روش های عملی برای گرفتن شیر شب کودک

written by سولماز هومن زاده 1 مرداد 1398
روشهای عملی برای گرفتن شیر شب کودک

مراحل گرفتن شیر شب کودک را به آرامی و به تدریج شروع کنید. در طول شب اگر مادر به فرزند شیر می دهد، مدت زمان شیردهی را کوتاهتر کند، اگر از شیر خشک استفاده می شود، حجم شیر را کمتر و به تدريج آن را رقيق تر کنید. فاصله زمانی بین وعده های شیردهی را طولانی تر و اگر بیدار شد سعی کنید بدون بغل کردن، فقط با زدن به پشت، او را به خواب برگردانید.

گرفتن شیر شب کودک

مطمئن شوید که کودک در طول روز به اندازه کافی غذا میخورد و کالری دریافت می کند

گرفتن شیر شب کودک

با بزرگتر شدن کودک، فعالیت او نیز بیشتر می شود و به همین دلیل شاید در طول روز آنقدر سرگرم بازی باشد که تمایل کمتری به خوردن شیر داشته و به همین دلیل بخواهد این کمبود را در طول شب جبران کند. برای اینکه مطمئن شوید در طول روز به اندازه کافی شیر می خورد، برای زمان وعده های شیر او برنامه ریزی کنید. در طول روز سعی کنید که شیر را در فضایی آرام و خلوت به او بدهید تا شلوغی های اطراف، حواس او را پرت نکنند. اگر مطمئن نیستید که فرزند شما به اندازه کافی شیر میخورد، حتما با دکتر او مشورت کنید. نمودار رشد او میتواند به شما بگوید که رشد قدی و وزنی او در چه شرایطی است.

شب قبل از خواب، حجم وعده شیر او را بیشتر کنید

روشهای عملی برای گرفتن شیر شب کودک

اگر کودک شما با شکم کاملا سیر بخوابد، احتمال اینکه در طول شب به دلیل گرسنگی بیدار شود کمتر است. شاید حتی لازم باشد، قبل از اینکه بخوابید او را یک بار بیدار و شیر آخر شب بدهید.

بیشتر بخوانید:  فواید تغذیه با شیر مادر برای مادر و کودک

اگر در زندگی کودک تغییراتی در حال رخ دادن است، گرفتن شیر شب کودک را به تعویق بیاندازید

گرفتن شیر شب کودک

مثلاً اگر در حال بازگشت به کار هستید و یا یک سفر تفريحى خانوادگی در پيش داريد. اگر در طول روز به دليل مشغله كارى وقت کمتری را با كودك خود می گذرانيد، سعی کنید که شب قبل از خواب وقت بيشترى براى بغل کردنش بگذاريد، اين باعث مي شود كه او با شما ارتباط بیشتری برقرار كند، كمبود آغوش شما را كمتر حس كرده و در طول شب به دنبال آغوش شما نباشد و بهتر بخوابد.

در طول شب، وقتی کودک گریه می كند، برای آرام کردنش از همسرتان کمک بگیرید

گرفتن شیر شب کودک

اگر به طور كلى شما آن کسی هستید که هميشه در طول شب مراقب فرزندتان است، به احتمال زیاد بوى بدن و شير شما کودک را متمايل به خوردن شیر بيشتر میکند. به همين دليل در طول اين دوره (گرفتن شير شب) از همسرتان براى آرام كردن گريه هاى كودك در طول شب كمك بگيريد. اگر کودک در اتاق شما میخوابد، تختش را در كنار همسرتان قرار دهید.

وعده های شیر را به صورت تدریجی قطع کنید، هر بار يك وعده

گرفتن شیر شب کودک

بعد از حذف هر وعده، هر بار كه فرزندتان برای خوردن شیر بیدار مي شود، به آرامی او را نوازش کرده و آرامش كنيد. برای او توضیح بدهید که الان وقت شير خوردن نیست، بلكه وقت خواب است و صبح وقتی که بيدار شد ميتواند شير بخورد. در حالیکه آرام به پشتش میزنید و یا شکمش را نوازش می کنید، اين جملات را آرام و قاطع به او بگویيد، ولی بغلش نكنيد. شاید فکر کنید که او خیلی کوچیک است که معنی کلمات شما را بفهمد، ولی باور کنید که به مرور زمان متوجه معنی حرف های شما خواهد شد و آنوقت فقط با حضورتان در کنارش، آرام خواهد بود.

بیشتر بخوانید:  فواید تغذیه با شیر مادر برای مادر و کودک

در بیشتر موارد بچه ها فقط یک یا دو شب گریه کرده و بعد به نخوردن شیر شب عادت می کنند. اگر سعی کردید که شیر شب کودک را بگیرید و او چندین شب پشت سر هم گریه کرد و نخوابید، دوباره به روتین قبل خود برگردید. کمی به او زمان دهید و بعد از یک هفته دوباره این فرایند را تکرار کنید.

بیشتر پدر و مادرها بعد از بدنيا آمدن فرزندشان دوست دارند که هر چه زودتر به روتين خواب شبانه خود بازگردند و مانند گذشته يك خواب خوب، طولانى مدت و عمیق داشته باشند، ولى در عين حال نگرانند كه مبادا در طول شب فرزندشان گرسنه بماند. اکثر بچه ها معمولا بین سن ۴ تا ۶ ماهگی در طول روز آنقدر کالری دریافت می کنند که بتوانند در طول شب حداقل ۵ تا ۶ ساعت بدون خوردن شیر بخوابند. ولى هميشه يادتان باشد كه بچه ها با يكديگر متفاوتند و بنابراين زمان گرفتن شير شب آنها نیز ميتواند متفاوت باشد. حتى متخصصان اطفال هم در این زمینه نظريه هاى مختلفی دارند، در كل همه چیز به آمادگی فیزیکی کودک برمي گردد، اگر از آمادگی فیزیکی او مطمئن نیستید، حتما با پزشک مشورت کنید.

با این وجود که هیچ سن خاص و تعریف شده ای برای گرفتن شیر شب برای همه کودکان وجود ندارد، ولی چارچوب هایی برای زمان و تعداد دفعات شیر دهی در طول شب وجود دارد که به نظر میرسد بین اکثر بچه ها شبیه است.

  • تولد تا ۳ ماهگی : هر ۲ تا ۳ ساعت یکبار
  • ۳ تا ۴ ماهگی : ۲ تا ۳ بار یا هر ۳ تا ۶ ساعت یکبار
  • ۵ تا ۶ ماهگی : ۱ یا ۲ بار
  • ۷ تا ۹ ماهگی : ۱ بار و گاهی اوقات ۲ بار
  • ۱۰ تا ۱۲ ماهگی : گاهی اوقات ۱ بار
  • بعد از ۱۲ ماهگی : هیچی! بچه معمولا شب تا صبح میخوابد.
بیشتر بخوانید:  فواید تغذیه با شیر مادر برای مادر و کودک

البته تغییرات رشد و تکاملی، مریضی و دندان در آوردن کودک، همه و همه جز عواملی هستند که میتوانند در این مرحله از زندگی اختلال ایجاد کنند. بنابراین در زمان هر کدام از این اتفاقات، فرايند گرفتن شیر شب کودک را برای مدتی متوقف کنید، حتی ممکن است در این زمان کودک شما به خوردن شیر بیشتری نیاز داشته باشد!

گرفتن شیر شب کودک

تجربه ثابت کرده است که به طور کلی گرفتن شیر شب از بچه هایی که شیر خشک می خورند بسیار راحتتر از بچه هاییست که شیر مادر میخورند. به این دلیل که شیر مادر سریعتر هضم‌ میشود و بنابراین کودک زودتر گرسنه میشود. تقریباً اکثر بچه هایی که شیر خشک میخورند، به راحتی میتوانند حدود ۶ ماهگی با رقيق كردن تدريجى شير و تبديل شدنش به آب، خوردن شیر شب را ترک کنند و خوب بخوابند.

گرفتن شیر شب کودک

هر کودکی برای رشد خود نیاز به دریافت مقدار مشخصی کالری در طول روز دارد، و اگر کمی از این کالری را در طول شب دریافت کند، آن وقت در طول روز به مقدار کافی غذا نمیخورد، و اگر در طول روز به مقدار کافی غذا نخورد، آنوقت در طول شب برای خوردن شیر بیدار میشود. بعضی وقت ها کودک واقعا در طول شب گرسنه میشود ولی به این معنی نیست که او نمیتواند تمام طول شب را بدون خوردن شیر به سر ببرد، بلکه به این معنیست که او نیاز به غذای بیشتر در طول روز دارد. فرایند گرفتن شیر شب کودک وقتگیر، همراه با گریه های شبانه و خسته کننده است، اما کاریست که باید انجام شود.

مطلب را به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط را بخوانید

بدون دیدگاه