزنی می تواند تعداد پلاکت ها را نیز افزایش داده و سلول های بیشتری را بعد از شیمی درمانی سالم نگه دارد.

علائم بیماری های اختلال شناختی را کاهش می دهد

اخیرا آزمایشاتی روی بیماری هایی نظیر پارکینسون صورت گرفته است. این تحقیقات نشان می دهد این روش درمانی می تواند علائم اختلال شناختی مربوط به سن و سال را برطرف کند. سوزن درمانی، پاسخ عصبی به نقاطی از مغز که تحت تاثیر بیماری پارکینسون قرار می گیرد –پوتامن و تالاموس- ارسال کند.

بر اساس آزمایشی که در سال 2002 در دپارتمان مغز و اعصاب دانشگاه مریلند آمریکا روی 20 بیمار پارکینسون طی 16 جلسه طب سوزنی انجام گرفت، 85 درصد آنها اعلام کردند پیشرفت هایی در زمینه راه رفتن و نوشتن داشته و علائم دیگری مثل افسردگی، بیخوابی، درد، نگرانی و کند بودن حرکات تا حدود زیادی بهبود یافته بود.

طب سوزنی روی بارداری و دوران پس از بارداری تاثیر می گذارد

طب سوزنی دوران بارداری

امروزه بسیاری از پزشکان طب سوزنی را بعنوان روشی برای کاهش استرس، تنظیم هورمن ها و کاهش درد و نگرانی های بارداری پیشنهاد می کنند. این طب سنتی روشی سالم برای برطرف کردن بسیاری از علائم و ناراحتی های دوران بارداری به شمار می رود. همچنین گفته می شود، طب سوزنی می تواند روشی موثر برای برطرف کردن افسردگی پس از زایمان و بسیاری از مشکلات فیزیکی بدن باشد.

اگر در دوران بارداری می خواهید از سوزن درمانی استفاده کنید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید

طب سوزنی بر زیبایی پوست نیز تاثیر می گذارد.

در کنار تمام نقاط مثبتی که گفته شد، عوارض طب سوزنی چیست؟

مثل بسیاری از درمان های دیگر، سوزن درمانی نیز ممکن است برای برخی از افراد عوارضی بهمراه داشته باشد.

  • خستگی : برخی از افراد ممکن است پس از این درمان احساس کنند خیلی خسته هستند، برای این افراد دوران تاثیرگذاری طب سوزنی طولانی تر بوده و این خستگی بیش از حد فقط به آنها نشان می دهد باید استراحت بیشتری داشته باشند و اصولا جای نگرانی نیست.
  • سوزش : قسمت هایی از بدن که سوزن به آن وارد شده کمی سوزش خواهد داشت. این سوزش که ممکن است در ماهیچه ها نیز احساس شود معمولا بعد از 24 ساعت برطرف می شود اما برخی افراد ممکن است این سوزش را برای چند روز احساس کنند. هرچند که جای نگرانی نیست، بهتر است این مساله را با پزشک خود در میان بگذارید.
  • کبودی : معمولا کبودی کمتر از سوزش رخ می دهد. کبودی در جایی که سوزن ها وارد شده است طبیعی است.
  • انقباض عضلات : برخی اوقات ممکن است حین انجام طب سوزنی یا پس از آن احساس کنید ماهیچه هایی که درگیر این درمان بوده اند به طور ناخودآگاه تکان می خورند یا دچار اسپاسم می شوند. این انقباض ناگهانی عضلات طبیعی است. اگر حین انجام درمان چنین احساسی داشتید به شخصی که طب سوزنی را انجام می دهد بگویید او می تواند کاری کند این انقباض و گرفتگی برطرف شود.
  • سرگیجه : احتمال اینکه سرگیجه را بعنوان یکی از عوارض سوزن درمانی احساس کنید بسیار کم است. در موارد نادرامکان دارد، سرگیجه پس از طب سوزنی منجر به بیهوشی شود. پیشنهاد می شود پس از انجام این درمان سریع از جا بلند نشوید.
مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه